Te hard rijden
Hoe kijken jullie daar tegenaan? Van die mensen die structureel rondscheuren... of doe je dat zelf? Wat vind je nog wel kunnen en wat niet?
Ik ben even benieuwd namelijk.... Vandaag was ik al chagrijnig maar er rijdt zo'n idioot achter me dat ik letterlijk zat te gillen van woede (nutteloos in je eentje in de auto, I know) Ik reed op de A4 (2-baans) en daar mocht je 100. Een tijdje terug heb ik besloten me braaf aan de maximumsnelheid te houden :o Ik reed op de rechterbaan, maar voor me reed 1 of ander oud vrouwtje in bejaardentempo. Ik dacht, die haal ik maar ff in. Dus ik ging naar links. Omdat ik aan het inhalen was besloot ik mn snelheid even te verhogen naar 110 km/h om daarna weer naar rechts te gaan en weer 100 te gaan rijden. Terwijl ik dus met 110 die vrouw aan het inhalen was, reed er een stomkop achter me (veel harder dus, minstens 140) Die moest natuurlijk gaan remmen toen hij achter mij kwam, en dat zag ik wel, maar ik had geen zin om mn snelheid nog meer te verhogen :s ik zou toch weer naar rechts gaan. Die vent gaat op mn DAK zitten serieus, ik werd er zelfs een beetje zenuwachtig van, zo dicht zattie op me. En hij begon constant met groot licht toen te seinen omdat ik volgens hem te langzaam reed (en dat terwijl ik al 110 reed waar ik 100 mocht) Hij heeft me bijna aangereden, klootzak. En vervolgens knalde ik bijna op de auto voor me, die ik gwn niet had gezien omdat er allemaal vlekjes voor mn ogen dansten. Het was namelijk nacht en dan gaat die idioot pal achter me met groot licht in mn ogen schijnen. Ik was echt boos Jullie ervaringen/meningen? |
Als je zo'n gozer achter je hebt gewoon op het gemakje doorkachelen, eventueel eventjes je rem aantikken zodat je remlicht gaat branden maar je nog niet echt gaat remmen...
Als hij echt irritant doet kan je natuurlijk altijd nog je snelheid nog wat verlagen of even je mistachterlicht aanzetten :o Ik erger me meer aan mensen die te langzaam rijden dan mensen die te hard rijden... maar extremen zijn altijd gewoon kut. |
Ik heb een schijthekel aan iedereen die te hard rijdt :o hoe moeilijk is t om je gewoon aan de regels te houden. Die ene minuut die je eerder thuis bent, poe poe. En idd dat soort mensen dat op je bumper gaat kleven en met groot licht gaat knipperen mogen ze helemaal afschieten. Negeren en zo mogelijk langzamer gaan rijden (y) maargoed als je dan een aanrijding zou krijgen is dat missch niet het slimste.
Mensen die te langzaam rijden (wat is te langzaam? vrachtwagens rijden ook maar 80/90) kun je inhalen, daar heb je toch geen last van. Neuh van mij mag iedereen die met 150 ofzo rondrijdt, zich te pletter rijden. Ik kan de lol van 150 niet inzien. |
Ik rijd regelmatig te hard maar doe dat zonder anderen eraan te irriteren (of ze doen dat zichzelf aan, maar ik zorg dat anderen iig geen last ervan hebben). Met groot licht seinen en bumperkleven is natuurlijk kansloos.
Tenzij diegene zich zelf ook niet aan de regels houd. Dus onnodig links rijden of te zacht rijden. Mensen die 35 gaan rijden waar je 50 mag zijn irritant. Ik verplicht niemand om harder te rijden dan toegestaan, maar andersom moet dat ook niet gebeuren. Het is geen woonerf. Verder heb je het in je topictitel over te hard rijden en hieronder over 'structureel rondscheuren'. Dat jij te hard rijden niet acceptabel vind is prima, maar dat is nog niet gelijk rondscheuren en aso gedrag. Je kunt prima harder rijden dan toegestaan zonder asociaal of gevaarlijk gedrag te vertonen. Citaat:
Je kwam gewoon toevallig een klootzak tegen onderweg. Beter niet jezelf druk erover maken want dan ben je binnen een jaar overspannen. |
Citaat:
Ik heb ook een gloeiende hekel aan jakkeraars die bumperkleven. Ik maak er dan ook een gewoonte van dat soort idioten in te remmen als ze echt geen afstand nemen, al was het maar om hun bloeddruk omhoog te jagen. Voor mijn part bestraffen ze bumperkleven dan ook als een opzettelijke poging om een dodelijk ongeluk te veroorzaken, daarmee leer je die opgefokte types in leaseauto'tjes en bedrijfswagens tenminste. |
fok de popoe we gaan gewoon lkkr knallen
|
op snelweg rijd ik meestal 140, in een 30-zone meestal 40 en voor de rest houd ik me standaard aan de max.snelheid.
