![]() |
Van vmbo-kader naar Havo!
Hallo mensen,,,
Ik doe nu momenteel vmbo kader. Volgend jaar kan ik wel MBO doen, maar dat wil ik niet. Ik wil lekker doorleren en niet beroepsgericht leren op het MBO. Volgend jaar kan ik wel MBO niveau 4 doen. Maaaaaaaaaar ik wil niet naar het MBO... NOu heb ik al met 2 scholen contact gehouden over het doorstromen naar havo. ALletwee de scholen zeiden dat dat niet kon omdat ik sommige stof helemaal niet eens had gehad. Nou kan ik wel eerst 1 jaar TL doen en dan 2 jaar havo. Dat vind ik wel verstandiger dan 4 jaar MBO doen wat ik eigenlijk niet wil.......... Van kader naar TL kan ik gemakkelijk....Maar van TL naar havo doorstromen heeft natuurlijk ook weer zijn eigen eisen zoals minimaal een 6.5 staan voor al je vakken. NU sta ik goed voor NEderlands... HEb voor mijn derde tentamen Nederlands een 9 gehaald ;) .... Voor mijn boekverslagen heb ik ook hoge cijferss gehaald namelijk 3 keer een 8 en 3 keer een 9.... :D Nou zou ik graag jullie mening willen weten over mijn probleem. Ik ben nog steeds niet ontmoedigd over het Havo. Ik zal nog wel andere scholen proberen.... Mag ik jullie mening hierover weten.... |
Ik denk dat je TL móet doen wil je havo doen. Ik denk dat het wel verstandig is om havo te gaan doen (y) goed plan van je, als je nog zin hebt om te leren :).
Dus ik denk niet dat je zomaar van Kader naar havo kan, zoals die scholen ook al zeiden? Ga dus gewoon TL doen, en daarna havo. |
Je kan mischien op het ROC volwassenenonderwijs volgen, zodat je die vmbo TL extra snel afrond? Het is een goed idee, en je kan altijd nog naar het mbo als havo toch niet lukt.
|
Doe die MBO opleiding en doe daarna HBO (y)
|
Citaat:
Op het MBO zit je in een ander soort omgeving dan HAVO, mbo'ers zijn toch een kwetsbare groep leerlingen die veel steun en motivatie nodig hebben. Het is dus minder stimulerend dan de wat meer zelfstandige havisten. Hierdoor kan je tijdens je MBO terugzakken. Daarnaast geeft havo een brede meer theoretische basis in alle vakken, exact wat je nodig hebt voor hbo. Mbo is meer praktisch een veel dingen zullen niet aan bod komen. Dat geeft een beperking bij een hbo vervolgopleiding. Ten derde, het duurt een jaar lange. zozo dit was mijn mooie uiteenzetting. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat mbo meer praktisch is dan de havo kan wel kloppen, maar uit mijn ervaring weet ik dat mbo’ers vooral het propedeuse jaar al een grote voorsprong hebben ten opzichte van de mensen van havo (richting heao toen). |
Citaat:
|
Vmbo kader kan niet, alleen misschien op een ROC... Ik zou eerder kiezen om mbo (en dan hbo) te gaan doen dan nog een jaar TL en dan havo (en vervolgens hbo) te gaan doen. (En volgens mij duurt het via het mbo helemaal niet langer...de weg naar het mbo toe duurt iig in alle gevallen drie jaar (tenzij via een ROC of LOI ofzo) en hbo kan je na mbo soms verkort doen, na havo niet.)
|
Citaat:
|
Citaat:
Het blijkt dus dat de uitval onder mbo studenten lager is dan onder mensen van de havo. Het verschilt natuurlijk ook sterk per opleiding die je hebt gedaan sommige opleidingen sluiten beter aan op het hbo dan andere opleidingen. Zelf vind ik dat een matige mbo student ook niks op het hbo te zoeken heeft, maar een gemiddelde havist is vaak ook snel afgeschreven op het hbo. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik denk dat het een goed idee is om eerst VMBO TL te gaan doen en dan daar gewoon goed je best te doen en te kijken of het lukt :)
En als je dan geen 6,5 gemiddeld staat en dus niet door mag naar de havo, kun je altijd nog een MBO opleiding kiezen, maar dan heb je het tenminste geprobeerd. Heb je er al met je decaan of mentor over gepraat? Wat algemener: voor zowel vmbo -> havo -> hbo als vmbo -> mbo -> hbo valt wat te zeggen, maar Nesi zegt dat ze liever nog niet beroepsgericht wil leren. Dus in dit geval lijkt het de route via de middelbare school mij logischer. |
Citaat:
Ik begrijp je wel, maar ik denk dat het meer te maken heeft met de motivatie van de student, dan de opleiding zelf. Sowieso geloof ik niet dat mensen van de HAVO zelfstandiger zijn, omdat ik van mening ben dat je van stage lopen (en dan fulltime werken) zelfstandiger wordt dan alleen maar leren. Maar goed, als je nog niet weet wat je later precies wilt doen, is de richting VMBO-TL - HAVO wel wat verstandiger. |
Het is altijd een goed idee om beter opgeleid te zijn!
