![]() |
HBO Pedagogiek Rotterdam
Hoi,
Ik dacht dat ik de opleiding en de hogeschool voor volgend jaar gevonden had. Ben naar 3 opendagen geweest (nijmegen, tilburg en rotterdam) en over Rotterdam was ik het meest te spreken. Nu werd ik vanochtend op een krantenartikel in de Telegraaf geattendeerd. Dit krantenartikel schets een rond uit slecht beeld over de opleiding hbo pedagogiek en de hogeschool van Roterdam. Ik ben nu benieuwd of er hier op scholier.com zgn ervaringsdeskundigen zitten die het beeld wat in de krant kunnen bevestigen of kunnen zeggen dat het een compleet verkeerd beeld is. Want ik ben erg aan het twijfelen gebracht door het artikel. Ik kom nl van het mbo en in nijmegen moet je steeds een assesment doen om te verkorten en in Tilburg is het niet mogelijk om te verkorten. In rotterdam heb je een aparte mbo instroom hetgeen wat mij erg aan sprak. |
Ik heb hbo pedagogiek gedaan in Rotterdam...ze hebben de opleiding erg veranderd, dus ik kan niet veel zeggen over hoe het nu is...maar als ik op basis van mijn eigen ervaring en verhalen van anderen enz. opnieuw zou moeten kiezen zou ik eerder voor Tilburg kiezen. Over de Hogeschool Rotterdam zelf ben ik best tevreden. :) Ik weet niets over de verkorte mbo-opleiding in Rotterdam...is dat pas ingevoerd? (Toen ik er zat, en dat was vorig jaar nog, was die verkorte variant ed er nog niet?)
Ik weet niet wat er precies in de krant stond, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen...misschien kun je een link posten? |
Ik kon het niet terug vinden op de site van de telegraaf dus maar over getypt.
Leerlingen en docnten doen boekje open: "Puinhoop op Hogeschool Rotterdam." 'Studenten krijgen nauwelijk colleges en leraren zitten werkeloos thuis' Door Arianne Mantel "Studenten krijgen op onze hogeschool nauwelijks colleges, moeten onverantwoord veel zelf doen en de uitval van docenten is hoog. De readers waaruit wordt gedoceerd zijn van belabberde kwaliteit en wemelen van de spelfouten. De begeleiding ligt voornamelijk in handen van oudere jaars of juniordocenten en punten worden te gemakkelijk toegekend", bevestigen de docenten die menen dat de studenten daardoor zonder de benodigde kennis van de hogeschool afkomen. "De oudere ervaren docenten worden ingezet voor projecten, vergaderingen, of zitten gewoon thuis op een soort van wachtgeld." Er zijn zelfs docenten die zeggen dat ze met behoud van salaris thuis zitten, wel willen werken, maar wachten op een rooster. Toen de tweedejaarsstudenten van de studie sociaal pedagogische hulpverlening onlangs in deze krant alarm sloegen over de scheve verdhouding van hoog collegeld en nauwelijks les, toog de kersverse minister Plasterk meteen naar de Rotterdamse Hogeschool om poolshoogte te nemen. "Daar werd hem gezegd dat er inderdaad problemen zijn, maar dat dit zou liggen aan het feit dat er veel vacatures zijn tegenover een stijgend aantal studenten. En dat het allen om die opleiding SPH ging. Dat is onzin. De site van de hogeschool vermeldt nu zeven vacatures, dat is nog geen 1 procent van het docententotlaal. Terwijl wij -docenten pedagogiek- volledig inzetbaar zijn, maar heel af en toe een rooster krijgen en gewoon thuis zitten. We krijgen elke maand een salaris maar hoeven er niks voor te doen. Het is een puinhoop." Aan het woord zijn twee docenten A en B - anoniem uit angst voor baanverlies - van de opleiding pedagogiek van de Hogeschool van Rotterdam: "Wij zijn op deze manier mede verantwoordelijk voor een jeugdzorg die niet fuctioneert. Daar kunnen we niet langer mee leven. Znder voldoen kennis worden de studenten na vier jaar losgelaten met een diploma al cadeautje." Ook de studie economie is volgen