![]() |
Kat heeft teek
Hoi,
Ik ben er net achtergekomen dat één van m'n katten een teek heeft, maar ik heb geen tekenpincetje... Nu vraag ik me af wat het beste is: de teek nu verwijderen, gewoon met de hand (en wat is dan de beste manier?) of morgen een tekenpincetje gaan halen bij de dierenarts/dierenwinkel en dus nog even afwachten? |
Het kan ook met een gewone pincet, of met lange nagels als je die hebt. Je pakt de teek zo dicht mogelijk bij de huid (dus onder zijn lijf, bij de pootjes. Dan maak je een draaiende beweging terwijl je de teek er voorzichtig uittrekt. Zorg dat je de hele teek hebt, als de pootjes blijven zitten gaat het waarschijnlijk ontsteken. Nadien ook even ontsmetten met alcohol.
Je kunt ook wachten tot morgen als je dat fijner vind, maar over het algemeen is zo snel mogelijk weghalen het verstandigste. Het is trouwens verstandig je kat een pipetje te geven, van bijvoorbeeld Frontline of Stronghold. Deze werken tegen teken en vlooien en besparen jou en je kat een hoop ellende. |
Citaat:
En ze krijgen elke maand een pipetje Stronghold hoor, maar blijkbaar heeft dat niet echt geholpen. :) |
Citaat:
|
Bij honden helpt het om biergisttabletten te geven, nou weet ik niet of je kat die wil eten maar het is misschien het proberen waard :)
|
Probleem: de teek zit op een lastige plaats (vooraan in de nek) en m'n kat houdt niet zo van:
1. Vastgehouden worden 2. Dat we aan haar lijf zitten. Gevolg: een hand vol schrammen en de teek die nog altijd rustig in haar nek zit. :o Is er een andere mogelijkheid om de teek weg te krijgen? Ik ga straks nog een poging doen (misschien is ze dan al wat afgekoeld), maar ik weet niet of het gaat lukken. :s |
ehmmm een extra persoon erbij halen? :P
Je kat moet niet zeuren, het zal toch moeten. Dus dan de krassen en het gekrijs maar voor lief nemen en die teek weghalen. Laat je 'm zitten, wordt het nog veel erger. Laat anders 1 iemand je kat continue snoepjes geven terwijl jij in de nek de teek eruit haalt. Ik vind zelf een tekentang het handigst, maar een pincet kan ook goed. Met je nagels zou ik het niet doen, omdat de kans dat er een pootje blijft zitten dan groter is en dan ben je ook weer verder van huis. Succes |
Citaat:
Maar goed, zo dadelijk nog maar eens proberen. |
Zorg dat ze ligt
Laat 1 persoon haar kop en lijf naar beneden drukken andere persoon verwijderd teek voilà :) Anders even door de dierenarts laten doen, als het echt niet lukt. |
Citaat:
Maar bedankt voor de tips iig, ik zal ervoor zorgen dat ze ligt als ik het nog eens probeer. |
Citaat:
|
ik wikkel mijn kat altijd in een handdoek, zodat zn pootjes "vast" zitten. is naar om te doen, maar vaak helpt het wel. en anders idd meer mensen erbij halen. sommige jongens kunnen die schrammen niks schelen. succes!
|
Bedankt voor jullie tips.
Ik ben naar de dierenarts geweest, omdat het tekentangetje dat ik had, écht niet goed was, en dan moest ik er toch een ander gaan halen. En toen heeft hij de teek verwijderd. Mijn kat is echt altijd superrustig (lees: bang :p) bij de dierenarts, dus het ging gemakkelijk. ;) |
Mooi zo :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:00. |