![]() |
Paastopic
Wij zijn Paaseieren. Vrolijk Pasen. Ga je nog wat doen met Pasen? Wat ontbijt je met Pasen? Doet Pasen iets met je? Paas je vaak de bal? Ga je eieren zoeken? Of misschien ben je wel veganist.
|
Ik ontbijt in mijn eentje met 2 gekookte eitjes op crackers (brood is op :D)
Daarna ga ik lekker naar mijn ouders, hopelijk is het mooi weer, dan ga ik de hele dag in de tuin zitten (y) |
Nee. Niets bijzonders. Nee. Nee. Nee. Nee.
|
ja, heerlijke paasbrunch met 'het gezin' en naar paaspop;
paasbroodjes (in de vorm van een ehh haan ofzo) en croissantjes en stokbrood en een paasstol soms oh en ei; ja, want pasen = lekker eten + lekker festivallen; soms :); nee joh; nee dus. |
huiswerk en slapen
Ik ben de laatste tijd nogal erg verkouden. :( |
Mijn zus is jarig met pasen dus ongetwijfeld dat we haar verjaardag vieren gaan.
|
ik eet morgen maar kuiken denk ik :rolleyes:
|
Pasen is een niet-existent feest voor mij. Ik negeer het volkomen.
|
:d
|
Citaat:
|
ik ga morgen waarschijnlijk bij mijn ouders ontbijten.
vandaag is een gewone dag, en ik moet gewoon werken straks. wel extra toeslag, en morgen ook :cool: |
Citaat:
|
Ga je nog wat doen met Pasen?
hmm, ik heb net een ontbijt gehad, de overbuurmeisje is jarig dus dan ga ik later deze dag even naar toe en op het einde van de dag rond 18.00 ofzo ga ik samen met me ma naar me familie en Enschede en daar blijven we tot morgen. Wat ontbijt je met Pasen? Ik heb kaascroisanten (van delifrance), met arepa (colombiaanse maispannekoek) met een gekookt eitje gegeten. En natuurlijk wat sap. Doet Pasen iets met je? Nee het doet eerlijk gezegt helemaal niks met me het is voor mij gewoon een dag net als kerst overgens om gezellig samen een uitgebreid ontbijt te eten. Paas je vaak de bal? Huh watte? :confused: Ga je eieren zoeken? Of misschien ben je wel veganist. Nee, we doen daar niet aan is ons huis ook te klein voor en ik denk niet dat daar genoeg animo voor is :D Maar op me college konden we chocolade eieren zoeken en als je 25 had gevonden en je tot 1 van de eerste 4 studenten behoorde die er ook 25 hadden gevonden kreeg je een grote chocopaashaas van 50 cm. Ik had maar niet meegedaan ik begon pas in de middag en er waren al studenten die 25 hadden gevonden. Happy Easter :) |
Wat ik mij dus afvroeg he. Waarom is de paashaas een haas? En geen kip? Zoals je zou verwachten. Een kip legt eieren, een haas niet.
:confused: :confused: :confused: |
Omdat een kip geen eieren kan vasthouden met zijn vleugels en een konijn wel :confused: En een konijn ziet er liever uit dan een kip.
lol :( |
Citaat:
|
Citaat:
|
Eieren schilderen & zoeken
Verschillende landen en verschillende geloven hebben geleid tot verschillende ei-gebruiken. Zo werden in vroeger tijden eieren begraven op de akkers om het land vruchtbaarder te maken. Waarschijnlijk komt hieruit de traditie voort om eieren te zoeken. In de Middeleeuwen mochten er in de vastentijd geen vlees en eieren gegeten worden, terwijl dit wel de tijd was dat de kippen goed aan de leg waren. Omdat men omkwam in de eieren werden ze dus veel cadeau gedaan. Omdat het ei ook het symbool voor de wederopstanding van Christus was, werden ze tevens als offer meegebracht naar de kerk. De eieren werden gekookt, om de houdbaarheid te verlengen, en soms werden ze in de kleuren van het altaar geschilderd. De traditie van het schilderen van eieren is gebleven. Vroeger trof men op de eieren ook gelukwensen aan, spreuken over liefde en trouw, versierd met bloemenranken en harten. De Paashaas & klokken Maar waar komt die Paashaas dan toch vandaan? Waarschijnlijk is deze tevoorschijn gekomen omdat die mooie geschilderde eieren volgens het gepeupel toch nooit door een normale kip konden zijn gelegd. De haas is – net zoals de eieren – een symbool voor vruchtbaarheid, vanwege de snelheid waarmee hij zich