![]() |
Vraagje!
Ik ben regels aan het maken voor thuis, omdat er elke keer ruzies zijn over het maken van het eten.
Maar nu vraag ik me dus wat dingen af... Hoeveel olie is normaal om te gebruiken voor het bakken van 2 vegetarische burgers? (in theelepels of eetlepels) En hoeveel olie is normaal om te gebruiken bij het bakken van groenten of aardappelen? (ook in theelepels of eetlepels) Hoop dat iemand 't weet :) |
Aiiii.. dits iets wat ik een lange tijd geleden ook had.
De simpelste (en beste denk ik) afspraak is, wat ook beter voor jezelf is. Bemoei je niet met het eten koken, laat het aan je ouders over.. Die weten prima hoeveel olie normaal is en hoe ze goed kunnen koken ;) (je moet btw ook weten, dat bij sommige dingen als je te weinig olie gebruikt het eten JUIST vetter word!. Het vlees moet juist zo snel mogelijk dicht schroeien.. waardoor er het minste ''vet'' word opgenomen. En het is moeilijk een standaard hoeveelheid te hebben, aangezien de grootte.. de soort... en de hoeveelheid stukjes vlees/groente bepalen hoeveel olie er nodig is). |
Wat boeit het nou of er 2,3 of 4 eetlepels olie nodig zijn :confused:
|
Citaat:
@ikkuh15: Je hebt toch hulp voor je eetstoornis, waarom vraag je het daar niet? |
Gewoon... zodat de bodem van de pan fatsoenlijk bedekt is met olie, een aantal mm's :o
Ligt dus aan de grootte van de pan hoeveel, in een kleine pan heb je minder nodig, maar het maakt opzich vrij weinig uit... Je kan beter iets teveel olie hebben dan te weinig, dan wordt het ranzig... Wat ik wel vaak doe is het na het bakken even op wat keukenpapier leggen zodat dat een groot gedeelte van de olie opneemt. |
wat wij doen: Goede antiaanbakpan kopen zodat je eigenlijk geen olie nodig hebt. Mocht t toch nodig zijn om olie te gebruiken om t niet te laten aanbakken vegen we t daarna uit met n stukje keukenrol zodat overal iets zit.
:) |
Helemaal geen olie gebruiken is ook niet echt goed: je lichaam heeft vetten nodig...en in dingen als olijfolie zitten de goede vetten, dus is het juist goed om dat wel te gebruiken.
|
natuurlijk, maar olie en andere vetten krijg ik toch wel binnen aangeizen ik veel vette vis eet en noten en dat soort dingen. :)
|
Ik gebruik voor vegetarische burgers altijd één eetlepel (schat ik, ik meet 't niet echt af). Voor pannenkoeken precies hetzelfde. Goed heet laten worden en beetje verdelen over de bodem.
De bodem van de pan bedekken met een hele laag vind ik echt overdreven, en vies :| Sowieso vind ik het ook onzin dat je beter te veel dan te weinig olie kan gebruiken, zompig eten is echt vies :| |
Citaat:
Zonder olie brandt het veel sneller aan, zeker gepaneerde zooi... |
Bij mij niet :confused:
|
zou een hamburger ofzo nou echt vetter of meer kcal bevatten als je wat meer olie gebruikt?
|
Citaat:
|
Scoor het kookboek van blueband daar staat dit allemaal in. :p
|
bakken in een grillpan, klaar :| ?
|
Citaat:
De bodem bedekken lijkt me gewoon het meest handige en dan bedoel ik niet met een laag van milimeters dik (ook niet als je het daarna uit laat lekken ;)), maar ik heb geen flauw idee of dat normaal is. Ik denk dat ze ergens waar ze hulp bieden voor eetstoornissen heel goed weten wat normaal is? |
ik zal het morgen idd maar eens aan de dietiste vragen :) (had ik helemaal niet aan gedacht...maar heb morgen tog een afspraak, dus kan ik dat gelijk vragen! ;) )
|
Frituren die zooi (y)
|
ik doe altijd gewoon een klein scheutje, ik schat 1 a 2 theelepels (edit: eetlepels). bij vlees met paneermeel erop vind ik t soms wel lastig, neemt nogal wat op, weet niet of dat bij vegaburgers is ?
|
Ja vegaburgers zijn meestal ook gepaneerd. Ik doe ongeveer 1,5 eetlepel boter voor 1 gepaneerde vegaburger en 2 voor 2 stuks, schat ik. Maar dan neemt de burger niet al het vet op. Aardappelen ongeveer 1 eetlepel per portie. Bij groenten ligt het eraan wat voor soort groente en wat ik er mee van plan ben.
|
Ik heb 't gevraagd aan de dietiste...ze zij 1 eetlepel boter/olie..
|
Citaat:
|
ze vroeg hoeveel nodig was, dus het is wel belangrijk voor haar
ze vroeg ook niet of het boeide of niet, het boeit namelijk niets wat jullie er van vinden :) |
Citaat:
Ik gaf enkel aan dat het verschil tussen 2 of 3 eetlepels olie verwaarloosbaar klein is. Dat is niet iets wat ik vind, dat is een feit. |
Het boeit in elk geval niet genoeg om over door te miepen.
|
In principe zou je van teveel olie geen zompigere burgers of zo mogen krijgen. Dat is ook een kwestie van de juiste temperatuur. Als je je olie eerst op de goede temperatuur laat komen, zal je voedsel heel weinig vetten opnemen. Hetzelfde geldt ook bij frieten. Als je die niet warm genoeg bakt, krijg je veel vettigere frieten dan wanneer je ze net iets te warm bakt.
Daarom kan je eigenlijk ook beter geen bevroren burgers bakken. Vet zal te snel afkoelen => burgers nemen meer vet op en worden vettiger (vanbinnen). In de praktijk krijg je trouwens ook minder vettig voedsel wanneer je net iets meer olie gebruikt. Voor een normale pan zou ik zeggen: 2 eetlepels, ipv 1. Daarin bakken en nadien kan je, als er te veel olie aan de buitenkant blijft hangen afdeppen met keukenrol. Nog een tip: meer zout gebruiken. Een belangrijke eigenschap van zout is dat het vetten absorbeert. Als je in je kookproces flink wat zout gebruikt wordt je eten minder vet. Als je dat zout nadien wegschudt/afveegt eet je dat zout dus ook niet op, en heb je daar geen last van. Allemaal wijsheden uit mijn grootmoeders keuken, trouwens. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:09. |