![]() |
De nieuwe censuur
Klink houdt campagne orgaandonatie tegen
DEN HAAG (ANP) - Minister Ab Klink van Volksgezondheid heeft op het laatste moment een reclamecampagne voor de bevordering van orgaandonatie terug laten trekken. Volgens de bewindsman zouden de foto's op folders en posters, met daarop een schaars geklede vrouw, niet overeen komen met het doel van de campagne. Dat liet de samensteller van de campagne, het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) dinsdag weten. In het voorlichtingsmateriaal is onder meer een foto opgenomen van een man die een in ondergoed gehulde vrouw van achteren omarmt. Op haar blote buik zit een sticker met het opschrift 'Ik ben donorgeregistreerd. En jij?' Het onderschrift van de poster luidt 'Weet jouw liefste al of je donor bent of niet?' ,,De minister meende dat de afbeeldingen in de folders en op posters niet in overeenstemming waren met het doel van de campagne'', aldus Bert Elbertse van het NIGZ. Volgens hem was het concept van het voorlichtingsmateriaal al veel eerder naar het ministerie van Volksgezondheid, de opdrachtgever voor de campagne, gestuurd. ,,Omdat de minister nog maar zeer recent is aangetreden, werd hij vorige week echter pas met de beelden geconfronteerd.'' http://www.nrc.nl/anp/article649672.ece Van de weblog van Marie-José Klaver: Bij orgaandonatie draait het om lichamen. Die lichamen mogen niet getoond worden in een campagne over donorregistratie, vindt minister van Volksgezondheid Ab Klink (CDA). De minister heeft de door reclamebureau Roorda gemaakte donorcampagne van het Nederlands Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie stopgezet. Volgens Adformatie omdat er te veel bloot in de campagne zou voorkomen. Ook het foldermateriaal met foto’s van Krijn van Noordwijk is door de minister afgekeurd. De folders waren al gedrukt. De campagne zou namelijk een dezer dagen beginnen. Een voorbode van de betutteling die ons te wachten staat van een kabinet waar twee christelijke partijen deel van uitmaken? http://weblogs.nrc.nl/weblog/klaver/ Vakorganisatie van de marketing, Adformatie, aan het woord: Nieuwe minister houdt donorcampagne tegen De nieuwe CDA-minister Ab Klink van Volksgezondheid heeft de door Roorda gemaakte donorcampagne van het Nederlands Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie stopgezet. De campagne zou binnenkort losbarsten, maar minister Klink heeft daar een stokje voor gestoken. Dit meldt productiemaatschappij Outcast Pictures aan Adformatie, die de productie van de commercial in voorbereiding had. Reden zou zijn dat er teveel bloot in de commercial zou voorkomen. Een sticker met ‘Ik ben donorgeregistreerd. En jij?’ zou als ware het een tatoeage tijdens een vrijpartij zichtbaar worden. Om dezelfde reden is het foldermateriaal met fotografie van Krijn van Noordwijk door de minister afgekeurd. De folders waren al in grote oplage gedrukt. http://www.adformatie.nl/nieuws/ModuleItem49370.html De posters in kwestie: http://weblogs.nrc.nl/weblog/klaver/...03/donor02.jpghttp://weblogs.nrc.nl/weblog/klaver/...03/donor01.jpg Eerdere zaken betreffen pogingen van christelijke partijen om het kritische programma God Bestaat Niet te verbieden, en pogingen van andere programma's die zogenaamd smakeloos zijn. Op lokaal gebied kunnen we praten over zaken als een onwettig vloekverbod. Alles toont aan dat de huidige regeringspartijen een handje hebben van het spelen van fatsoenspolitie, en er niet voor terugschrikken daarvoor de vrijheid van meningsuiting te beknotten. Aan de hand van de ophef over het schrappen van de campagne voor het werven van orgaandonoren de volgende discussie. Zijn we de komende jaren in voor een nieuwe bekrompenheid en een vlaag van censuur op alles dat zogenaamd aanstootgevend is? Zullen de huidige regeringspartijen daarin doorslaan naar politieke censuur? |
Achja, laten we maar hopen dat de jaren '10 analoog zullen zijn aan de jaren '60 t.o.v. de jaren '50.
|
En terecht wat een goedkope rotzooi zeg. Het valt me weer op dat men altijd op vrij goedkope manieren jongeren proberen te interesseren. Alsof je door alleen met bloot er tegenaan te gooien jongeren trekt. De posters hebben een sterk erotisch lading en schieten wat dat betreft hun doel voorbij.
