![]() |
[Duits] Nominativ en Akkusativ
Kan iemand mij
Der dieser jener das (haus) dieses jenes Dit eens uitleggen aub? Ik heb een taak van dit en einen, eine , etc.. maar snap het niet echt bij voorbaat dank :) |
Wat wil je precies weten? Ik snap je vraag niet zo goed :o
|
Citaat:
1 der junge Mann/die junge Frau/das junge Kind/die jungen Leute 2 des jungen Mannes/der jungen Frau/des jungen Kindes/ der jungen Leute 3 dem jungen Mann/der jungen Frau/dem jungen Kind/ den jungen Leuten 4 den jungen Mann/die junge Frau/das junge Kind/ die jungen Leute. Als een bijvoeglijk naamwoord voorafgegaan wordt door een woord uit de ein-Gruppe, dus ein, kein, mein, dein, sein, unser, euer, ihr of Ihr, ziet de verbuiging van het bijvoeglijk naamwoord er in de diverse naamvallen als volgt uit: 1 ein junger Mann/eine junge Frau/ein junges Kind/ keine jungen Leute 2 eines jungen Mannes/einer jungen Frau/eines jungen Kindes/ keiner jungen Leute 3 einem jungen Mann/einer jungen Frau/einem jungen Kind/ keinen jungen Leuten 4 einen jungen Mann/eine junge Frau/ein junges Kind/ keine jungen Leute. Opmerking: Aangezien ein geen meervoud heeft heb ik voor de verbuiging bij het meervoud Leute gebruik gemaakt van kein, aangezien dat wel een meervoud heeft. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:34. |