![]() |
gemiddelde
het gemiddelde van 7 nummers is 5. als 2 van de nummers 11 en 14 zijn, wat is het gemiddelde van de overgebleven nummers?
dus gemiddelde is 35. (7 x 5). dus 35 - 14 - 11 = 10. 10 is dus het overgebleven nummer. maar hoe reken ik hiervan het gemiddelde uit? het antwoord is trouwens 2. (10 / 5 = 2, maar waar is die 5 van? gewoon het "algemene" gemiddelde? of?) |
Citaat:
|
10 is wat overblijft voor de overige 5 getallen :confused:
|
als ik het goed begrijp zit het zo:
je hebt 7 cijfers (of personen voor het visuele beeld), waarvan je weet dat ze een gemiddelde van 5 (snoepjes) hebben, dus heb je 35 getallen (of snoepjes, of watever). Als je al weet dat je 1 persoon hebt met 14 snoepjes (of getallen), en 1 met 11 snoepjes (getallen), hou je er dus 10 over. Je hebt nog 5 personen over, dus om die de overgebleven snoepjes te laten verdelen krijgen ze er ieder 2.. vandaar 10/5. ik hoop dat het btje duidelijk is, simpel uitleggen lukt echt niet.. |
Citaat:
|
Het gemiddelde van de 7 nummers a,b,c,d,e,f,g is gelijk aan 5.
Dat betekent dus dat 1/7(a+b+c+d+e+f+g) = 5, stel nu dat f = 11 en g = 14, dan geldt dat a+b+c+d+f = (7*5)-(f+g) = 10. Vermits dat het totaal van de 5 overblijvende nummers is, kan je het gemiddelde daarvan berekenen door te delen door het aantal nummers (5) dat je hebt, 10 / 5 = 2. Vergeet dus niet dat het gemiddelde = som van de getallen / aantal getallen (is de meest eenvoudige formule voor het gemiddelde, er bestaan nog andere formules afhankelijk van de toepassing of van de gegevens die je hebt die minder rekenwerk geven dan die standaardformule). |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:10. |