![]() |
fitness
ik had even een vraagje
ik zit nu al tijdje in de sportschool en ben net overgestapt op dumbels van 20kg p.a ik doe daarmee 3 sets van 12x. nu hoorde ik van iemand dat je beter lichter kan pakken en vaker kan doen. ik train voor de rest me hele lichaam dus geen rare vormen ofzo maar wil sterker worden in me armen ivm mijn sport wat is nou beter kort en zwaar of lang en licht? |
ik heb er geen ervaring mee maar ik hoor juist altijd van iedereen die er mee bezig is, dat je beter minder herhalingen met zwaardere gewichten kunt doen.
|
Vuistregel:
1-6 herhaling: (nadruk op) kracht 6-15 herhalingen: (nadruk op) spiergroei 15+ herhalingen: (nadruk op) uithoudingsvermogen Voor meer informatie: http://forum.dutchbodybuilding.com/ http://www.google.com Succes ;) |
thx:D
|
ik zelf zit ook op de sportschool en wat mijn trainer ook altijd zegt het is beter als je licht traint en dan meerdere keren (y)
|
Hoezo?
|
Citaat:
|
Citaat:
@Vidar Wat voor sport beoefen je? Sterker worden in je armen betekent bijvoorbeeld niet automatisch dat je een bal verder kunt gooien, bij het gooien van een bal gebruik je juist je borst en voorkant schouder meer. Voor de meeste sporten is het voordelig om explosieve (snelle) spieren te hebben. Hiervoor train je het beste door de positieve beweging (met gewicht) zo snel mogelijk uit te voeren en in circa 1 of 2 seconden terug te zakken. Ik zelf train de ene training op kracht en de andere op explosiviteit. Ik vind 12 herhalingen overigens al aan de hoge kant, voor explosiviteit zou ik iets meer in de richting van 8-10 herhalingen trainen, en wel zo dat de laatste herhaling moeilijk gaat. |
Op de sportschool zitten heeft geen zin.
|
Citaat:
Citaat:
Eerst omvang, dan pas de intensiteit. En als je echt iets anders wil, doe dan pre exhaustion of supersetting en anders een halve piramide 12/10/8. (y) |
Citaat:
|
4x8 is kracht.
|
Citaat:
|
Mag ik hier ook een fitnessvraag kwijt?
Ik fiets 1 uur per dag, zeven dagen per week op mijn hometrainer (ben daar pas mee begonnen). Ik doe het om af te vallen. Nu lees ik hier en daar wat fitnessfora, en steeds wordt aangeraden om cardio af te wisselen met trainen dmv gewichten/spieren kweken (oa omdat je dan in rust ook blijft verbranden). Ik wil geen gewichttraining doen omdat ik thuis train, zelf klooien met gewichten vind ik onverantwoord en ik wil niet naar de sportschool. Nu maak ik me zorgen omdat ik ook lees dat je bij te veel cardio spieren kan 'verbranden' ipv vet. Ik zie dan horrorbeelden voor me van een gat in mijn armen waar eerst mijn biceps zaten ;) Maar serieus: ik zie mijn training als een kleine uitbreiding van de '30 minuten per dag bewegen' zoals dat wordt aangeraden door de hartstichting etc. Ik train nu wel met hoge intensiteit, omdat ik daar de meeste voldoening uithaal en ik voel me daar ook goed bij. Is er echt gevaar dat ik spieren 'opgebruik' of valt dat wel mee? |
Citaat:
|
Citaat:
Ben je gelijk met een stukje uithoudingsvermogen bezig en vet verbranding. |
Citaat:
|
Fijn om te horen dat ik goed bezig ben
|
Wat een lulkoek wordt hier toch ook geschreven.. maar als jij zo wilt trainen ga je gang hoor :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:09. |