Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Het Evangelie (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1554993)

SellaYoung 13-03-2007 17:02

Het Evangelie

Het Evangelie

Soms kan ik zó haasje-over de kerktoren en soms
verhang ik mij als een lappen pop om de schouders
van Tomas of Judas of beiden. Maar wie wil mij dragen
als alles knapt en als ik zwaarder ben dan alle dagen samen?

In andere tijden wil ik slechts zachtjes boete doen,
zodat niemand mij hoort en niemand het ziet en
niemand het stoort dat ik Jezus verried. Want ja,
ik ben ongelovig. Ik heb buitensporig wangehoopt.
Ik heb met al mijn tranen nooit genoeg berouw getoond.

Ik heb daarmee mezelf verraden omdat ik je niet aan kon raken,
en toch beloofde te geloven - of in ieder geval te weten - waar jij stond.

Halogeen 14-03-2007 10:56

ik vind het prachtig geschreven en op dit moment raakt het me zeker.

gezweetwel 14-03-2007 21:25

Je werkt goed met taal, gooit met bijbelfiguren, blijft verrassen. Toch, tot op zekere hoogte blijft het een beetje slordig. Sommige zinnen vind ik bvb helemaal niet poëtisch, of misschien is het de schikking, ik kan er niet precies de vinger op leggen. Als je hier en daar nog wat schrapt en toevoegt, stijlfiguren misschien, heb je wel een prachtgedicht.

SellaYoung 15-03-2007 18:21

Bedankt voor de reacties!
Gezweetwel, kun je mij vertellen over welke zinnen het je precies hebt? Ik heb inderdaad geprobeerd om het gedicht in zijn geheel niet naar hoger sferen te tillen, omdat dat de essentie van het gedicht teniet zou doen. :)

gezweetwel 15-03-2007 19:30

"Want ja, ik ben ongelovig", bijvoorbeeld, en het einde ook. Het is gewoon te vertellend voor mij :)

Halogeen 15-03-2007 20:00

Citaat:

gezweetwel schreef op 15-03-2007 @ 20:30 :
"Want ja, ik ben ongelovig", bijvoorbeeld, en het einde ook. Het is gewoon te vertellend voor mij :)
voor haar, lees dat goed.

Ik vind het jammer dat niet meer mensen hierop reageren. Voor mij is het af en klaar en moet je er niets meer aan veranderen. Ik kan niet vanuit enige autoriteit spreken (heb nooit wat gewonnen en stel niets voor in literair nederland), maar het klopt gewoon voor mij. En vertellend is uiterst subjectief. Ik vind je woorden goed gekozen en het is essentie wat je schrijft.

De zin: want ja, ik ben ongelovig, vond ik juist sterk omdat het wringt, omdat je het op twee manieren kunt interpreteren. Het is het keerpunt in het gedicht.

wilookmeepraten 16-03-2007 11:00

ow.. ik zal dan ook nog even reageren :p

Ik vind helemaal super! top. Niks meer aan doen. Houden zo

Ga zo door!

POST MEER!

=zwart wit= 16-03-2007 12:58

ik denk dat je de essentie moet begrijpen, wil dit gedicht je aanspreken. ik heb het meerdere keren hardop gelezen, het enige wat me bleef storen was "wangehoopt", dat vind ik weinig toevoegend vertolkt. wat bedoel je precies met je titel of heeft die verder weinig speciale betekenis?

Dolores 16-03-2007 14:02

Ja, ik vind het mooi. Vooral de eerste strofe. Ik vind het een sterk begin en daarna zwakt het steeds iets meer af, maar toch, het heeft iets. Alleen dat kan ik niet uitleggen, sorry. :p

SellaYoung 16-03-2007 20:44

@ zwartwit: de titel heeft wel degelijk een speciale betekenis. Zowel het evangelie van Judas als het evangelie van Thomas behoort tot de apocriefe evangeliën, wat inhoudt dat deze evangeliën niet opgenomen zijn in de bijbel. Ook zijn beide evangeliën gnostische teksten over het leven van Jezus. Eén van de belangrijkste thema's van de gnostiek is dat de mens van zichzelf vervreemd kan raken en dat voelde ik ook (onder andere) toen ik het schreef.

Nu moet ik ook toevoegen dat ´Evangelie´ letterlijk ´blijde boodschap´ betekent. Ik vond dit in deze context een zeer ironische dubbelzinnigheid hebben, dus vandaar.

@ de anderen: leuk leuk leuk al die positieve reacties!

=zwart wit= 17-03-2007 00:13

oke. ik legde alleen de link ongeloof - verraad, ik dacht verder niet aan evangelien. die ironie proefde ik al een beetje.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:11.