Wie?... Ik?! |
30-03-2007 10:09 |
Wikipedia zegt:
Citaat:
Door een kleine stuurstroom door de basis van een bipolaire transistor wordt de stroom tussen emitter en collector veranderd. Tussen emitter en collector kunnen grotere stromen vloeien, die dus ook grotere elektrische vermogens kunnen leveren. Bij een PNP-transistor is die stuurstroom andersom gericht dan bij de NPN-transistor. De transistor kan normaliter zelf geen stromen of spanningen opwekken, alle stroom loopt uiteindelijk door een extern aangelegd potentiaalverschil, uit een elektrische voeding. Een speciaal geval is de fototransistor, een bipolaire tansistor waarvan de pn-overgang tussen basis en emitter voor licht toegankelijk is. Sturing vindt hier plaats door het invallende licht.
|
Is de emitter de stroombron? Is de collector een condensator? Wat is een PNP-transistor?
Eigenlijk word in dit stukje niet uitgelegt hoe het principe van een transistor werkt, denk ik ?_?
De engelse wikipedia legt de verschillende soorten transistors uit, de geschiedenis van de transistor, waar worden transistors gebruikt, maar niet het principe van de transistor.
Mijn uiteindelijke vraag is dus: zou je me misschien de makkelijkste transistor uit kunnen leggen?
|