|
Ik vind het geen probleem als je te hard rijdt als je jezelf en anderen maar niet in gevaar brengt. Zoals 140 op de snelweg, wie heeft daar nou last van?
|
Citaat:
Van die snelle volvo's die mijn trage AX aan de kant drukken! ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
tja, wat doe je op de linkerbaan met 110 en blijkbaar ook nog zo lang dat iemand met groot licht gaat zitten spelen.
Sorry,maar dat zijn van die ongeschreven regels, als je perse rustig wil rijden is dit je goed recht en zal niemand je daarop aanvallen,maar ga niet inhalen als je zelf langzaam blijft rijden. Verder rij ik zelf meestal wel ietsje harder als toegestaan,maar probeer altijd wel goed op te letten en te anticiperen op situaties. Asociaal gedrag als groot licht,toeteren en seinen doe ik niet, nooit niet. Ik vind het nutteloos en je laat er alleen maar mensen als jij mee schrikken, stel je voor dat je een ongeluk had veroorzaakt omdat je in groot licht kijkt,dat zou erg vervelend geweest zijn,voor jou en je schadevrije jaren. |
Citaat:
|
we hadden es 2 boetes in een week voor te snel rijden en gaan nu de quintesz radar alert kopen :D wel een gedrocht maar goed :D (y)
|
Een minimumsnelheid is er niet, maar wanneer je te langzaam rijd kunnen ze je wel bekeuren wegens gevaarlijk weggedrag (te groot snelheidsverschil).
Wat ik mij afvroeg (topicstarter), je gaat naar links om een auto in te halen terwijl je zag dat er iemand met 140 aan komt gereden. Als die flink op z'n rem moest kan ik mezelf voorstellen dat ie pissed is (dat seinen/bumperkleven praat ik daarmee niet goed). Waarom heb je hem niet voorgelaten, wisselen van rijbaan doe je alleen als dat mogelijk is, ergens 'ertussen beuken' zodat je anderen dwingt om af te remmen is niet netjes. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Of vraag je je af waarom TS in gaat halen als ze al netjes 100 reed, maar diegene voor haar in wou halen.terwijl die dus ook al de wettelijke max reed ? in beide gevallen is het antwoord; blijf rechts als je 110 als absoluut maximum ziet. |
Citaat:
Maar gwn dat ze wel bestaan natuurlijk en dat je er soms mee te maken krijgt. En najah, toen ik dit topic maakte was ik net thuis :o ik heb ook wel eens te hard gereden... (zoals ik al zei, tijdje terug besloten dat niet meer te doen) maar er is een verschil tussen vlot doorrijden en agressief tegen anderen doen |
Citaat:
|
Citaat:
En dat ik rechts moet blijven met 110 vind ik onzin daar rijden ook vrachtwagens enzo. Als het kan, ja, maar als ik iemand wil inhalen mag het best. En dan hoef ik niet meteen vol gas in te trappen voor het geval iem. met een rotvaart erlangs wil. En tja 140... ik schatte het maar... kan net zo goed sneller zijn geweest... want iig toen ik in mn spiegel keek om in te halen waren zn koplampen 2 kleine stipjes ver achter me en in no time zat hij op mn bumper. En heel ver voor me zag ik nog continu die remlichten van hem als hij weer op iemand stuitte |
Citaat:
En als ze dan groot licht opzetten en gebaren, dan weten ze achter mij ook direct wat het is om 5 kilometer lang 80 of 70 te moeten rijden, aangezien ik helaas geen bevoegdheid heb een bekeuring uit te schrijven. ;) |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Het is een wonder dat ik nog geen bekeuring heb gehad voor rechts inhalen. Maar altijd fijn inderdaad van die mensen die het altijd beter weten en anderen op hun fouten moet wijzen, van die mensen die liever politieagent wilde worden, en vroeger al in de klas naar de juf gingen als iemand iets stouts deed. Echt origineel Nederlands triest-gedrag zullen we maar zeggen ;) |