voortplant. Wie kon dus beter gekleurde eieren afleveren dan een Paashaas? De eerste verhalen over de paashaas komen uit de 14e eeuw en zijn geschreven in het Duits. Duitse emigranten introduceerden de paashaas in de Amerikaanse cultuur toen ze rond 1700 naar Amerika verhuisden. De paashaas werd vooral gezien als een kindervriend en kinderen 'geloofden' echt in het bestaan ervan. Wie braaf was, kreeg van de paashaas een nest gekleurde eieren. De kinderen maakten zelf een nestje in de tuin, de paashaas bezorgde de eieren bij de brave kinderen. Sommige kinderen wordt verteld dat hij ze verstopt. Een speurtocht op paasmorgen hoort uiteraard bij deze traditie. Tegenwoordig wordt dit vaak met chocolade-eieren gedaan. Volgens de katholieke traditie worden de eieren overigens niet door de Paashaas gebracht, maar door de klokken van Rome geworpen. Alle klokken zijn immers op Witte Donderdag naar Rome vertrokken om op Paaszondag de meegebrachte eieren uit te werpen. Vandaar dat je ze in de Stille Week voorafgaand aan het Paasfeest niet hoort luiden. |
Zeer veel heidense gebruiken waarmee de terugkeer van de lente gevierd werd, zijn in de gebruiken rond het christelijke Paasfeest overgenomen. Het ei is het zinnebeeld van het ontkiemende leven in het vroege voorjaar. De haas is een van oorsprong heidens symbool en is altijd een zinnebeeld van vruchtbaarheid geweest. Samen met eieren werd hij afgebeeld bij de godin Ostare, waarvan de naam nog te herkennen is in de Duitse en Engelse benaming voor pasen (Ostern, easter).
|
Aah tegelijk :D Maar een hele andere uitleg ;)
|
antwoord op je vraag:
Zeer veel heidense gebruiken waarmee de terugkeer van de lente gevierd werd, zijn in de gebruiken rond het christelijke Paasfeest overgenomen. Het ei is het zinnebeeld van het ontkiemende leven in het vroege voorjaar. De haas is een van oorsprong heidens symbool en is altijd een zinnebeeld van vruchtbaarheid geweest. Samen met eieren werd hij afgebeeld bij de godin Ostare, waarvan de naam nog te herkennen is in de Duitse en Engelse benaming voor pasen (Ostern, easter). |
:d
|
Citaat:
Grappig :) |
staat allebei op wiki, zelfde pagina :)
|
Iedereen tegelijk :D
Ok, weten we dan ook weer :) (y) |
Citaat:
|
Ik ben een paasei :D
|
Paasei
Paasbaas Paasbaas+ Opperpaasbaas (n) :D :D (y) |
Citaat:
|
omg :D
|
Mijn moeder had een roomboterschaap gekocht :| Die heb ik ritueel geslacht. en ik heb eieren gezocht. En ik heb het bijbelse verhaal weer es geleerd, net asl elk jaar.
|
Fout paasstripje :D
http://www.explosm.net/comics/858/ Niet geschikt voor mensen zonder gevoel voor humor :nono: |
Ik ontbijt zoals altijd in het weekeinde, maar we hadden wel een wat uitgebreidere lunch. Verder genieten we van de zon, maar dat hadden we anders ook gedaan.
en ik vind die nieuwe statussen leuk:P |
oh ja vandaag heb ik het pws afgemaakt, dat is ook wat he tijdens de pasen :o
|
Hehe mijn moeder is ongesteld en heeft vreselijke buikpijn, dus kunnen we niet weg, achjaa gelukkig gaan we vanavond nog filmpje kijken met shoarma :p
|
Citaat:
|
Ik ga niets bijzonders doen.
|
Hé, ik ben een paasbaas :o :cool:
Ik doe verder niks aan pasen. |
Citaat:
|
Vanochtend heb ik paaseieren gezocht met kleine kindjes.
Ik heb broodjes gegeten en morgen heb ik paasfeest met mijn schoonzusje |
ik had vanochten paaseieren verstopt voor mijn vader.. kon hij het ook eens ervaren:P
|
Citaat:
|
Citaat:
Liegert. :o |
Citaat:
|
Is dat een paashaas/konijn in een mand met eieren of is dat een waanidee van mij, dan? :o Soja, (omglol dubbelzinnig :( ) dan doe je wel wat met pasen, zo nee, sorry dat ik je be:mad:'de. ;)
|
Lieve mensen,
jullie zijn allemaal leuk! Daarom voor iedereen: Fijne Pasen! kus |
Citaat:
|
Ga dood met je pauperpasen!
|
Citaat:
@CS, tis een geil paashaasje ja :mad: |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:46. |