![]() |
Leerkracht lager onderwijs of orthopedagogie?
Hallo!
Momenteel studeer ik communicatiewetenschappen aan de universiteit Antwerpen 1e bachelor. Volgend jaar zou ik echter graag iets anders gaan doen om volgende redenen: de richting is te zwaar (was gebuisd voor 5 van de 7 vakken) en de vakken interesseren me ook gewoonweg niet. Nu ben ik aan het twijfelen tussen orthopedagogie en leerkrachtenopleiding lager onderwijs. Ik zou graag met kinderen werken, ze begeleiden, ... Voor een klas staan lijkt me wel wat, ik heb enkel schrik voor een rotklas. Stel je maar eens voor dat je een paar lastige kinderen in je klas hebt zitten, daar zit je een heel jaar mee en tot zover de fun van je beroep denk ik, niet? Iemand ervaring mee? Enig idee hoe ik tussen beide opleidingen kan kiezen? Ik heb al en beroepskeuzetest gedaan maar dat schoot niet veel op. Ik kwam altijd op dezelfde dingen zoals maatschappelijk assistente, opvoedster, leerkrachte,... Dus dat helpt me niet tussen de keuze van beide opleidingen. Alvast bedankt! Groetjes! Stephanie |
Je moet je denk ik afvragen of je echt met een klas wil werken of dat je leerlingen individuele aandacht wilt geven. Orthopedagogiek betekent dat je leerlingen met stoornissen behandelt, of (de universitaire versie) dat je onderzoek doet naar die stoornissen (zoals dyslexie, dyscalculie, ADHD, autisme of weet ik veel wat.)
|
Zoals ik het zie, ben je als leerkracht echt met de kinderen zelf bezig en als orthopedagoog vooral met de opvoeders (dus ouders of leerkrachten). Als orthopedagoog heb je (uitzonderingen daargelaten) redelijk weinig contact met de kinderen zelf: vaak onderzoek je ze (maar soms zijn daar ook weer assistenten voor) en stel je dan een behandelplan op, wat opvoeders uit moeten voeren.
Als leerkracht basisonderwijs kun je ook een opleiding tot remedial teacher volgen, waardoor je kinderen met leerproblemen ook individueel mag begeleiden voor hun problemen. (Ik heb zelf Pedagogische Wetenschappen, richting Leerproblemen gestudeerd (afgestudeerd) en doe intussen de Pabo) |
In je opleiding leer je als het goed is hoe je om kan gaan met leerlingen die slechter luisteren. Wat dat betreft lijkt het me onnodig om te veronderstellen dat de lol er meteen vanaf is als je lastige kinderen in je klas hebt zitten; die zijn er namelijk altijd wel. Daar ligt juist de uitdaging: zorg eens dat díe kinderen het ook leuk gaan vinden op school en dat je ze wat bij kan brengen.
Ik doe zelf orthopedagogiek en daarin ben je meer invidueel met het kind bezig. Je kijkt waar bepaald gedrag dat als problematisch wordt ervaren, vandaan komt en je stelt behandelingen op. Orthopedagogiek is er in Nederland zowel op hbo als WO niveau. Ik weet niet of het in Belgie alleen universitair is? Want zo ja, dan moet je je afvragen of dat niet even zwaar zal zijn als communicatie en of je dit dus wel zult halen.. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb een poosje geleden dit naar iemand ge-PM-d die er ook wat over wilde weten: Citaat:
|
Duidelijk! Ik vraag me alleen af of je dan wel genoeg weet om leraar te kunnen worden, als je de inhoudelijke lessen mist? Kijk, taal, dat gaat me zonder problemen af na mijn studie. Maar aardrijkskunde of staartdelingen maken, god, daar ben ik al zo veel weer van vergeten... en natuurlijk kan ik er zelf voor kiezen om dan aanvullende vakken te volgen, maar als iemand nou denkt dat ie het wel kan en het eigenlijk niet zo is?
En zijn de stages leuk? Geef je alle soorten lessen? Is er veel veranderd met toen wij nog op de basisschool zaten? Hoe is zo'n dag ongeveer ingedeeld? En wat voor mensen doen de verkorte opleiding zoal? Zijn er vaak mensen die eraan beginnen en er vervolgens achterkomen dat het toch niet wat voor hen is? |
Citaat:
Citaat:
Bij iedere stage mag je rustig beginnen door te observeren hoe het er in de klas aan toegaat. Daarna begin je eerst met een enkele activiteit, en dat bouw je uit tot je een dagdeel (eerste stage) of een dag (tweede stage) of twee dagen (derde stage) aan een stuk les kunt geven. In je portfolio moet je aan kunnen tonen dat je aan alle vakgebieden hebt gewerkt, dus het is ook de bedoeling dat je allerlei soorten lessen geeft. "Natuurlijk" geef je vaak meer lessen lezen/taal en rekenen dan bijvoorbeeld geschiedenis (omdat die eerste vakken iedere dag worden gegeven en geschiedenis vaak 1x per week). Het gaat om het evenwicht. Hoe je stagedag er uit ziet, hangt echt af van je stageschool. Er zijn grote verschillen tussen scholen (en klassen, bij kleuters ben je heel anders bezig dan in groep 8). Ook zie ik redelijk wat verschillen met mijn eigen basisschooltijd, maar ik weet niet of dat aan de scholen ligt of aan de tijd die daartussen zit. Wel heb ik het idee dat leerlingen (en ouders) veel mondiger zijn geworden tegenwoordig. Citaat:
Onze klas begon in september met 25 studenten, daar zijn er nu nog 15 van over. Bij mijn weten zijn er daarvan 4 gestopt omdat het toch niet was wat ze ervan verwacht hadden. De overige hadden persoonlijke omstandigheden waardoor ze moesten stoppen. Als je nog meer wilt weten, hoor ik het wel! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:35. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.