![]() |
Godsdienst: doe het goed of doe het niet
Persoonlijk kan ik wel begrijpen als mensen mensen dat er een God bestaat en dat die via een geschrift zijn wil kenbaar wil maken - of dit nu direct door optekening van Gods wil is of via de Heilige Geest. Wat ik echter niet begrijp zijn mensen die menen dat dit geschrift slechts gedeeltelijk opgevolgd moet worden. Immers,
A) aannemende dat God almachtig is B) aannemende dat God zijn wil aan de mensheid kenbaar wil maken via een geschrift zal dit geschrift perfect zijn. Een menselijke interpretatie van het geschrift is, omdat men niet almachtig is, imperfect. Daarnaast gaat een menselijke interpretatie uit van onduidelijkheid in het geschift, hetgeen in tegenspraak is met de aannames. |
Dus?
|
Vandaar mijn mening dat fundamentalististen en terroristen de échte gelovigen zijn, immers: zij doen niet aan 'pick-and-choose' (of hoe dat ook heet): de leuke stukjes eruit pikken. En dus is godsdienst, althans geinstitutionaliseerde godsdienst gebaseerd op een heilig schrift, gewelddadig en gevaarlijk.
|
Dat bedol ik niet zozeer, ik doelde meer op het idee dat zelfdenkende gelovigen per definitie inconsistent zijn.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Daarom heb je in de Islam ook de soenna en in de koran staat ook vrij letterlijk dat sommige teksten eenduidig zijn en sommige meerduidig en dat de betekenis van de meerduidige alleen bij Allah bekend zijn.
Ik snap je klacht eigelijk niet zo :confused: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ps. Waarom noemen moslims eigelijk Allah Allah en niet God? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
God moet dus wel almachtig zijn, anders is er geen aanknopingspunt om in hem te geloven. |
Citaat:
|
Citaat:
Kennis is niet altijd macht. Als Stephen Hawking alle karatetechnieken weet, kan hij ze nog niet toepassen. Als je een atoombom hebt en niet weet hoe je hem moet gebruiken om je doelen te verwezenlijken heb je er niets aan. |
Citaat:
Samenvattend: almacht => alwetendheid Maar niet: alwetendheid => almacht |
Citaat:
Almacht + Alwetendheid = alle mogelijkheden Maargoed, dat is een beetje vreemde en erg minimalistische definitie van almacht waar ik niet achter sta. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In ieder geval impliceert het feit dat god omniscient is dat wij geen vrije wil hebben aangezien onze gedachten en daden vastliggen. |
Citaat:
In de bijbel staat in ieder geval dat god niet alwetend is (in Genesis), dus we kunnen concluderen dat volgens de bijbel god zowel niet alwetend als niet almachtig is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
QED |
Citaat:
|
Citaat:
Dit is lastig om aan iemand uit te leggen, die niet opgegroeid is met deze cultuur en volk. Als je dit interesant vind, pm maar, want ik denk dat het merendeel op deze forum dit niet interessant vindt of het kan begrijpen. In het (Syrisch)Aramees noemen we God, Aloho. Jezus Christus is in het (Syrisch) Aramees bij ons Msiego. |
Citaat:
1. De godsnaam wordt in de taal uitgesproken die als de heilige taal van een religie te boek staat. Zo bijvoorbeeld door niet-arabischtalige moslims die Allah zeggen en niet-Hebreeuwstalige joden die haSjem hanteren. 2. Het christendom heeft geen 'heilige taal'-concept en daarom wordt in het christendom de term God uitgesproken in de taal waarin de christen zich ook in het dagelijks leven uitdrukt. Vandaar dat arabische christenen Allah hanteren en Nederlandse christenen God. |
.
Citaat:
Het feit dat God in het Aramees Aloho wordt genoemd, ondersteunt mijn punt: dit woord komt namelijk van dezelfde wortel als het woord Allah. Pm'en mag altijd, natuurlijk ;) . |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:38. |