![]() |
Het 'Jezus-wat-betekent-dit-nu-weer-topic'
Jezus, wat is een mitaine nu weer?
De bedoeling van dit topic is dat degene na mij een betekenis aan dit woord geeft in minimaal twee, maximaal drie rijmende/allitererende/assonerende of gewoon poëtische zinnen. Die betekenis hoeft dus niet te kloppen, sterker nog, liever niet: laat je creatief brein de vrije loop. Daarna moet je het woordenboek openslaan, een woord uitzoeken waarvan je verwacht dat niemand het kent en posten: 'Jezus, wat is een (...) nu weer?' of iets van gelijke strekking. Ok? Go! p.s. je mag nadat je je eigen definitie hebt bedacht ook wel de echte betekenis van het woord posten, dan leren we er ook nog iets van:D. |
Iedereen weet natuurlijk, een mitaine
is net als een mitella maar dan om je hoofd, bij migraine. mi·tai·ne (de ~ (v.), ~s) 1 dameshandschoen met halve vingers Jezus, wat is een smirrel nu weer? |
God wat een leuk topic.
Smirrel Ze was de smirrel van de straat die ze haatte. auto's voerden haar af en aan zonder wij wilden weten waar ze heen zou gaan. Ik kan echter nergens de echte betekenis van dit woord vinden. Nieuw (werk)woord: plapperen |
Een smirrel is een soort van duif.
Plapperen Je plappert vandaag als een hond: je stinkt dus gewoon uit je mond. Echte betekenis: 1) babbelen, snappen, bazelen 2) klapperen 3) slobberen, ploeteren, zoals eenden in het water doen Wat is een matrijs nu weer? Ik droomde vannacht dat dit topic gesloten werd door het 'jezus' in de titel, want er was een heel regelement omtrent scheldwoorden (soort van black list) en dat ik dus een gigantisch slechte fb was die geen goed voorbeeld gaf en zo. |
Matrijs
Pa- en matrijs fladderden graag rond door het weelderig gebladerte en liefst lángs blauwe bonen. Maar wie nu wandelt door het bos ziet alleen nog oude pa. Misschien omdat matrijzen niet echt kunnen vliegen. Van Dale: ma·trijs (de ~, matrijzen) 1 holle gietvorm voor drukletters, munten, stempels enz. => matrix, moedervorm 2 snijijzer om schroefdraden te maken De meesten zullen het meest bekend zijn met de matrix-betekenis lijkt me ( 1 [wisk.] geordend systeem van waarden, 2 [wisk.] grafiek met twee coördinaten). Jezus, wat is een kruisbramsteng nou weer! |
Heeft iemand een idee? (Zonde om dit zomaar dood te laten gaan.)
|
Gewillig wacht er iets, in de vruchtbare grond.
Kruisbramsteng is haar naam. Ze bloeit slechts eenmaal in haar lange leven, waarvan zij ontvangt haar faam. Eens bestoven, spreidt ze open, een weelderige pracht met een bitter eind. De kruisbramsteng zal niet meer zijn, nadat ze treurig is weggekwijnd. 't is een onderdeel van een bootmast. Jemig, wat is een kortelas nou weer! |
kortgelast, betast, bezweken
bekeken door hun geweten vergeten zij nog wel een keer weer de kortelas te eten geven betekenis: het is een wapen. de site waar ik op zocht is er nog niet over uit of het nu een kort mes, een brede sabel, een grote dolk, een jachtmes of gereedschap is.... :o Jezus, wat is een Ahasverus nou weer? |
Ik denk dat het te maken heeft met een karakter in de joodse versie van het verhaal rondom poeriem (joods carnaval'), waarin de Koning 'achasjwerosj' door Haman werd geadviseerd het hele joodse volk uit te roeien.
Aha! Zei sverus, en dompelde zijn baard in de smeltkroes zo te combineren zijn egyptische en haar joodse sferen Wikipedia zegt: Ahasverus is de naam van een legendarische Jood die zou hebben geweigerd Jezus op weg naar Golgotha in zijn huis te laten rusten, en die daarom werd veroordeeld tot het eind der dagen rusteloos over de wereld te zwerven. Hij wordt voor het eerst in de zeventiende eeuw in een Duits volksboek beschreven, maar later is de legende door tal van schrijvers bewerkt. Een Nederlandse bewerking is De wandelende Jood van de Vlaamse schrijver A. Vermeylen Nieuwe: belletrie |
Dat je in de trein naar Den Haag zit
en op 't moment 'niets bijzonders' doet, kan me eigenlijk niet interesseren. Sinds het begin van de telefonie lijden alle vrouwen aan belletrie. Belletrie kent ie niet, bellettrie wel. bel·let·trie (de ~ (v.)) 1 literatuur Wat is een Rarefactie nou weer? |
De 'r' van roos, rozijn, radijs.