de docenten van deze opleiding, die daar nu doceren, 'flut'. "Gemiddeld krijgen de studenten mischien acht tot twaalf colleges per week. Vierdejaarsstudenten zien we helemaal nooit. Alle beslissingen op de Hogeschool van Rotterdam zin gebaseeerd op geld ondere de noemer 'competentiegericht onderwijs'. Zogenaamd moeten de studenten meer zelfstandig de inhoudelijike en praktische kennis vergaren, maar dit is niets meer dan een bezuiniging. Want wie denkt dat de studenten écht uit zichzelf iets gaan doen, is gek. Ze lachen erom dat ze zo gemakkelijk punten kunnen krijgen en nemen er een baantje bij." Diverse oudere docenten talen staan volgens de docenten economie ook in de wacht, terwijl ze graag les willen geven. "Ze krijgen andere taken en koment niet in aanmerkinge voor het geven van les. Dat is alleen maar een financiële kwestei, want de junioren zijn natuurlijk veel goedkopen. Er zou een heel kritische naar de financiën van deze hogeschool gekeken moeten wordne. We hebben een bestuurder met een topinkomen en geven bakken geld uit aan ondersteunend personeel, wachtgelen en afvloeiingsregelingen." De thuis zittende docenten poedagogiek zeggen af en toe een rooster opgestuurd te krijge. Voor A was de laaste keer anderhalf jaar geleden. "Dat ging als volgt: ik kreeg ene roster met de mededeling dat ik een bepaald vak moest gaan doceren. Dat werd daarna nog twee keer veranderd in een ander vak, wat mij veel voorbereiding kost. Op de dag dat ik naar hogeschol ging, bleek dat de studenten een ander, vierde vak van mij verwachten. Docent B vertelt - na ander half jaar niks gedaan te hebben - onlangs een verzoek te hebben gekrewgen om een deel van de masteropleiding te gaan verzorgen. Cynische: "Tot op heden heeft dat geresulteerd in ellenlange vergaderingen over een uitstapje voor de studenten naar Denemakrken." Voorbelenden van het slechte onderwijs in Rotterdam zeggen de docenten te over te hebben. "Neem het vak ethiek van de opleiding pedagogiek. De studenten krgen de video van de film 'Dead man walking' aangereikt. Die moesten ze maar bekijken ne in groepjes evaluren. Twee semesters lang, zonder docent!" "Vooruit, nog een voorbeeld: de heeft bij een leerling van mij een onvoldoende in een voldoende veranderd waarbij naar mijn mening was gefraudeerd.Dat haaft lang geduurd, er is zelfs ontslag aangezet en niet doorget. Uiteindelijk bleek inderdaad sprake van froude,maar mij zijn geen excuses aangeboden." In februarie maakten acht klassen SPH (tweede jaars) een tentamen. Drie klassen maaktenhet mét het lesboel, wat niet mocht. De ander studentne klaafden over ongelijkheid. Maar het bestuur besloot dat niemand het over hoefde te doen omdat volgen de hogeschool de uislag niet nadelig was gebleken voor de studenten zonder boek nen neit voordelig voor de studenten met boek. De vraag is of het alleen kommer en kwel is bij de studies pedagogiek, SPH en economie aan de Hogeschool van Rotterdam. De hieaan verbonden docenten menen dat overal in het hoger beroepsonderwijs het niveau is gedaald door het competentiegerichte onderwijs, maar dat de fusie, schaalvergroting en slecht magement de kwaliteit van de Rotterdamse Hogeschool nóg meer naar benden hebben gehaald. Minister Plasterk zegt bij monde van woordvoerder Hans van den Broek de klachtenover de hogeschool zeer serieus te nemen. "We gaan de Onderwijsinspectie hier onderzoek naar laten doen. Als het niet gaat om arbeidconflicten of personeelsproblemen, maar om de kwaliteit van ons onderwijs, dan moeten we alle signalen uit het veld aangrijpen en onderzoeken. "Ook moet een parlementaire enquête duidleijk maken of er door alle onderwijsvernoieuwingen nog wel voldoende