Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Spreuken 14:10 (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=156623)

TMLWKY 12-07-2002 08:02

Spreuken 14:10

Citaat:

Spreuken 14:10
Het hart kent zijn eigen droefheid, en in haar vreugde kan niemand delen.
Wat vinden jullie van deze spreuk?

Grtz,
F

Rhinus 12-07-2002 10:49

't Zegt mij niet zo veel moet ik zeggen..

rene-gn 12-07-2002 10:59

Tsja, het komt uit de bijbel he.

Nee, ff serieus: Salomo, de schrijver (waarschijnlijk) van het boek Spreuken schreef wijze dingen. Je bent zelf de enige mens die je eigen hart kent, en niemand kan daar in komen. Mooie uitspraak.

NiteLove® 12-07-2002 14:00

Ik ben die onzin zinnetjes eigenlijk meer dan zat...wanneer gaan we eens beginnen met leven?

Shadow X 12-07-2002 15:39

Spreuken is een bijbelboek waar je makkelijk wat aan kunt hebben.
Zelf de bekendste spreekwoorden staan erin: "Wie een kuil graaft voor een ander....."

TMLWKY 12-07-2002 15:40

Citaat:

Shadow X schreef:
Spreuken is een bijbelboek waar je makkelijk wat aan kunt hebben.
Zelf de bekendste spreekwoorden staan erin: "Wie een kuil graaft voor een ander....."

Klopt, dat is ook het deel van de Bijbel dat mij het meest aanspreekt.

xsten 13-07-2002 08:07

Spreuk klinkt leuk, maar ben het er niet mee eens.......

Zowel verdriet als vreugde deelt mijn hart met anderen.....

(wat ben ik gul hè..... :rolleyes: )

Just Johan 13-07-2002 08:49

ik zit eens effe naar die spreuken te kijken...

12:21 "De rechtvaardige zal generlei onheil treffen, maar de goddelozen zijn vol van rampspoed"

12:26 "De rechtvaardige onderkent wie hem kwaad wil doen, maar de weg der goddelozen doet hen dwalen"

13:5 "De rechtvaardige haat leugentaal, maar de goddeloze maakt zich gehaat en wordt te schande"

wat een onzin :confused:

14:5 "Een betrouwbaar getuige liegt niet, maar wie leugens uitblaast, is een vals getuige"

14:25 "Een betrouwbaar getuige is een redder van levens, maar wie leugens blaast, is een en al bedrog"

Deze is wel leuk:
14:15 "De onverstandige gelooft elk woord, maar de schrandere geeft acht op zijn gang" :)

TMLWKY 14-07-2002 08:18

Citaat:

Just Johan schreef:
ik zit eens effe naar die spreuken te kijken...

12:21 "De rechtvaardige zal generlei onheil treffen, maar de goddelozen zijn vol van rampspoed"

12:26 "De rechtvaardige onderkent wie hem kwaad wil doen, maar de weg der goddelozen doet hen dwalen"

13:5 "De rechtvaardige haat leugentaal, maar de goddeloze maakt zich gehaat en wordt te schande"

14:5 "Een betrouwbaar getuige liegt niet, maar wie leugens uitblaast, is een vals getuige"

14:25 "Een betrouwbaar getuige is een redder van levens, maar wie leugens blaast, is een en al bedrog"

Deze is wel leuk:
14:15 "De onverstandige gelooft elk woord, maar de schrandere geeft acht op zijn gang" :)

Ze stellen tegenover elkaar de 'rechtvaardige' en de 'goddeloze'... Is dit dan een tegenstelling?
Kun je niet rechtvaardig en goddeloos tegelijk zijn? Of wel gelovig maar toch onrechtvaardig?

Geloven in God maakt je niet per definitie een beter mens, wat sommige mensen wel schijnen te denken.

Grtz,
F

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:54.