![]() |
INLAND EMPIRE (David Lynch)
Volgens mij was hier al een topic over maar met de zoekfunctie kon ik hem niet vinden dus bij deze een nieuwe (omdat ik donderdag een lovende recensie in de Volkskrant las).
een recensie IMDB website Ik ben zeer benieuwd. |
Hij is zeer goed (y)
Sommige mensen kunnen dat onbegrijpelijke niet zo waarderen, maar ik vind het echt fantastisch :) |
Waardeloze film, nog slechter dan Lost Highway. De Lynch-fanboys weten zelf waarschijnlijk niet eens waaróm ze de film goed vinden, alleen dát ze hem goed vinden. Maar dat hadden ze jaren van tevoren al besloten. Ik ben het in deze echt helemaal eens met de Veronica-gids: David Lynch lacht zich helemaal kapot.
|
Hmmmm hij draait in het Kriterion maar hmmm ik moet 300 ook nog zien en hmmm maar hm en mja hm David Lynch hmm.
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar goed, ik ben dan weer raar, want Elephantman kon ik niet aanzien. Dat vond ik echt een vreselijke film... |
Citaat:
Ik ben zelf trouwens gek op surrealisme en dromerigheid, maar er moet toch wel sprake zijn van enige mate aan diepgang. Anders ga ik me echt kapot vervelen :| Neem bijvoorbeeld een film als Suicide Club. Het heeft in veel opzichten wel wat weg van een Lynch-film; veel vage beelden, mysterieuze shizzle, symboliek en rare karakters. Maar de betekenis ervan is veel doordachter en genuanceerder, waardoor het boeiender wordt. Niet dat SC een uber-goede film is ofzo, integendeel, maar het Lynch-principe is hier beter ontwikkeld dan in de meeste films van Lynch zelf. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Waarom draait dat ding eigenlijk in maar zes bioscopen hier in Nederland?
|
Paasei:(
maar goed Citaat:
Citaat:
En wat ik juist zo mooi vind is dat lynch speelt met het feit dat mensen graag overal verbanden in zien. Juist omdat hij zo subtiel is werkt dit naar mijn mening zo mooi. Zo heb je in IE op een gegeven moment een klok die tien over twaalf staat, en dat terwijl de film al een tijdje 'na twaalfen' zich afspeeld. Effe later is dit meteen tien voor half 1. Dat zijn dingen die ik nou eenmaal bijna altijd mis in films. Wel vond ik het trouwens jammer dat hij de rush naar het einde die MD heel sterk had miste, het gaf je meer tijd om van de film te genieten, maar gaf de film net wat minder kracht :( O ja, wat ik ook jammer vond was dat de beelden grimmiger, maar minder mooi abstract waren dan gebruikenlijk. Die konijnen scenes maakten dit maar ten dele goed |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
haha moet je ook niet in Zeeland wonen ;)
ot: ik vind het ook behoorlijk krom (n) |
Ik wil hem zien.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar goed, ik moet toegeven dat ik nauwelijks storende elementen zie in Lynch's werk, behalve in bepaalde afleveringen van Twin Peaks, maar goed, die zijn dan niet door hem geregisseerd. |
Citaat:
|
Ik vond Blue Velvet en Wild at Heart matig. Ik beschouw Lynch ook echt niet als criticproof. Sterker nog, zijn films worden juist veel bekritiseerd en afgezeken.
|
Citaat:
En of mensen hun kritische blik verliezen weet ik niet. Ten eerste zijn er nauwlijks andere mensen die doen wat hij doet, dus als er na een jaartje of 6 weer iets nieuws van em uitkomt kan ik begrijpen dat mensen er erg blij mee zijn. En ook hebben de meeste weinig materiaal om het mee te vergelijken. En ook zijn er veel punten die jij(Dinalfos) minder vind aan die film, waarbij ik goed kan begrijpen dat het andere mensen juist aantrekt |
Citaat:
Maar goed, het is waar dat niet alle films van Lynch even populair zijn bij critici. Maar dat maakt hem juist critic-proof, want de fans van zijn oeuvre (en dat zijn er nogal wat) slikken alles wat hij doet voor zoete koek. Hoe slecht de reacties ook zijn, zijn ongekende status als uniek filmmaker blijft. Misschien terecht, omdat hij zich in het verleden genoeg bewezen heeft (Eraserhead, Elephant Man, The Straight Story), maar ik vind het gewoon krom dat hij wegkomt met luiheid omdat hij een dergelijke status heeft. Zoiets pikken we ook niet van andere regisseurs, dus waarom wel van David Lynch? |
Omdat het stoer Lynch goed te vinden en ook omdat aan iedereen te laten weten. Laast had ik ook weer van die lui in de winkel. Helemaal gillen omdat Twin Peaks seizoen 2 uit was. "Ooh, david lynch is zoooo geniaal, en Twin Peaks is zoooo geweldig". Huuu, mag ik even kotsen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Persoonlijk vind ik een film als The Straight Story beter dan Inland Empire, en laat lynch ook zien dat hij niet alleen een kunstenaar is, maar vooral ook een filmmaker. Maar films al the straight story kom je wat vaker tegen dan films als IE. Zijn 'luiheid' zorgt uiteindelijk voor films waar ik, en nog zat mensen, erg blij mee zijn. Al blijf ik luiheid niet het juiste woord vinden. Ik ben het (natuurlijk) wel eens met jullie als het gaat om lynch zijn status en dat lynch cool vinden iets is waarmee je de man bent op een feestje, maar dat heb ik eigenlijk bij alle imago muziek en films :( |
Ik was eigenlijk niet zo gecharmeerd van de film; het is een sfeervolle introspectieve trip met prachtige shots, maar veelal was het een aaneenschakeling van waanzin, slechts een ode aan de verbeelding, maar niets dat aanzet tot bezinning of verwondering - iets dat in de vorige films nog wel terug te vinden was. Het leidt louter tot een algehele vervreemding, maar als ik daar naar op zoek ben, loop ik liever op zondagmiddag een rondje door de Kalverstraat.
|
haha die tagline: a woman in trouble
w00t sounds exciting... |
Citaat:
Inland Empire was oké. Soms briljant, maar ook veels te lang en frustrerend.
Spoiler
|
Citaat:
|
Citaat:
Nu.nl: 1 ster Het Parool: 2 sterren Volkskrant: 5 sterren |
Eeuwig zonde dat die aftiteling al zo snel begon, die laatste scene was gruwelijk.
|
Ik zag 'm een paar maanden geleden in Antwerpen gezien, maar na een uurtje weggegaan omdat ik+vriendje half (heel) in slaap vielen :o. Mij te vaag en saai, terwijl ik bijvoorbeeld Mulholland Dr. wel weer goed vond.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:58. |