Dit lijkt me serieus subject en moet dan ook als zodanig behandeld worden. Verder is censuur te voorbarig want naar ik het heb begrepen was het een investering en mogen ze die stop zetten als het resultaat ze niet bevalt. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb wel een normaal sexleven, en ik word van deze posters niet warm of koud. Ze hebben allebei nog meer dan genoeg kleren aan en ze doen ook geen vieze dingen. Maar het brengt wel de message across: dat je dit met je partner, je geliefde dus, moet bespreken voor het te laat is. Er zijn veel te weinig geschikte donoren, en er gaan daarom teveel mensen dood op een wachtlijst. De perfecte donor is namelijk een jong iemand die een ongeluk krijgt en hersendood in het ziekenhuis ligt. Dat is de doelgroep waar deze campagne zich op richt. Mensen in de bloei van hun leven, geen ouwe besjes die hun begrafenis al geregeld hebben. Maar die jonge mensen moeten dit heikele onderwerp dan wel doorgepraat hebben met hun partner voordat ze dat ongeluk krijgen, want het is die partner die ermee geconfronteerd wordt en die toestemming moet geven. Orgaandonatie is namelijk nog iets wat als zijnde te zwaar en serieus liever wordt vermeden als gespreksonderwerp. Want donor word je pas als je dood bent en daar denken de meeste mensen liever niet aan. Deze campagne wilde het onderwerp uit die taboehoek halen bij de juiste doelgroep. |
Citaat:
En daarbij schijnt het een campagne te zijn die veel geld heeft gekocht, dan vraag ik me af is het echt zo duur om een paar van die goedkope posters te laten drukken. Sorry hoor, maar als je dit ziet moet ik niet aan donorregistratie denken. Ik denk eerder aan een goedkope reclame van de H&M of de V&D |
Citaat:
|
Ik vind ze wel tof, jammer alleen dat alle paren hetero zijn :/
|
Iedereen is toch al wel donor he?
|
Citaat:
|
De vorige campagnes, met een serieuze en neutrale insteek hebben overduidelijk niet gewerkt....
|
Citaat:
En ja, ik ben donor ;) |
Citaat:
In het ziekenhuis komt er een arts bij de partner van de overledene, en die komt dan even rauw op zijn dak vallen met de vraag of die partner donor is. De vraag is altijd moeilijk, ook voor degene die hem moet stellen, en daar zijn dan ook aparte campagnes voor, maar hij wordt makkelijker als nabestaanden er bij leven en welzijn al over gepraat hebben, samen. |
Citaat:
Ik weet het trouwens van nog veel meer familieleden, ik geloof wel een stuk of 6, 7 Ik snap het wel, want het is een moeilijk onderwerp. Zeker op het moment dat het duidelijk moet worden of iemand wel of geen donor is. Maargoed, een goede campagne is dan wel belangrijk. |
Vandaag had Evelien Tonkens een column in 'de Volkskrant' genaamd "Vrouwendag met minister Klink" (pag. 11) waarin zij het voor hem opnam. Ik ben geen fan van het weggooien van een flinke pak geld, maar: ze had wel een heel goed punt, toegegeven. En ik vind het ook slechte posters, maar dan vanwege het feit dat ze helemaal niet over het doel van de campagne gaan (althans, de afbeelding niet). Het wekt veelal heel andere associaties op en volgens mij wordt het doel met die posters ook niet bereikt. Volgende keer iets beters verzinnen, zou ik zeggen.
Citaat:
Overigens ben ik ook niet blij met CDA en CU in het kabinet, maar zoals vooral door de fake-liberalen van de VVD wordt gereageerd is abnormaal overtrokken. Wát een overdreven aanstellerij. Ik vind het con-stante gezeik van Rutte over 'betutteling' irritanter dan de 'betutteling' van het kabinet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Er is idd geen sprake van censuur, omdat de overheid geen burgers belet om een bepaalde mening te uiten.
Ik vind het vreemd dat sommigen het nieuwswaardig vinden dat de overheid er voor kiest om zelf geen seksueel getinte boodschappen uit te zenden. Blijkbaar moet je tegenwoordig zulke goedkope reclamestunten gebruiken. |
Citaat:
|
liever teveel seks dan te weinig.
|
Citaat:
Wat mij vooral steekt is dat er door het schrappen van deze campagne minder donoren zullen zijn, en er dus op den duur onontkoombaar mensen zullen sterven door de gristelijke bekrompenheid van de minister. Om van de verspilling van geld nog maar te zwijgen. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
En wat voor soort reclamecampagne hadden de tegenstanders van deze geschorste campagne dan wel willen zien?
