Citaat:
=zwart wit= schreef op 21-03-2007 @ 01:08 :
ik moest hartelijk lachen, maar dat is niet aardig. wat ik daarmee aan wilde geven, was het vertrouwen in mensen. ik weet niet of scheikundigen wel zulke wetenschappelijk verantwoorde bevindingen publiceren, maar daar vertrouw ik op. aan de andere kant heb je dus mensen die vertrouwen op de goddelijke bevindingen van anderen. mensen die er ook voor gestudeerd hebben, zij het letterlijk, zij het "geestelijk onderwijs" (daarmee wordt bedoeld: door god geleerd).
|
Nee, de vergelijking gaat compleet mank en ergens diep van binnen weet je dat zelf ook wel. Godsdienst en religie is géén wetenschap, laat daar geen misverstand over bestaan. Daarom ook kan geloof niet met wetenschap vergeleken worden. 'Vertrouwen op mensen' is een vreselijk goedkoop en slap excuusje van gelovigen om de keiharde empirie van de wetenschap naast zich neer te kunnen leggen om zichzelf verder voor te kunnen liegen over zelfbedachte, niet gestaafde en niet bewezen Goden. Op wetenschap vertrouw je omdat het gestaafd is, op God vertrouw je omdat je erin gelooft.
Dus nee: de vergelijking is NIET valide. Nu niet, dan niet, nooit niet. Never.
Citaat:
ik ben geen volgeling of voorstander van een paus of leider. zeker niet als een dergelijke leider een hogere positie richting god inneemt dan het gewone volk. christus is de leider en iedere gelovige kan hem volgen en een gelijk deel uitmaken van het latere koninkrijk. maar, dat wil niet zeggen dat er geen onderschied is. er zijn klein- en grootgelovigen, er zijn verschillen tussen mensen. de een heeft de gaven van vreemde talen, de ander van profetie etc (1 kor 12: verschillende gaven; één geest).
er zijn mensen die een geoefend geloof hebben (ontvangen), die dicht bij god leven en vanuit daar het vermogen hebben bijzondere dingen te doen (prediken bijvoorbeeld, dat kan ook niet iedereen). eerstens is iedere gave door god gegeven, dus is het een taak, geen prestatie.
|
Net toen ik dacht dat je op de goede weg was door allerlei zelfbenoemde 'kenners' (Paus, bisschoppen etc.) af te wijzen, ga je opnieuw de fout in en trap je toch weer met open ogen in het door deze lieden zelf gecreëerde onderscheid. Dat onderscheid is er alleen maar om de 'grootgelovigen' speciale priviliges te geven. Er is geen 'gave' voor bepaalde mensen om met God te praten. Dat is een fabeltje die die mensen zelf bedacht hebben omdat dat henzelf ten goede komt en jullie geloven het ook nog...
Citaat:
iemand komt in zo´n positie omdat hij daarin door god geroepen is. of dat zo is, is een kwestie van geloven. jij gaat er vanuit dat dat een persoonsgerichte positie is. maar iemand kan niet zómaar iets beweren (dat wordt immers getoetst aan de bijbel, of aan het geloof van anderen, althans, als jij werkelijk gelooft, dan ken je god en zul je "valse leraren" ook kunnen ontdekken).
|
Oh oh oh wat BLIND, zeg! Túúrlijk kan iemand zómaar iets beweren. Dat gebeurt dan ook aan de lopende band. En weet je waarom? Omdat veel mensen goedgelovig of naïef of soms zelfs ronduit dom zijn. Never underestimate the power of stupid people in large numbers. Die 'valse leraren' waar jij het over hebt, zitten ook in je eigen geloof en eigen cultuur. Mensen liegen en bedriegen om zichzelf een betere positie te verschaffen. Dat was al zo in vroeger eeuwen, vandaar de splising van de kerk, en nu gebeurt het nog steeds, met priesters die aan de koorknaapjes zitten.
En iets 'toetsen' aan de Bijbel? De Bijbel is geschreven door mensen, en wordt geïnterpreteerd door mensen. Ja, zo kan iedereen een 'grootgelovige' worden: "dit en dit staat in de Bijbel en dus... ja, echt, want ík zeg het"...
Citaat:
een cultuur van "hij heeft altijd gelijk" zul je bij de meeste gelovigen ook uberhaupt niet tegenkomen. zij benadrukken het menselijke, en zij zien het goddelijke in de bijbel, wellicht in hun eigen geloof en natuurlijk niet ten minste, hun eigen contact met god, dát wordt dan de toetsteen. het beeld dat je doet wat de dominee/pastoor beweert is echt een beetje middeleeuwen.
|
Nee hoor, dat is vandaag de dag aan de gang. Niet alleen op de Veluwe en in Staphorst en Urk, maar ook in Italië en dan natuurlijk vornamelijk Rome en het Vaticaan. Het sint pieter plein staat vol. De Paus wordt onthaald alsof hij een popster is. In Polen is het al precies hetzelfde. En is het toeval dat de Paus een ouwe nazi is en er pas een bisschop in Polen uit de kerk moest stappen vanwegen zijn Stasi-verleden? Ondanks dat bleven de Polen hem steunen, hun 'valse leraar'.
Dát is één van mijn grootste bezwaren tegen georganiseerd geloof. In essentie is veel van wat er in het Nieuwe Testament staat geweldig; als leefregels, als leidraad. Maar er staan altijd haatzaaiende en ophitserige pipo's tussen man en God die het zogenaamd allemaal beter weten en in Gods naam oproepen tot vrijheidsbeperkende en haatzaaiende middelen. En de kudde neemt het blindelings over. Spreekt men daarom misschien altijd over een 'herder', 'de kudde' en 'het verloren schaap'?