Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Nieuwe overeenkomst? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1562312)

PGWR 29-03-2007 15:30

Nieuwe overeenkomst?

Een kennis van mij heeft momenteel een vaste baan bij zijn werkgever, d.w.z. een overeenkomst van onbepaalde tijd. Zijn werkgever wil hem echter een nieuwe, hogere functie geven binnen de organisatie. Deze nieuwe functie is echter wel met een nieuwe proeftijd en eventueel ook tijdelijk.

Wanneer mijn kennis akkoord gaat, betekent dat in feite het beëindigen van zijn huidige arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden. Mijn vraag is: kan zijn werkgever gewoon besluiten om na het nieuwe, voorlopige contract hem te ontslaan, of dat eventueel te doen tijdens zijn proeftijd?

zoemzoem 29-03-2007 15:41

Ja, dat lijkt me wel. Het andere contract geld dan niet meer en tijdens zijn nieuwe proeftijd kan hij elk moment ontslagen worden. Of aan het eind van zijn nieuwe contract.

Go 29-03-2007 16:24

Als de werkgever hem een hogere positie wil geven, kan hij wellicht ook bedingen dat er geen proefperiode geldt.

Methuselah 29-03-2007 16:36

Normaal gezien (in Belgisch recht) geldt na die proefperiode gewoon weer je oude contract, als je de nieuwe positie toch niet krijgt. De opzeg die dan verschuldigd is, moet dan berekend worden naargelang hoe lang hij reeds bij de firma werkte. Anders zou 't erg gemakkelijk zijn om goedkoop van werknemers af te geraken, je laat ze even proefdraaien voor 'n hogere functie, ze voldoen zogezegd niet en je ontslaat ze voor 'n habbekrats.

Boeing 747-400 29-03-2007 19:48

Waarom zou hij een ander contract moeten krijgen?

Bij het bedrijf waar ik werk ben ik ook helemaal onderaan begonnen en langzaam omhooggegroeid. Na 1 jaar heb ik een contract voor onbepaalde tijd gekregen, en van de functiewijzigingen die ik heb doorgaan is het enige wat er veranderd is mijn salaris. En daarvan heb ik dan ook bevestiging gekregen, maar verder blijf ik nog steeds werken bij dezelfde firma.

Maar goed, als hij dan toch een nieuw contract moet krijgen, zou ik in het nieuwe contract laten opnemen dat, indien de functie niet voldoet aan de verwachtingen, gewoon teruggegaan kan worden naar de oude functie en oude contract (van onbepaalde tijd).

Boeing 747-400 29-03-2007 19:49

Citaat:

Methuselah schreef op 29-03-2007 @ 17:36 :
De opzeg die dan verschuldigd is, moet dan berekend worden naargelang hoe lang hij reeds bij de firma werkte.
De opzegtermijn voor tijdelijke contracten in Nederland is altijd 1 maand. Alleen de TS heeft het over een contract van onbepaalde tijd, en dat kan dus niet eenzijdig ontbonden worden zonder tussenkomst van de rechter.

Methuselah 30-03-2007 09:57

Citaat:

Boeing 747-400 schreef op 29-03-2007 @ 20:49 :
De opzegtermijn voor tijdelijke contracten in Nederland is altijd 1 maand. Alleen de TS heeft het over een contract van onbepaalde tijd, en dat kan dus niet eenzijdig ontbonden worden zonder tussenkomst van de rechter.
Contracten van onbepaalde duur kunnen in België wel zonder tussenkomst van de rechter opgezegd worden, door beide partijen, maar dan moeten ze wel een opzegperiode in acht nemen, die 3 maanden per begonnen schijf van 5 jaar tewerkstelling inhoudt voor bedienden en voor arbeiders iets minder dacht ik... :)

T_ID 30-03-2007 11:51

Ik geloof dat het mogelijk is, maar er wel een bescherming in zit gebouwd zodat je mensen met een vast contract niet via die weg kan lozen.

Roos 30-03-2007 14:57

Citaat:

Methuselah schreef op 29-03-2007 @ 17:36 :
Normaal gezien (in Belgisch recht) geldt na die proefperiode gewoon weer je oude contract, als je de nieuwe positie toch niet krijgt.
Lijkt me ook wel zo eerlijk inderdaad :) Dan kun je de hogere functie uitproberen. Pakt het niet goed uit, dan ga je weer terug naar je oude functie (plus oude contract).

herbalpower 30-03-2007 15:30

Citaat:

Roos schreef op 30-03-2007 @ 15:57 :
Lijkt me ook wel zo eerlijk inderdaad :) Dan kun je de hogere functie uitproberen. Pakt het niet goed uit, dan ga je weer terug naar je oude functie (plus oude contract).
Arrest HR 13 juni 1986, NJ 1986, 715) tweede proeftijd is geldig bij een nieuwe functie.

Als je in de nieuwe proeftijd wordt ontslagen heb je dus een probleem. Wel kun je in het nieuwe contract een terugkeer optie zetten.

Zonder terugkeer optie is een nieuwe functie een betrekkelijk eenvoudige wijze om van iemand af te komen.

Voor verdere informatie over de proeftijd zie BW 7:652

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:41.