Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Studeren (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=88)
-   -   Studeren in Maastricht (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1557563)

wouter098 19-03-2007 20:42

Studeren in Maastricht

Hoi,
Ik wil misschien Moleculaire Levenswetenschappen studeren in Maastricht. Weet iemand misschien uit ervaring hoe die stad qua uitgaan en mensen is? En weet iemand toevallig of er veel meiden de studie M. Levenswetenschappen (wat een woord ook echt) doen?

Miracle 20-03-2007 09:09

Ik studeer in Maastricht. Mol. levenswetenschappen is een soort zusje van mijn studie (gezondheidswetenschappen). Ik ken niet veel mensen die deze studie doen en ik heb geen idee wat de verhouding m/v is. Maar als je op zoek bent naar veel meiden, dan kun je die ook bij GW vinden. :p

Ik vind het een leuke stad en ik vind het leuk om met vriendinnen de stad in te gaan. Maar dat is erg persoonlijk en hangt er ook vanaf met wie je gaat en waar je van houdt.

Pater Noster 24-03-2007 20:27

Citaat:

wouter098 schreef op 19-03-2007 @ 21:42 :
Hoi,
Ik wil misschien Moleculaire Levenswetenschappen studeren in Maastricht. Weet iemand misschien uit ervaring hoe die stad qua uitgaan en mensen is? En weet iemand toevallig of er veel meiden de studie M. Levenswetenschappen (wat een woord ook echt) doen?

Ik heb er zelf gewoond, het is een erg leuke stad. Heel erg sfeervol, veel leuke studenten(-tes ;)). Leuke uitgaansgelegenheden, veel vertier te vinden! Ik studeerde toen overigens zelf in Weert, maar das egt een kutstad, en ben toen in Maastricht gaan wonen.

stout! 28-03-2007 14:49

Ook ik studeer in Maastricht en het is een fijne stad, klein en overzichtelijk maar toch bruisend genoeg om telkens nieuwe mensen te ontmoeten en nieuwe dingen te doen. Veel leuke cafeetjes en natuurlijk een heleboel fijne terrassen! Soms als ik hier door de stad loop, heb ik nog steeds 't gevoel op vakantie te zijn. Een ander groot pluspunt is dat het vrij makkelijk is om een mooie betaalbare kamer in het centrum te vinden, al mijn vrienden wonen dan ook max 5/10 minuten fietsen bij me vandaan.

Maastricht is echter niet echt een stad om te 'blijven hangen' na je studie, bijna iedereen die hier niet vandaan komt trekt uiteindelijk weer naar t noorden. Integratie tussen de locals en studentenpopulatie is er niet echt, wat dat betreft zijn Maastrichtenaren/Limburgers nogal gesloten en op zichzelf gericht en de meeste studenten niet fijnzinnig genoeg om hier tussen te (willen) komen. Daarnaast zijn er in de regio niet veel banen op academisch niveau te vinden, behalve op of rond de universiteit natuurlijk.

Maar Maastricht is voor mij een erg goede keuze geweest, terwijl ik altijd dacht aan Amsterdam of Utrecht. Over een jaar ga ik wss wel weer in Amsterdam wonen.

Lentekriebel 28-03-2007 17:33

Ik woon mijn leven lang in Maastricht en ik vind dat het er niet zo bruist. Zeker niet als je wat meer cultureel vlak wilt doen. Ik vind het bijvoorbeeld leuk om naar lezingen en discussies te gaan of naar theater en dat soort dingen. Jongeren komen daar gewoon niet op af. Verder ben ik nog scholier dus het echte studentenleven kan ik niet beschrijven. Een kamer is wel makkelijk te vinden (voor een scholier als ik iets moeilijker omdat studenten toch vaak studenten uitkiezen om bij hun te komen wonen).

__ 30-03-2007 09:25

ik heb Maastricht altijd een ideale studentenstad gevonden. zelf studeer ik er niet maar mn broer, één van mn beste vriendinnen en nog wat vrienden/bekenden zitten er wel dus ik weet er wel het een en ander van denk ik. wat stout! al zei, het is niet zo groot en massaal maar toch is er geloof ik meer dan genoeg te doen. als student bedoel ik dan vooral, ik geloof dat in Maastricht ook een aanzienlijk hoog percentage student is? maar goed daar heb ik even geen bron van ofzo.

ik ken trouwens zelfs iemand die Moleculaire Levenswetenschappen in Maastricht studeert maar ik heb slechts een paar woorden met m uitgewisseld (is een huisgenoot van mn broer) dus daar kan ik je eigenlijk niks over vertellen :P misschien als je specifieke vragen hebt ofzo, dat ik die voor je kan stellen.

MB 31-03-2007 19:10

Maastricht heeft ook een heel hoog percentage buitenlandse studenten. Dat vind ik zelf wel leuk, het is leuk om mensen te leren kennen uit allerlei verschillende landen.

bingomassacre 31-03-2007 19:13

een hoog percentage Duitse studenten zul je bedoelen.

