![]() |
Verkeerde instelling GR?
Hallo iedereen,
Ik heb een nieuwe (ouwe:P) TI-83. Nou krijg ik telkens verkeerde waardes bij vraagstukken met logaritmen, bijvoorbeeld: log 8 = 0.9030 De instellingen onder MODE zijn als volgt: Normal Float Degree Func Connected Sequential Real Full Na de GR gereset te hebben door de backup-batterij te verwijderen, bleven deze instellingen onveranderd. Wat kan het probleem zijn? Mvg, Miron |
Die waarde klopt gewoon :D
Controleer maar mbv 10^ "ANS" = 8 |
log 8 betekent: tot welke macht moet ik 10 verheffen om 8 te krijgen?
10^0.9 lijkt mij wel ongeveer 8 |
Citaat:
want 10^1 is 10, en 8 ligt daar niet zo heel ver vanaf |
oh mijn god :D
|
2 log 4 = c
c = 1.204 2^1.204 = 2.303 (ipv 4 :confused: ) Of zit ik er weer naast? |
Citaat:
2 log 4 doet je rekenmachine 2 * 10log 4 Als je wilt weten hoeveel alog b = moet je gebruik maken van de rekenregel a log b = log b / log a dus in dit geval: log 4 / log 2 = 2 En lees je boek eens ofzo! |
jouw 2 log 4 is geloof ik (log 4)/(log 2)
|
Citaat:
|
oei.. dat wijt ik aan de zomertijd ;)
|
De meeste rekenmachines kunnen inderdaad enkel logaritmes in base 10 of e nemen. De mensen hierboven hebben al de formules gegeven om andere logaritmes te berekenen (die rekenregeltjes ken je best van buiten, want normaalgezien heb je die ook in je wiskundeboek staan).
Als je 2 log 4 ingeeft, interpreteert hij dat als 2 × 10log 4. Nog een extra tip: vergeet niet dat er verschillende notaties voor logaritmes zijn: alog b = loga b = het logartime van b in base a. In een aantal rekenmachines kan je dat laten uitrekenen door log(a,b) in te geven (maar bij de meest courante modellen is dat spijtiggenoeg niet het geval). |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:48. |