Citaat:
Waar ik 100 mag, rijdt ik doorgaans tegen de 110 km/u op mijn teller, waar ik 120 mag, rijdt ik ca 130-135 km/u op mijn teller. Op de GPS is dit vrijwel exact de maximumsnelheid. Als ik op een 100-km snelweg rijdt terwijl het rustig is, rij ik dus gewoon rechts. Als ik dan een VA tegenkom, of iets anders wat langzamer rijdt als ik, haal ik gewoon in. Dat er dan ergens heel ver weg in mijn binnenspiegel iemand aan komt rijden die de V-max ver overschrijdt zal me echt aan m'n reet roesten. Voor zo'n idioot die denkt dat de verkeersregels niet voor hem gelden ga ik mijn snelheid niet verhogen tijdens het inhalen noch verlagen om mijn inhaalactie uit te stellen. Dat zo'n eikel er dan niet tegen kan dat ik gewoon met de V-max op de linker rijstrook rij, is niet mijn probleem. Als die eikel dan ook nog eens gaat bumperkleven ga ik zeker niet sneller aan de kant, maar neem ik juist wat extra tijd voor het inhalen. Als het even kan, haal ik dan meteen nog even heel rustig een volgende auto of vrachtwagen in, zodat ik een excuus heb om lekker links te blijven rijden. Vind je dat niet netjes? JAMMER DAN! Het is veel minder netjes om op 3 meter afstand van iemands achterbumper met je grootlicht te gaan spelen bij een zeer dodelijke snelheid. Ik hoop altijd dat dit soort lui per ongeluk eens over het hoofd worden gezien door een VA, waardoor ze zichzelf dood rijden op zo'n rijdende container. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik hoef me hier echt niet te bewijzen of de moraalridder uit te hangen. |
Pff, zonet ook weer zo'n aso op de snelweg. Ik ga netjes naar links zodat mensen kunnen invoegen, komt er zo'n eikel mij rechts inhalen terwijl ik op dat moment alweer naar rechts terug wilde gaan. Voor t zelfde geld zag ik hem niet en was ik er vol op geknald. Sommige mensen (n)
|
Citaat:
|
Citaat:
De Nederlandse automobilist zit vol met afgunst, wil anderen het liefst de les lezen (verkeerde beroep gekozen) en is met 100 andere zaken bezig dan autorijden. In Duitsland kijkt men wel eerst in de spiegels of er iets aankomt en houden ze ook rechts, blijkbaar kunnen ze het daar wel. Rara waar ligt het aan. Als je het mij vraagt aan de algehele mentaliteit hier. Blijkt wel uit de reacties hier. |
Citaat:
|
Er is een verschil tussen te hard rijden, veel te hard rijden, en bumperkleven en lichtsignalen geven.
Als iemand te hard wil rijden moet hij/zij dat zelf weten. Het wordt in mijn ogen pas irritant als men meent dat de rest ook mee moet en anders maar ruimte moet maken. Maar aan hardrijders heb ik zelf an sich geen hekel, mits met mate en verantwoord. Op een niet zo heel druke snelweg mag je van mij best 150kmph gaan rijden, heb ik weinig problemen mee. Hard rijden: mwa... Asociaal rijden: (n) (n) Dat zijn mi 2 verschillende dingen. |
Ik rij met auto meestal rond de maximum snelheid. En laat me niet opfokken door zo'n leasebak met stresskip achter het stuur. Blijkbaar heeft er de nodige euro's voorover om 4 min. eerder op de plek van bestemming te zijn.