kwaliteiteit woredt geboden. De docenten zijn gematigd optimistische met de reactie van Plasterk. Het college van bestuur (CvB) van de hogeschool weerspreekt alle beschulidignen en meent dat er geen structurele misverbanden zijn: "Als het personeel niet tevreden is, kan gebruik gemaakt worden van de klokkenluideregeling. Niemand heeft dat de afgelopen periode gedaan. "De docenten zeggen echter wel degelijk hebben geklaagd en nooir reactie hebben gekegen. Het CvB vervolgt: "Alle opleidngen van onze hogeschol zijn met goede resultaten geaccrediteerden onze studenten doen het goed op de arbeidsmarkt. De fusie die onze hogeschool heeft ondergaanmet de Hes vinden wij juist zeer succes vol. Niet alle studies werken met hetnieuwe competenitegeicht onderwijs; wij noemen het werken met gegaranderde hoveelheden kennisgestuurd, praktijkgestuurd en studentgestuurd onderwijs. het aantal uren dat studenten wordenbegeleid door docenten, varieert per onderwijsfase en per opleiding. Er zijn fases met minder contacturen dan in ene situatie waarvij de overdracht gericht is op groetere groepen." Dat docenten thuis zouden zitten die wel willen en kunnen werken, is volgens de hogeschool niet juist. "Met vijf docenten is sprake van een arbeidsgeschil; feitelijk zijn deze medewerksers inzetbaar en hangende een oplossing van het geschil worden deze medewerkers niet ingestet. Uitraard behouden zij hun salaris zolgan het dienstverbandd loopt." Drie van de in dit geciteerde artiikel ontevreden docenten geven echter gewoon college aan de Hogeschool Roterdamop dit moment. "Bij ons is dus geen sprake van een arbeidsgeschil maar wij zijn een ander mening toegedaan over het onderwijs niveua van onze hogeschool." Het college van bestuur omschrijft dit echter als een 'levendig debat' binnen de hogeschool over de vraag hoe onderwijs optimaal kan worden ingericht. "Dat gebeurt ook door docenten en studenten over de beste mix van onderwijsvormen." |
'k vind het wel een beetje een vaag artikel...'t gaat over pedagogiek, maar er wordt te pas en te onpas gegooid met dingen uit andere studies, waar het (zo komt het iig op mij over) nog veel slechter gaat...maar inhoudelijk:
Ik ben het er in zoverre mee eens dat we idd heel erg weinig colleges hadden en dat de readers idd wel eens van slechte kwaliteit waren (maar op welke hogeschool zijn ze dat niet?). Qua uitval van docenten heb ik er niet heel veel mee te maken gehad en ik ben één keer begeleid door een vierde jaars (ik zat toen ik het tweede jaar), verder altijd gewoon door docenten. De opleiding heeft geen enorm hoog niveau, maar ik ben het er niet mee eens dat je totaal niets voor je diploma moet doen...zeker in het laatste jaar heb ik toch aardig door moeten werken en werd er voornamelijk gewerkt met boeken die ze ook op de universiteit gebruiken (ik weet niet hoe het met de andere differentiaties zit natuurlijk). Oa ivm de weinig theorie heb ik er voor gekozen om door te studeren op de universiteit. En ik kan niet zeggen dat ik nu meer college heb dan vorig jaar op het hbo en ik word nu voor de tweede keer begeleid door een vierde jaars (wat ik volgend jaar ook ben). Wat dat betreft is er dus niet zo veel anders dan op het hbo. Het grote verschil zit hem natuurlijk wel in het niveau...dat ligt op de universiteit veel hoger (maar dat lijkt me ook logisch). Van de opleiding SPH op de HR heb ik mbt colleges en opdrachten ed juist heel andere verhalen gehoord...hun studielast kwam vaak boven de 40 uur per week uit. (Bovendien ken ik verhalen van Inholland in Rotterdam...en zou ik alleen daarom al eerder voor de HR kiezen dan voor Inholland...) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:17. |