![]() |
priemgetal
ik weet dat 7, 11 en 13 enz priemgetallen zijn.
maar "Een priemgetal is een natuurlijk getal groter dan 1 dat slechts deelbaar is door 1 en door zichzelf. " snap ik niet. 7/1=7 en 7/7=7 maar 14/1=14 en 14/14=1 maar 14 is geen priemgetal. dus, ik begrijp het niet :s (best sneu, ik weet nog dat het in de eerste paar hoofdstukken van mn wiskundeboek stond in de brugklas :D) |
7/7 = 1 ;)
De definitie van een priemgetal is, zoals je zelf ook al zegt: Een priemgetal is een natuurlijk getal groter dan 1 dat slechts deelbaar is door 1 en door zichzelf. Een extra punt dat ook wel belangrijk is, is dat het antwoord een geheel getal moet zijn. 7 is wel een priemgetal omdat het alleen deelbaar is door 1 en 7. 14 is geen priemgetal, omdat het niet alleen deelbaar is door 1 en 14, maar ook door 2 en 7. Alle even getallen vallen dus sowieso af, omdat die allemaal deelbaar zijn door 2. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat zijn 0 en 1 eigenlijk?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Een priemgetal is een natuurlijk getal dat precies twee delers heeft, 1 is er dus geen.
|
1 is geen priemgetal. De definitie van een priemgetal is een getal dat twee natuurlijke, distincte delers heeft en geen andere delers. 1 voldoet hier niet aan.
|
Dat ligt dus vaak aan welke definitie je hanteert. In de wiskunde wordt 1 niet als priemgetal genomen, wegens praktische overwegingen. Er is namelijk een stelling dat elk getal geschreven kan worden als een uniek product van priemgetallen. Als je 1 als priemgetal zou nemen, zou deze stelling niet meer opgaan.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:55. |