Met de motor rij ik altijd eigenlijk iets te hard gemiddeld 10 KM/u harder dan de toegestaande snelheid. Dit om bumperklevers te verkomen en zoals me rij instructrice zei: "Je hebt een snel voertuig onder je kont dan moet je daar ook naar rijden" En voor de stresskippen denk maar aan het tegeltje bij mijn oma aan de muur: "Je moet niet gaan rennen, je had eerder moeten vertrekken". |
Ik rijd in de auto van mijn vriend meestal 54, 86 en 126 (op de begrenzer), dat is volgens de GPS 51, 81 en 121. Op die manier kan ik op de snelweg vaak wel auto's inhalen, al zijn er altijd mensen die veel harder rijden dan ik. Als ik aan het inhalen ben, en er komt een auto achter me die veel harder rijdt, ga ik even 128 rijden en ga ik zodra het goed kan, aan de kant. Kan het niet goed, dan heeft die persoon pech en moet hij maar wachten. Gaat-ie echt bumperkleven en asociaal doen, dan kijk ik niet meer naar mijn achterligger tot ik weer naar rechts ga, of ik ga even 124 rijden om aan te geven dat-ie irritant is. Of even uitgebreid mijn ruiten sproeien: als de achterligger te dichtbij zit, moet-ie ook zijn ruiten vegen dan. Daardoor houden ze dan soms ook meer afstand. Maar dat soort dingen doe ik alleen als ik denk dat er geen gevaarlijke situatie door ontstaat. Echt asociale auto's probeer ik te ontwijken en zo snel mogelijk voor aan de kant te gaan, omdat ik geen ongelukken wil.
In mijn auto rijd ik meestal met de wijzer aan de bovenkant van de streep op de km-teller, wat inhoudt dat ik dus niet echt 50, 80 of 120 rijd vanwege de afwijking, maar ik heb geen zin in een boete, dus ik ga niet harder. Omdat mijn auto niet zo vlot optrekt, probeer ik altijd in te schatten op de snelweg of er genoeg ruimte is voor mij om van baan te wisselen en te versnellen, zodat anderen daar weinig last van hebben. Mocht het heel druk zijn en ik graag voorbij de vrachtwagen willen, dan zoek ik een gat op de linkerbaan en moet degene achter mij zich ook maar even een beetje aanpassen. Ik ga daarna wel zo snel mogelijk weer naar rechts. |
Citaat:
Als je in een personenauto niet in staat bent om in te voegen op de rechterrijstrook van de snelweg, heb je weinig verkeersinzicht. Als het verkeer op de hoofdrijbaan voldoende afstand houdt, dan is er echt ruimte zat om in te voegen, zonder dat er daarvoor eerst iemand naar links moet. Alleen voor een vrachtauto of bus zou je eventueel ruimte kunnen maken, maar dan het liefst door even je snelheid iets te laten zakken, in plaats van rijstrook wisselen. |
Citaat:
Rechts inhalen veroorzaakt overigens hopen ongelukken omdat niemand een dergelijke manouvre verwacht, en weer terug gaat naar rechts. |
Citaat:
Citaat:
Jij bent echt een aso op de weg, ook al vind je dat zelf niet. Rechts inhalen is verboden omdat het gevaarlijk is, snap je dat? |
ik erger me ook aan mensen die rechts inhalen.
En ik reed niet onnodig links, hoe kom je erbij? (1 van de mensen die net postte) Er staat toch duidelijk dat ik op de rechterbaan reed en alleen naar links ging om in te halen. Bovendien heb ik m vrij snel laten passeren, ik werd gek van zn stomme licht |
Citaat:
Persoonlijk rijd ik overigens ook vrijwel altijd te hard, 50 wordt ongeveer 60, 80 ongeveer 90 en 120 wordt 130, dit om de tellerafwijking te compenseren (en die is redelijk fors omdat het een behoorlijk oude auto is). Gecorrigeerd rij ik dus ongeveer 51 / 80 / 115. Dingen als rechts inhalen doe ik enkel wanneer iemand op de middelste rijbaan rijdt en ik daardoor 2 banen naar links zou moeten, in de praktijk komt dat dus echt nooit voor. |
Citaat:
Daar moet je je snelheid zodanig aanpassen dat je in kunt voegen, vanaf daar moet dus alles gebeuren, niet vanaf de snelweg... Als er een file staat is het natuurlijk wat anders, dan moet je mensen er soms wel tussen laten omdat ze er anders niet tussen komen. En als je niet genoeg hebt aan de invoegstrook mag je ook een stuk vluchtstrook meepakken om in te voegen :) |
