Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Lactose-intollerantie (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1567851)

Kwekky 10-04-2007 14:41

Lactose-intollerantie

Ik heb al sinds mijn 9de lactose-intollerantie. Ik heb mij overlaatst terug laten testen en mijn percentage is fel gestegen. Ik ben nu 98% intollerant. Ik kan dus niets van lactoseproducten eten zonder er ziek van te worden.

Nu vroeg ik mij, of er mensen zijn die mij enkele weetjes kunnen bijbrengen over bepaalde etenswaren waarvan zij (eventueel als zelf lactose-intollerant persoon) weten dat je ze wel mag eten.

Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld dat ik (volgens een eerder topic) wel feta mag eten, maar niet elke kaas?

Zo'n dingen weet ik dus niet, dus misschien word het na 10 jaar eens tijd dat ik mij informeer :)

Graag enkel serieuze reacties

of moet dit bij het forum over eten komen te staan? Sorry dan...

IcedEarth 10-04-2007 15:03

Een klasgenootje van mij heeft het ook, en dan in combinatie met een allergie voor gluten en een heleboel kruidige dingen. Ze mag geen brood behalve maïsbrood, daarom eet ze zo'n 2 a 3 x per dag warm (qua avondeten mag ze wel veel hebben). Maar is iets van alpro soya niet iets voor jou? Daar hebben ze allemaal zuivelproduchten maar dan niet van zuivel maar van soja, daar zag ik laatst een advertentie van. Nepmelk, neproomijs etc.?

Miracle 10-04-2007 15:50

Ga eens bij een natuurvoedingswinkel kijken of misschien bestaan er wel fora voor mensen met lactose intollerantie.

Er zijn best veel vervangende producten te vinden. Soja-kaas, soja-slagroom, chocola met rijstemelk. Naast natuurlijk de standaard dingen als sojamelk en yoghurt dingen.

koekjes 10-04-2007 19:02

heb je geitenmelk wel eens geprobeerd want dat heeft minder lactose, vandaar dat je ook feta kan eten, dat is ook van geitenmelk gemaakt (iig, de goeie feta dan) en t hangt ook samen met de manier waarop de melk is verwerkt want mn pa kan wel karnemelk drinken en geen gewone melk, en koffiemelk gaat ook wel ok.

Daantje_0705 10-04-2007 20:47

Ik dacht dat je gewone hollandse kaas wel kon eten met een lactoseintollerantie :)

DDM 10-04-2007 21:09

Vraag anders eens een doorverwijzing voor een dietiste. Deze kan je goed verder helpen. Verder bestaan er ook enzympillen die lactase bevatten. Laat je eens wegwijs maken door de dietiste :)

Off topic: Verder vind ik het wel leuk om te zien dat mensen geneigd zijn om spellingsfouten over te nemen:D Aangezien het intoLerantie is :o

Vice 10-04-2007 21:25

Ik weet dat bij AH-producten altijd wel allergie informatie bij staat. Dus ook of een product wel of geen lactose bevat.

Leonoor 10-04-2007 21:29

Citaat:

Daantje_0705 schreef op 10-04-2007 @ 21:47 :
Ik dacht dat je gewone hollandse kaas wel kon eten met een lactoseintollerantie :)
Klopt...gewone kaas bevat,voor zo ver ik weet, geen lactose (toch kunnen veel mensen met een lactose-intolerantie volgens mij ook niet goed tegen koeienmelk en daardoor ook niet tegen gewone kaas, maar dat is een kwestie van uitproberen).

Doorverwijzing naar een dietiste is idd erg handig als je er zelf niet uitkomt of graag meer/specifieker advies wil hebben. :)

Roos 11-04-2007 10:11

In ieders basis zorgverzekeringspakket zit 4 uur bij een dietiste.

Ik zou zeggen, ga eens langs, die heeft vast wel wat mooie lijstjes en tips liggen (y)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:06.