Andijvie 31-03-2007 19:18

Citaat:

bingomassacre schreef op 31-03-2007 @ 20:13 :
't Verschilt per studie, maar er lopen hier ook best een aantal chinezen rond.

__ 31-03-2007 19:18

Citaat:

haha ja dat wel, ik hoor altijd een hoop gezeik van mn broer over die Duitse studenten, ze zijn blijkbaar helemaal niet gezellig maar zijn wel enorm ijverig, wat hij nogal vervelend vindt omdat ze dus veel beter zijn :P

__ 31-03-2007 19:19

Citaat:

Andijvie schreef op 31-03-2007 @ 20:18 :
ja dat lijkt me dan ook wel boeiender. maar ik denk dat bingomassacre en ik ons baseren op ervaringen van twee mensen die dezelfde studie doen :o dus wij horen alleen verhalen over al die vervelende Duitsers.

Miracle 01-04-2007 08:56

Citaat:

Andijvie schreef op 31-03-2007 @ 20:18 :
Inderdaad. In mijn jaar zitten asiaten, geen idee uit welk land ze komen. :o En natuurlijk Duitsers... Opzich niks mis mee, maar ik vind het irritant als ze alleen maar met elkaar blijven omgaan. De Duitsers die ik ken, zijn trouwens niet zo super ijverig en goed.

MB 06-04-2007 18:07

Citaat:

Ik zat vorig jaar ook in de klas met chinezen, amerikanen, russen, belgen en roemenen.

ChenT 11-04-2007 16:11

Citaat:

stout! schreef op 28-03-2007 @ 15:49 :
Ook ik studeer in Maastricht en het is een fijne stad, klein en overzichtelijk maar toch bruisend genoeg om telkens nieuwe mensen te ontmoeten en nieuwe dingen te doen. Veel leuke cafeetjes en natuurlijk een heleboel fijne terrassen! Soms als ik hier door de stad loop, heb ik nog steeds 't gevoel op vakantie te zijn. Een ander groot pluspunt is dat het vrij makkelijk is om een mooie betaalbare kamer in het centrum te vinden, al mijn vrienden wonen dan ook max 5/10 minuten fietsen bij me vandaan.

Oke, dit is waar! ook al ken ik wel iemand die in maastricht woont en een erg kleine kamer heeft en daar 750 euro in de maand voor betaalt, kale huur.. niet eens echt in het centrum..

Maastricht is echter niet echt een stad om te 'blijven hangen' na je studie, bijna iedereen die hier niet vandaan komt trekt uiteindelijk weer naar t noorden. Integratie tussen de locals en studentenpopulatie is er niet echt, wat dat betreft zijn Maastrichtenaren/Limburgers nogal gesloten en op zichzelf gericht en de meeste studenten niet fijnzinnig genoeg om hier tussen te (willen) komen. Daarnaast zijn er in de regio niet veel banen op academisch niveau te vinden, behalve op of rond de universiteit natuurlijk.

Daar ben ik het dan weer niet mee eens :p
(omdat ik limburger ben)

Maar Maastricht is voor mij een erg goede keuze geweest, terwijl ik altijd dacht aan Amsterdam of Utrecht. Over een jaar ga ik wss wel weer in Amsterdam wonen.

MB 11-04-2007 16:16

Als die vriend van jou 750 euro kale huur betaald voor een klein kamertje dan doet hij toch iets goed fout. Ik zit in een redelijke kamer (15 m2) buiten het centrum voor 300 euro en dat is al vrij duur voor maastricht, maar ik wilde samenwonen met wat vrienden en vriendinnen en dan heb je minder opties (en ik heb een woonkamer, eetkamer en keuken van alledrie 25 m2 met mijn vrienden). Zo woont een vriend van mij voor 300 euro (gaat nog 50 euro af voor zijn huismeesterschap) in een heel groot studentenhuis (minstens 30 kamers) in een kamer van 32 vierkante meter met een eigen badkamer. Een andere vriend van mij heeft een kamer van 25 m2 voor 400 euro per maand en dat geldt dan als uitzonderlijk duur in Maastricht.

Kamers zijn dus goed te betalen en te vinden in Maastricht.

Andijvie 11-04-2007 17:17

Ik betaal nog geen €750,- kaal voor een prachtig appartement (50m2; eigen badkamer en keuken) vlakbij het station en het centrum, dus als iemand dat voor een klein kamertje betaalt, dan doet hij inderdaad écht iets fout :|

Al Murphy 17-04-2007 15:02

Citaat:

MB schreef op 06-04-2007 @ 19:07 :
Ik zat vorig jaar ook in de klas met chinezen, amerikanen, russen, belgen en roemenen.
Een Belg in Maastricht kun je toch met moeite een buitenlander noemen (c;

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:27.