![]() |
Suriname heeft plannen voor kernenergie
Plan kernenergie in Suriname wacht op uitvoering
Geplaatst op vrijdag, maart 16th, 2007 om 12:47 pm in Nieuws uit Suriname, Politiek, Zakelijk PARAMARIBO, 16 mrt – Plannen voor de bouw van een kernenergiecentrale zijn gereed voor uitvoering. Dit zegt directeur Misram Chanderbosh van initiatiefnemer Suriname Industrial Engineering. De centrale maakt deel uit van een geïntegreerd project, waarin de centrale een aluminiumfabriek gaat voeden. Er zullen miljarden dollars worden geïnvesteerd. Belangstelling is er genoeg van investeerders in Nederland, Groot-Brittannië en Duitsland. De nucleaire brandstof zal geleverd worden door Zuid-Afrika, Italië, Japan, China en Frankrijk, die om de drie jaar het afval zullen terugnemen. “De energie zal uitsluitend voor de industrie gebruikt worden”, zegt Chanderbosh tegenover de Ware Tijd. Grondstoffen voor de aluminiumfabriek zullen worden afgenomen van BHP-Billiton en Suralco. Als deze lokale producenten niet genoeg kunnen leveren, zal geïmporteerd worden. de fabriek zal voornamelijk aluminiumblokken, foliepapier en hoogspanningskabels fabriceren. Er zullen ruim duizend arbeidsplaatsen worden geschapen. Een knelpunt is nog dat Suriname geen lid is van het Internationale Atoom Energie Agentschap (IAEA) van de Verenigde Naties. Dit zal gauw moeten gebeuren als uitgegaan wordt van het tijdschema. Volgens plan moet dit jaar nog begonnen worden met de bouw van de fabriek. “Ik ben bezig met een consultatieronde op nationaal niveau om adviezen in te winnen en te kijken of Suriname zover is dat we lid willen worden. Ik wil die beslissing niet alleen nemen”, zegt minister Lygia Kraag-Keteldijk van Buitenlandse Zaken. Ik vind dit een goede vooruitgang. De Industrie in Suriname zal groeien en de economie zal ook beter worden. Greenpeace vind het een slecht idee. Greenpeace tegen Surinaamse kerncentrale Geplaatst op zondag, maart 18th, 2007 om 12:00 am in Nieuws uit Nederland, Natuur De internationale milieuorganisatie Greenpeace is zeer verbaasd over Surinaamse plannen voor bouw van een kerncentrale. Het land bezit geen enkele expertise op gebied van kernenergie, terwijl het juist wel beschikt over tal van andere - schone - energiebronnen meldt Radio Nederland Wereldomroep. Kernenergiedeskundige Rianne Teule van Greenpeace: “Er zijn veel onzekerheden; ik zou er niet aan beginnen.” Teule wijst erop dat Suriname niet de deskundigheid heeft voor bouw en gebruik van een kerncentrale. Greenpeace volgt de ontwikkelingen in Suriname op de voet, ‘zoals alle nieuwe projecten’, en zal proberen de bouw te voorkomen. “Wij hebben veel liever dat er 30 miljoen wordt besteed aan milieuvriendelijke energie”, aldus Rianne Teule tegen de Caribische redactie. |
Oh nee! Straks kan Suriname een kernbom maken! Preventief binnenvallen!
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat voor type reactor en van wat voor vermogen willen ze eigenlijk neerzetten? |
Greenpeace moet dood.
En zoals de Russische president onlangs zei: NGO's moeten openheid geven over hun financiers. Anders hebben ze geen bestaansrecht of serieusgenomenwordensrecht. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Is het niet handig om überhaupt eerst een economie van enige significantie te hebben voor je aan kernenergie denkt?
|
Citaat:
|
Citaat:
T_ID het doet inderdaad weinig af aan de juistheid van de uitspraak maar het klinkt zo raar als zo een uitspraak door Putin is gedaan. Ik dacht dat hij het niet zo op openheid had. |
Citaat:
|
Ik denk qua veiligheidsoverweging dat Suriname eerst haar zaakjes op orde moet krijgen voordat ze zo'n investering maken. Kernenergie is zeker zeer goedkoop maar het vergt ook een hoop veiligheidsmaatregelen waar je als overheid ervoor zult moeten waken dat die strikt nageleeft worden. Vraag is of met de corruptie daar het wel zo'n heilzame ontwikkeling is.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hahahahahaha.
|
Citaat:
|
Citaat:
Hebben ze onlangs nieuwe argumenten bij verzonnen, of klopt het dat Greenpeace gewoon ageert vanuit de onderbuik? Dat is namelijk zooo 1985. :p |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Het zal een vrij korte discussie worden. Suriname zit hier qua investeringen misschien buiten hun kunnen, maar op zich is de keuze een goede, het zal ze een hoop kolen en olie schelen. |
Citaat:
|
Citaat:
Mijn professor deeltjesversnellers wist het goed te verwoorden - terwijl ze tot hun nek in het water staan van de global warming schreeuwen de tegenstanders nog steeds moord en brand over kernafval. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
- Kernafval heeft nog geen slachtoffers gemaakt. (in ieder geval niet in de beschaafde wereld) - Windenergie is te onbetrouwbaar om een heel land mee van stroom te voorzien. Als het niet waait, waar haal je dan de stroom vandaan? - Zonne-energie is te duur om een heel land mee van stroom te voorzien. - Waterkracht kan niet of in heel beperkte mate in Nederland. Geen van die argumenten heb je weerlegd of proberen te weerleggen. Ik wil er nog wel één bij gooien: - In Nederland is niet voldoende ruimte om biomassa te gebruiken als energiebron. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Biomassa Daar hadden we het toch helemaal niet over? Het ging over alteratieven zoals zon- en windenergie. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Waterkracht is in Suriname wel mogelijk, ze hebben al een stuwmeer, maar dat heeft ook veel nadelen voor het leven in die gebieden. Dat is totaal ontregelt, zowel dat van mensen dieren en planten. Citaat:
Anders lees jij het artiekel nog is door. Er staat namelijk dat de financiering al rond is. Het naleven van de regels wordt geregelt door het IAE (ofziets). Dus dat 3e wereldlanden niet mer kern-energie om zouden kunnen gaan is onzin. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dit is nu precies wat ik bedoelde met feiten vs beeldvorming, puur vanwege een enkel ongeluk, dat zeer verklaarbaar is, ga je voorbij aan zo ongeveer elk feit in reactorbediening. Citaat:
Dan krijg je krantenkoppen als "honderden doden in bejaardenhuizen wegens stroomuitval", "ziekenhuizen plaatsen extra noodaggregaten door windstilte". In het geval van Suriname betekend stroomuitval een ramp, want de eerder genoemde aluminiumfabrieken liggen niet alleen stil bij stroomuitval, maar dan stolt het erts in de ketels, waardoor je bij elke keer dat de wind zachtjes waait je hele fabriek kan herbouwen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:38. |