Citaat:
De vluchtstrook is geen verlengstuk van de invoegstrook en mag ook niet als zodanig worden gebruikt behalve in noodgevallen (en dat is gewoon invoegen niet). Daarbij is het ook niet zo dat het al rijden op de snelweg je ervan ontslaat voldoende te anticiperen op aankomend c.q. invoegend verkeer en daar dus ook rekening mee te houden. Zeker wanneer het druk is (en dus vrijwel _niemand_ voldoende afstand houdt) is het noodzakelijk om ruimte te maken voor invoegend verkeer. Dat soort dingen krijg je niet voor niets geleerd tijdens je rijles. Uiteraard is het wel zo dat je ook zelf niet een ander in gevaar moet brengen wanneer je plaats maakt voor invoegend verkeer en dus wel je snelheid aan dient te passen en enkel plaats moet maken wanneer dit kan. |
Citaat:
|
Citaat:
Daarnaast valt zonder goed te kijken strikt genomen onder art 5. (punt 'hinderen'). Nou keur ik kleven ab-so-luut af, ook in een dergelijke situatie, maar ik kan de hardrijder niet 100% de schuld geven dat jij er voor ging zitten. @ivo : veel ongelukken ontstaan door foutief of helemaal niet kijken bij het inhalen, dat klopt. Ook gebeuren de meeste ongelukken op de linkerbaan. @dittricht : hoewel je, volgens de letter van de wet, gelijk hebt, leren rijlesleerlingen tegenwoordig om, als t écht niet anders kan, gewoon de vluchtstrook te pakken. Het CBR keurt dat ook goed. Als de situatie het toelaat is gebruik van de vluchtstrook namelijk veiliger, en minder in strijd met andere regels. Let wel, puur wettelijk gezien heb je helemaal gelijk. OT : ik rij weleens te hard. Dan gaat het om relatief kleine overtredingen : binnen de bebouwde kom rij ik hooguit de max. snelheid (en vaak daaronder), buiten de bbk hooguit 10km te hard, op de snelweg hooguit 20km te hard. Daarbij kleef ik niet, snij ik niet, maar de enige overtreding is dan het geheel bewuste te hard rijden. Dan moet ik wel zeggen dat ik dan spreek over de A7, een niet zo heel erg drukke weg, en waar ik dan vaak ook nog eens op rustigere tijden rij. over invoegen van rijstrook veranderen kan, maar énkel en álleen als daar voldoende ruimte voor is. Het is onacceptabel dat ik, als ik links rij met 130, af moet remmen voor iemand die naar links gaat met 110, om de invoeger in te laten voegen. Ruimte maken kan dan ook beter door even het gas los te laten, of soms even gas bij ,zodat er voor/achter je een voldoende groot gat ontstaat voor de invoeger. De invoeger dient overigens wel zelf goed op te letten; de hoofdrijbaan heeft voorrang op de invoegstrook, en niet andersom. Als het noodzakelijk is dat er iemand naar links voor je gaat, omdat je anders niet in kan voegen, is dat bijna altijd de 'schuld' van de gebrekkig invoegende automobilist. Het valt me ook vaak op hoeveel mensen gewoon 'bang' zijn om met 120 in te voegen en de hele invoegstrook te gebruiken. Hoogst irritant. rechts inhalen doe zelfs ik sporadisch, overigens. Dat heeft te maken met t volk dat graag 120 rijdt, zich van geen kwaad bewust is en ki-lo-me-ters links blijft rijden. (dus niet een paar honderd meter). Dan ga ik naar rechts, en rij rustig en beheersd er omheen. Als die ruimte er is, zegt dat al iets over de linksrijder. Wat ik van Tom begrijp, is gewoon asociaal rijgedrag. Niet doen, want dat is precies de reden van het grote aantal bmw-wrakken op schroothopen. Dr staan daar meer bmw's als alfa's, en dat heeft echt niet met kwaliteitsverschil te maken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
uh, anders lees je alleen even de eerste zin van het verhaal van MM
Citaat:
|
Citaat:
Maar mij hoor je niet als een moraalridder mijn eigen rijgedrag verdedigen. En als je zegt dat jij je niet laat irriteren door andere bestuurders, waarom zou je dan rechts inhalen? |
Wie te hard rijdt verdient een prent. Wie veel te hard rijdt verdient de dood. Simpel.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:53. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.