![]() |
vraagje : spaans
Hallo,
Bij woorden zoals tener ( ww ) :hebben, bezitten, spreek je de r uit? In het Frans is dat niet. Hoe weet je of je de e lang of kort moet uitspreken? Bv. hombre = hombrè of hombré ( hombree ) Woorden met dubbele klinkers zoals : aeropuerto of euro >> hoe spreek je die uit. Dit zijn vragen waar ik al een tijdje mee zat hopelijk kunnen jilie mij helpen. :) |
Euro is ee-oe-roo. De uitspraak is in het Spaans vaak gewoon zo als het er staat, dus de r in tener ook echt uitspreken. Hombre, denk ik hombrè. Kun je dat niet in het woordenboek vinden? Daar staat het vaak in fonetisch schrift achter.
|
De Spaanse uitspraak is vaak net als de Nederlandse, veel makkelijker dan bijv. Frans, omdat er geen nasale klanken zijn zoals het Franse 'in': en (âh), in het Spaans spreek je en gewoon uit als en.
Hierrr staan alle uitzonderingen. Oh, en bij hombre: de h spreek je niet uit en de e spreek je net niet uit als een stomme e en net niet als een lange e. Verder spreek je bij bijv. aeropuerto alle klinkers apart uit: aaèroop(oe)w-èrtoo. En een klinker is gewoon lang als daar de nadruk op ligt: tener. |
Je hebt in het Spaans eigenlijk ook geen stomme e. een e zonder klemtoon spreek je uit als een soort i, als in 'ik' in het Nederlands.
Verder zoals hierboven gezegd, alle letters uitspreken, behalve de H en in een woord als que, of tequila, dus als de u voor een E of een I staat spreek je de u niet uit. |
ok :)
heel fel bedankt !! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:06. |