![]() |
Evolutieleer
Hallo beste mensen,
Ik had een vraagje mbt evolutieleer. Ik moet deze vraag beantwoorden (invullen) maar ik kom niet uit, kan iemand mij daarmee helpen? De vraag is: hoe verandert eigenlijk volgens de evolutieleer de ene soort in een nieuwere soort? Antwoord: Dit gebeurt door......................, dat zijn..........................Deze worden gevolgd door........................... Ik weet dus niet wat er op die stippen moet komen staan. Als iemand mij kan helpen, heel graag. Alvast bedankt. |
Nieuwe soorten ontstaan vaak (hoeft niet per se) door geografische spreiding van één soort. Dus stel dat je een soort tijger hebt die in een gebied leeft. Stel nu dat door tektonische drift en klimaatverandering dit gebied langzaam wordt opgedeeld in gebied A met steppen en gebied B met jungle, en je niet gemakkelijk van A in B komt. Na loop van tijd zal de tijgersoort in A zich aanpassen aan steppen, en de soort in B aan jungle. Als dit lang genoeg duurt, krijg je dus 2 nieuwe soorten, met een gemeenschappelijke voorouder.
|
hey,,
ja dat snap ik, ik dacht zelf ook aan geografische isolatie of verspreiding, maar wat kun je dan op de andere plaatsen (stipjes) invullen? want dat kon ik niet,. maar bedankt voor je hulp. |
Kan het niet iets zijn als; dit gebeurt door mutaties in het genotype, dit zijn kleine veranderingen in het dna van een soort. Dit wordt dan gevolgd door veranderingen in het fenotype?
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:36. |