Maar vergeet niet dat de HAVO je ook nog altijd opleidt voor een praktische studie. En HAVO'ers (iig bij mij op school) zijn misschien wat rustiger dan VMBO'ers, maar het is daar nog een ratjetoe van ongemotiveerde donders. Ik zou iig niet het traject doen van nog eens drie jaar middelbare school, je hebt de kans dat je het na 5/6 jaar wel gezien hebt. Dan liever een MBO opleiding die een uitdagende stage kan hebben! |
Wat ik btw erg vreemd vind, is dat men om TL te doen wél een jaar extra moet doen, maar om op MBO niv. 4 een studie te volgen is TL geen vereiste. Met kader of gemengd kom je ook binnen... :rolleyes: (n)
|
Citaat:
TS wil naar de havo en daar is TL een vereiste voor en om TL te halen zal ze een extra jaar moeten volgen om de kennis die ze nu nog mist toch te krijgen, het hele mbo verhaal heeft daar verder niets mee te maken? |
Citaat:
Maar zoals iemand hier al zei, is volwassenonderwijs niet iets? |
Het ligt volgens mij ook wel een beetje aan hoe je als persoon bent; heb je zin om nog echt in de schoolbanken te zitten, of wil je al best serieus het beroepsonderwijs in?
|
Citaat:
Jah ze zeggen ook dat het beter is als je MBO afrond want dan heb je al ervaring en weet je al hoe het zit met je opleiding en je toekomstige beroep... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als ik jou was zou ik gewoon TL doen en daarna HAVO.
De voordelen zijn dat je daarna uit veel meer opleidingen kunt kiezen en je al een beetje hebt kunnen orienteren. Je liet merken dat je praktijk gericht onderwijs maar niets, op MBO niveau heb je bijna geen theorie en je kunt maar uit zeer beperkt aantal vervolgopleidingen kiezen. Ik zou alleen MBO gaan doen als je bang bent dat je het niveau van TL en HAVO niet aankunt en als je al vrij zeker weet welke vervolg opleiding je gaat doen. |
Ik raad je uit ervaring aan om Mbo te gaan doen, na 3 jaar Mbo kun je doorstromen naar Hbo, je zult het dan ook makkelijker krijgen op het Hbo omdat je al heel veel zelfde leststof op het Mbo hebt gehad.
En bovendien heb je meer aan een Mbo diploma dan een havo diploma. Een voorbeeld; stel dat je Havo hebt gedaan en je vindt het toch te moeilijk op het Hbo, dan kun je moeilijk werk vinden met een Havo diploma, terwijl je met een Mbo diploma aardig wat werk vindt. maarjah, dit is een tip, je moet het verder zelf weten. |
ga geen MBO doen maar neem contact op met bij voorkeur een montessori school, of een ROC (avond/volwasseneneducatie) school.
Mocht je heel erg overtuigd zijn van je kunnen dan kun je altijd zelfstudie gaan doen, eventueel met 3 dagen per week ingehuurde bijles. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Alleen wat vreemd is, dat de TS opeens 2 niveau's hoger wilt komen in 1 keer. Ik vraag me af of ze het niveau verschil van niv 3 naar niv 4 van het MBO wel aan kan. Dan is het mischien toch beter om eerst MBO te doen (om langzamer door te groeien) |
Ik denk dat het qua niveau ook niet veel uitmaakt. MBO niveau 4 kan je qua niveau een beetje vergelijken met HAVO dus of je nou eerst MBO niveau 3 en daarna 4 doet of eerst VMBO TL en daarna HAVO, het is allebei wel een fijne voorgrond voor het HBO.
Sowieso is MBO niveau 4 behoorlijk theoretisch gericht. Je zit dus voor een groot deel wel degelijk achter de schoolbanken. |
Citaat:
Als je MBO niveau 3 of 4 hebt gedaan krijg je bij sommige HBO-opleidingen vrijstellingen waardoor je 3 i.p.v. 4 jaar over je HBO kan doen. Maar er is geen één school waar jij als MBO'er in één jaar je HBO kan halen hoor :rolleyes: . |
Ik probeerde het ook zo maar het lukt me niet, ze zeggen hoe hoog je cijfers ook zijn, HAVO is echt keimoeilijk en je vakkenpakket sluit niet aan op de HAVO.
|
Citaat:
EDIT: Ben je trouwens aangenomen? :o Ik mocht havo gaan doen, alleen met e&m of c&m, dat ga ik dus niet doen. Eerst een jaartje vmbo-tl (staatsexamens) en daarna havo n&g. |
Citaat:
|
Ik heb in de 1e en 2e klas vmbo kader gedaan en in de 3e mavo en in de 4e deed ik havo en 5e ook in de 6e deed ik ook havo en toen ging ik naar hbo. Zo kan het ook (ik wil journalist worden) ik heb het zo gedaan :-) sorry dat ik nu pas reageer :-(
Xx |
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:55. |