Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Waarom overkomen de slechtste dingen de beste mensen??? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=156626)

TMLWKY 12-07-2002 08:07

Waarom overkomen de slechtste dingen de beste mensen???

Waarom overkomen de slechtste dingen de beste mensen?

Een goede vriendin van mij is in haar jeugd seksueel misbruikt, een andere vriendin is haar vriend verloren door een ongeluk, een vriend van mij heeft een moeder die nu voor de 2e keer gaat scheiden omdat ze door haar vriend werd mishandeld...

Waarom overkomen de slechtste dingen altijd de beste mensen?

En nog een stelling, daaraan vast: Wordt je een beter mens als je ellende meemaakt?

Grtz,
F

Steve Le Irwkin 12-07-2002 08:14

1e stelling: De beste mensen overkomen de ergste dingen, omdat zij iets te verliezen hebben.

2e stelling: Je krijgt meer levenservaring, dat is altijd goed om dingen die later in het leven gebeuren te begrijpen. Of je hier nou beter of gelukkiger van wordt...Ik denk niet dat je tot een sluitende conclusie zult komen.

Just Johan 12-07-2002 08:35

misschien worden mensen die de slechtste dingen overkomen wel de beste mensen

TMLWKY 12-07-2002 08:40

Citaat:

Just Johan schreef:
misschien worden mensen die de slechtste dingen overkomen wel de beste mensen
Dat is mijn 2e stelling dus :p

*fledermous* 12-07-2002 09:11

Ik denk dat het meeste wat je overkomt afhangt van een bepaald soort lot, dat het nu eenmaal zo hoort te zijn.

En zoals de meeste hier al geantwoord hebben,
denk ik dat ieder mens juist sterker wordt van slechte ervaringen.

Gatara 12-07-2002 09:48

Citaat:

*fledermous* schreef:

En zoals de meeste hier al geantwoord hebben,
denk ik dat ieder mens juist sterker wordt van slechte ervaringen.

En je kunt je dan beter inleven in situaties van anderen.
Als jij ooit armoede hebt gekend, weet je hoe moeilijk dat is en heb je ook meer respect voor arme mensen en wil je ook dat ze geholpen worden.
Iemand die alleen rijkdom heeft gekend, kan zich dat niet echt voorstellen en interesseert zich daar ook minder voor.

(uitzonderingen daargelaten)

Shadow X 12-07-2002 15:35

Citaat:

En nog een stelling, daaraan vast: Wordt je een beter mens als je ellende meemaakt?

Als iemand uit je omgeving gestorven is, kun je in die zin 'beter' gaan leven, dat je je bewust word hoe bijzonder het eigenlijk is dat jij hier mag leven.
Je leeft dankbaarder; het kan elk moment over zijn.
Veel mensen beseffen zich dit niet (goed genoeg)

Just Johan 12-07-2002 15:47

Citaat:

Shadow X schreef:

Als iemand uit je omgeving gestorven is, kun je in die zin 'beter' gaan leven, dat je je bewust word hoe bijzonder het eigenlijk is dat jij hier mag leven.
Je leeft dankbaarder; het kan elk moment over zijn.
Veel mensen beseffen zich dit niet (goed genoeg)

een mooie gedachte maar nogal oppervlakkig gedacht denk ik; of misschien niet, maar dat het zo'n cliché is geworden of dat er teveel andere dingen on my mind geweest zijn waardoor ik me er niet meer goed in kan inleven ofzo.

ik denk wel dat je door je depressies en je tegenslagen gezuiverd zou kunnen worden van negatieve eigenschappen zoals bijvoorbeeld arrogantie en egoïsme.

Shadow X 12-07-2002 15:56

dat denk ik ook wel ja

Alicia Silverstone 12-07-2002 17:31

Citaat:

*fledermous* schreef:
Ik denk dat het meeste wat je overkomt afhangt van een bepaald soort lot, dat het nu eenmaal zo hoort te zijn.

Dit denk ik ook.
Het zal allemaal ergens goed voor zijn, alleen kunnen wij dat niet zien, we zullen daar misschien nooit achterkomen.

Rerisen Phoenix 12-07-2002 17:38

Citaat:

Steve Le Irwkin schreef:
De beste mensen overkomen de ergste dingen, omdat zij iets te verliezen hebben.
Wow, zo had ik het nog niet bekeken... (serieus bedoelt, het volgende ietsje minder ;)) [NOW I'M ENLIGHTENED :rolleyes:]

Kleine kritiek: beste is een relatief begrip...

TMLWKY 12-07-2002 17:43

Citaat:

Alicia Silverstone schreef:

Dit denk ik ook.
Het zal allemaal ergens goed voor zijn, alleen kunnen wij dat niet zien, we zullen daar misschien nooit achterkomen.

Toen mijn ex-vriendin (toen nog vriendin) het uitmaakte was ik daar kapot van, ik wilde dood, het was het einde van de wereld, enz.

Nu zie ik in wat dat voor mij heeft gedaan, dat ik er een 'beter' mens van ben geworden... Ik neem minder snel dingen als vanzelfsprekend aan, ik ben minder arrogant, wordt minder snel afhankelijk.

Grtz,
F

Rollo Tomasi 12-07-2002 17:49

Citaat:

Just Johan schreef:

ik denk wel dat je door je depressies en je tegenslagen gezuiverd zou kunnen worden van negatieve eigenschappen zoals bijvoorbeeld arrogantie en egoïsme.

Dat kan, maar dat hoeft helemaal niet. Maar dit kan ook resulteren in een minderwaarigheidscomplex, en het valt te betwijfelen of je daarmee beter af bent dan met arrogantie en egoïsme.

Jadis 12-07-2002 18:42

iedereen overkomt hetzelfde. het enige verschil is dat je je bij goede mensen er iets van aantrekt.

TMLWKY 13-07-2002 06:13

Citaat:

Jadie schreef:
iedereen overkomt hetzelfde. het enige verschil is dat je je bij goede mensen er iets van aantrekt.
Daar zit misschien ook wel wat in ja...

En dat de 'goede' mensen, dwz mensen die jij kent, het jou eerder vertellen.

Grtz,
F

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:17.