De 'r' van factie, nee, rarefactie! Voor een fractie van een seconde was ik je kwijt. ra·re·fac·tie (de ~ (v.)) 1 verdunning van een gas, bv. door verwarmen of door pompen Wat is een eskimono nou weer? |
Mijn buurvrouw d'r quinquagesima,
is alleen op reis naar Lima. De hele buurt maakt zich druk, gelukkig is ie binnenkort weer terug in Tuk! Jezus, wat is een icosaëder?! Hm... mijn woordenboek (Koenen 1996) kent het woord niet Oh, de site van van Dale wel; de zevende zondag voor Pasen. |
Mijn buurjongen en ik
speelden jaren met de icosaeder We trapten dan doelloes tegen 20 vlakken leder. Jezus, wat is een thoracaal nou weer? |
Thoracaal is de naam
Het eten van een banaan Ik zal hier nu mee kappen Mijn ogen gaan nu plappen Jezus, wat is een aneurysma? |
Citaat:
Het gebrek aan gedachten en gevoel ten gevolge van charisma maar gebrek aan een doel Wat is een Neovispel? |
Hoe noemen jullie dit? Uppen? ;)
|
Citaat:
|
Waarschijnlijk wilde ze een subtiele up maken.
Neovispel We waren in onze straat nog de bengels en we maakten van lange stokken hengels want het maakte niet uit hoe diep het water was de primeur van ons nieuwe visspel vond plaats in een regenplas. Echte vertaling kan ik niet vinden? Jezus, wat is een noctambule nou weer? |
Noctambule
Ooit geweten hoe dat heet wanneer je je hete theeglas lift en dan bevuilt met lippenstift? Een noctambule is een slaapwandelaar Jezus, wat is een slagfiguur nou weer? |
Ik weet het nog steeds niet :o
Wie legt het me uit? |
Slagfiguur
Vlammen dansen elk uur Werpen schaduw op de muur Vreemde vormen in het vuur Dat is nu een slagfiguur Nieuwe: Zafusja |
Zafusja
Je riep mij gelijk met de klik van de deur nog iets na en ik verstond 'Zafusja!' Maar deze keer zelfs geen snelle kus na. van Dale én google kennen het niet? Is er dan bijdeze een nieuw woord ontstaan? (Uw zoekbewerking - zafusja - heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd.) Jezus, wat betekent dít nu weer: guichet |
gilette creëert ieder jaar weer een niche
nieuw, voor iedere kaaskop: scheren met quiche. guichet, the best a man can get. Guichet is Frans voor loket? Jezus, wat betekent Sfagnum nu weer?! |
Sfagnum ken ik als sphagnum, maar dat is het Latijn,
da's veenmos wat groeit in hoogveen. Je kan het plukken, erin knijpen, en dan: als 'n leeglopende fontein, lopen er straaltjes water langs je handen heen. (Als je goed voelt lijkt het net een spons.) Jezus, wat betekent zwalp nu weer? |
Als dronken mannen niet meer kunnen lopen
en hun vrouwen hopen dat ze hun salaris nog niet hebben weggezopen hoor je niet zo zelden 'hou je smoel maar, dronken zwalp,' en dan bedoelt zo'n vrouw dat hij na vaten bier niet moet proberen haar mee in zijn bed te praten. zwal·pen (onov.ww.) 1 zich golvend verheffen (Hoe kun je je golvend verheffen, kunnen jullie je er iets bij voorstellen? Misschien inderdaad als je heel dronken bent?) Jezus, wat is een sukkellijst nou weer? |
En als je maar niet op de lijst kwam
dan was je schooljaar een succes dan kon je kiezen uit al de meisjes die je allemaal aanbidden in de les Maar als dan wel, ja dan, wat dan? dan was je voor een lange tijd gedoemd te zoeken naar aan actieplan waarmee je je acne verbloemt Maar Jezus, wat is een snep nu weer? |
En snep is een rietje voor de pep
Dat is waarom ik er geen van heb Een snep geeft licht als het donker is En ruikt een beetje naar vernis Tevens heeft zij een sluitingsklep Dat is de luxe van een snep Maar jezus, wat is een Geruval nu weer? |
In een geru- of geruisloze val
bof je echt, want je komt niet met een KNAL maar hooguit met een plof terecht. Jezus, wat is verzenderkensdag nou weer? |
Verzenderkensdag, mijn schapen:
men plukke een roos laat het drogen zoek een doos bind een strik neem het Belgisch telefoonboek sluit de ogen duid willekeurig een adres aan stuur het op maak iemand gelukkig en zo doet iedereen in België dat Verzenderkensdag is de Vlaamse naam voor 1 april Jezus, wat is een ollekebolleke weer? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:22. |