![]() |
Nieuwe overeenkomst?
Een kennis van mij heeft momenteel een vaste baan bij zijn werkgever, d.w.z. een overeenkomst van onbepaalde tijd. Zijn werkgever wil hem echter een nieuwe, hogere functie geven binnen de organisatie. Deze nieuwe functie is echter wel met een nieuwe proeftijd en eventueel ook tijdelijk.
Wanneer mijn kennis akkoord gaat, betekent dat in feite het beëindigen van zijn huidige arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden. Mijn vraag is: kan zijn werkgever gewoon besluiten om na het nieuwe, voorlopige contract hem te ontslaan, of dat eventueel te doen tijdens zijn proeftijd? |
Ja, dat lijkt me wel. Het andere contract geld dan niet meer en tijdens zijn nieuwe proeftijd kan hij elk moment ontslagen worden. Of aan het eind van zijn nieuwe contract.
|
Als de werkgever hem een hogere positie wil geven, kan hij wellicht ook bedingen dat er geen proefperiode geldt.
|
Normaal gezien (in Belgisch recht) geldt na die proefperiode gewoon weer je oude contract, als je de nieuwe positie toch niet krijgt. De opzeg die dan verschuldigd is, moet dan berekend worden naargelang hoe lang hij reeds bij de firma werkte. Anders zou 't erg gemakkelijk zijn om goedkoop van werknemers af te geraken, je laat ze even proefdraaien voor 'n hogere functie, ze voldoen zogezegd niet en je ontslaat ze voor 'n habbekrats.
|
Waarom zou hij een ander contract moeten krijgen?
Bij het bedrijf waar ik werk ben ik ook helemaal onderaan begonnen en langzaam omhooggegroeid. Na 1 jaar heb ik een contract voor onbepaalde tijd gekregen, en van de functiewijzigingen die ik heb doorgaan is het enige wat er veranderd is mijn salaris. En daarvan heb ik dan ook bevestiging gekregen, maar verder blijf ik nog steeds werken bij dezelfde firma. Maar goed, als hij dan toch een nieuw contract moet krijgen, zou ik in het nieuwe contract laten opnemen dat, indien de functie niet voldoet aan de verwachtingen, gewoon teruggegaan kan worden naar de oude functie en oude contract (van onbepaalde tijd). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik geloof dat het mogelijk is, maar er wel een bescherming in zit gebouwd zodat je mensen met een vast contract niet via die weg kan lozen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Als je in de nieuwe proeftijd wordt ontslagen heb je dus een probleem. Wel kun je in het nieuwe contract een terugkeer optie zetten. Zonder terugkeer optie is een nieuwe functie een betrekkelijk eenvoudige wijze om van iemand af te komen. Voor verdere informatie over de proeftijd zie BW 7:652 |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:41. |