Mind you, zo erg kan de campagne toch niet zijn, getuige het feit dat het drukwerk zelfs al klaar was. Die campagne is in het traject tot dusverre al door zoveel mensen gezien en veranderd en goedgekeurd, dat ik het echt best een beetje raar vind dat EEN (1) iemand hem op de valreep nog tegenhoudt. Heeft dan niemand zich eerder gestoord aan het feit dat deze mensen hun bovenkleding los hebben? (Want meer is het niet, kijk maar eens goed) |
Citaat:
Daar gaat het helemaal niet, het gaat hier om jongeren bewust te maken van orgaandonate en dan lijkt het me vanzelfsprekend dat je inspeelt op verantwoordelijkheidsgevoel ipv lust. Ik weet niet waarom je het idee hebt dat je alleen via lust jongeren kan bereiken. Lijkt me ook een negatieve tendens en niet bepaald bevorderend voor de jeugd, die BNN, Talpa en TMF crap is niet iets waar de overheid zich mee in zou moeten laten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar toch. Ik zal het nog één keer uit proberen te leggen. Het is een genuanceerd standpunt, dus het vergt wat extra aandacht. Zoals gezegd: ik heb geen probleem met die posters. Voor mijn part hangen ze die overal in Nederland op. Ik zal de laatste zijn die erover klaagt. Ik zweer het. Maar ik denk wél dat het helemaal niét effectief is en totáál niét haar doel bereikt, omdat het nauwelijks -wat zeg ik: geen- associaties oproept met donorregistratie. Zoals iemand anders al zei: ik dacht bij het zien ervan meteen aan een reclame voor V&D of C&A. En in dat geval kijk ik al automatisch niet meer naar de tekst die eronder staat. Natuurlijk is het zonde van het geld, natuurlijk had er éérst beter over nagedacht moeten worden (maar de voorganger van Klink was Hoogervorst, dus wat wil je..), en van mij had de campagne door kunnen gaan, maar nogmaals: het zou geen goéde campagne geweest zijn. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat je via googlen in een loos moment http://www.donorregister.nl/ als eerste vind en je binnen tien minuten kunt registreren doet dan de rest. (ja, dit is verkapte sluikreclame ;)) |
Citaat:
|
het zal nu wel weer goed zijn als men toch voor deze campagne zou kiezen. Er is veel over te doen geweest (free publicity), en denk dat men de campagne nu na het nieuws ook wel eerder wil zien
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Mind you, iedere reclamejongen weet het allang, en talloze reclamecampagnes die succesvol bleken hebben het wel degelijk bewezen: sex sells.
Waarom worden er anders op autobeurzen knappe soms schaars geklede jongedames over de motorkappen van de nieuwste modellen gedrapeerd? Heeft dat ook maar IETS te maken met auto's? Maar wordt het verboden? |
Citaat:
|
Wou jij die groep nog veranderen dan? Op korte termijn? Ha! Nou, dan wens ik je veel succes.
|
Citaat:
|
De hele campagne is niet nodig als iedereen gewoon verplicht orgaandonor wordt. (Y)
|
Het is irritant dat meneer de kristenhond even denkt te bepalen wat proper is en wat niet. Ik vind persoonlijk ook dat de campagne onnodig sensueel is en dat het niet getuigt van veel inzicht, maar is dat voeldoende reden om er dan maar een dikke kristelijke streep door te zetten? Nee. Optiefen met die gast.
|
Ach ja. CDA. Einde discussie.
|
Citaat:
Ab Klinks CDA is democratisch verkozen tot de grootste partij van dit land, dus mogen zij het handel en wandel van de overheid inkleuren. Als jij zo graag sensuele posters wil, koop je de Playboy maar. Citaat:
|
Citaat:
|
Wat een verrassende wendingen heeft deze topic. Maar nee, ik zou bij deze posters niet het idee hebben dat het over orgaan donatie gaat. Het zou me sowieso geen ene reet kunnen interesseren waar het wel over gaat in welke campagne vorm dan ook. :)
|
Citaat:
|
Waarom mag dit niet, en mocht die KRO campagne met die vrouw met een ontbote borst (zogenaamd Maria) wel?
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar volgens sommigen is dat blijkbaar een contradictie :rolleyes: |
Citaat:
Weet je wat, laten we ook het rijksmuseum platbranden. Al die schilderijen van naakt zijn nog veel erger dan deze foto's. Omg, CDA to the morele rescue! |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:39. |