![]() |
Wis - convergentie
Ik maakte net het eindexamen wis b1,2 2002-I en snapte deze vraag niet:
Voor elke beginwaarde u0 is gegeven de rij un = -1/2(un-1)3 (voor n= 1, 2, 3, ...) In figuur 7 en op de bijlage is de grafiek van de functie y=-1/2 x3 getekend. Of de rij u0,u1, u2, ... naar 0 convergeert, hangt af van de beginwaarde u0. Bereken exact voor welke waarden van u0 de rij u0,u1, u2, ... naar 0 convergeert. ( http://www.havovwo.nl/vwo/vwb/bestan...b1202iopg5.pdf ) Ook van de uitwerking die op havovwo.nl staat, word ik niet vele wijzer. Iemand die me dit kan uitleggen hoe ik dit moet oplossen en waarom dat zo is? |
U(n ) = -1/2(U(n-1))^3 (voor n= 1, 2, 3, ...) convergeerd naar 0 op de volgende manier. Als je naar de formule kijkt kan je zien dat:
- Een negatief getal voor de formule staat. Dus elke serie wordt de waarde de andere kant van 0 gezet. - De macht van het getal even is, dus een negatief getal een negatieve uitkomst van de macht-berekening zal hebben en visa-versa voor het omgekeerde getal. - Hieruit volgt dat de uitkomt afwisselend positief en negatief zal zijn. Dit betekend dat je de formule kan herschrijven voor zijn limiet-berekening: U(n ) = 1/2(U(n-1))^3, want het min-teken maakt even niet uit. Dan gaan we vervolgens kijken voor welke waardes U naar 0 gaat. Om naar 0 te gaan moet gelden: U(n ) < U(n-1). In een evenwicht (U( n) = U(n-1)) geldt: U(n-1) = 1/2 U(n-1)^3 = U(n ) = U*. Dit betekend dat U* < 1/2 U*^3 ---*2---> 2U* < U*^3 ---/U*--> 2 = U*^2 --- wortel 2 --> U* = 2 wortel 2 (noem ik even V2) Voor alle beginwaardes U = V2 blijft de waarde dus gelijk (of i.i.g., zwerven tussen V2 en -V2), wat een stabiele limit cyclus wordt genoemd. Bij startwaardes die kleiner zijn dan V2 of groter dan -V2 zal de waarde naar 0 gaan en bij waardes groter dan V2 of kleiner dan -V2 zal de waarde naar oneindig gaan. Als je dit test op je rekenmachine werkt het niet, maar ik geloof dat het zo klopt... iig met het antwoord. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:13. |