Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   niet dragen van bril???? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1569056)

chilloh 12-04-2007 20:05

niet dragen van bril????

ik draag mijn hele leven al een bril maar de laatste 2 jaren af entoe helemaal niet. Dus mijn vraag luidt is het niet dragen van een bril terwijl dat wel moet schadelijk????

please een reactie!

vosje16 12-04-2007 20:11

Mijn moeder moest vroeger ook een bril dragen (rond haar 15de), maar omdat ze daar zodanig mee gepest geweest is, heeft ze hem niet meer gedragen. Ze heeft 25 jaar zonder bril rondgelopen, maar nu heeft ze er weer 1, want anders ziet ze helemaal niets meer!

vosje16 12-04-2007 20:12

Dus ik denk niet dat het schadelijk is. Zolang je geen problemen ondervindt door het niet dragen van je bril is er geen probleem lijkt me...

Little_lady 12-04-2007 20:15

Allereerst: zolang je er geen klachten van heb is het, voor zover ik weet, niet zozeer schadelijk.
Maar er kunnen nogal wat klachten ontstaan door het niet dragen van een bril die eigenlijk wel nodig is.
En daarmee doel ik vooral op hoofdpijn, want dat kan voorkomen als je 'm niet op heb terwijl dat wel moet!

Mag ik vragen waarom je je bril zo vaak niet op hebt terwijl je weet dat het moet?

Toddish 12-04-2007 20:19

Een bril is cool(Y). Draag hem dan ook al vanaf mijn 3de levensjaar.

chilloh 12-04-2007 20:23

nee ik heb geen problemen met het dragen ervan maar ik voetbal veel en daarom draag ik hem niet. ps. ik heb geen klachten zoals hoofdpijn, pijn aan ogen etc.

dus het is niet schadelijk??

Toddish 12-04-2007 20:27

Wel een beetje op de lange duur. Wat jou oog kan het het licht niet voldoende afbuigen/ of juist te ver. Dit gaat op de lange duur tot vermoeide ogen lijden. Als je dan nog niet een bril gaat dragen gaan je ogen langzaam achteruit.

Sarah 12-04-2007 20:31

Het is niet schadelijk voor je ogen, maar wel voor je voetbalprestaties lijkt me, als je halfblind over het veld loopt :p

Andijvie 12-04-2007 20:34

Soms ben ik lui en doe ik m'n lenzen niet in, maar met m'n bril wil ik niet over straat. Geen probleem, merk er ook niets van, krijg geen hoofdpijn ofzo en m'n ogen zijn de laatste paar jaar ook vrij constant van sterkte geweest, dus het zal wel geen kwaad kunnen :P Maar als je je ogen écht nodig gaat hebben (bv. bij sport of bij veel lezen), dan is het wel slim om een bril of lenzen te dragen. Niet omdat je ogen anders achteruit gaan, maar omdat 't gewoon fijner is; je krijgt geen hoofdpijn bijvoorbeeld.

chilloh 12-04-2007 20:34

ik kan wel zien dus dat is geen probleem :)
maar dank jullien wel voor de info (y)

QP 12-04-2007 20:51

ik heb rond mn 13e ofzo bril gekregen, een jaar braaf gedragen en daarna ruim een jaar niet, omdat ik t niet leuk vond om hem wel te dragen. daarna weer wel, en toen zei de optien ook dat het waarschijnlijk door het niet dragen mijn ogen achteruit waren gegaan...

Toddish 12-04-2007 21:07

Citaat:

QP schreef op 12-04-2007 @ 21:51 :
ik heb rond mn 13e ofzo bril gekregen, een jaar braaf gedragen en daarna ruim een jaar niet, omdat ik t niet leuk vond om hem wel te dragen. daarna weer wel, en toen zei de optien ook dat het waarschijnlijk door het niet dragen mijn ogen achteruit waren gegaan...
Kan

Andijvie 12-04-2007 21:08

Nou ja, ik kreeg dat vroeger ook te horen, maar nu hoorde ik juist van de opticien dat dat niet zo'n enorm effect heeft op je ogen. Mogelijk wel een beetje, maar minimaal.
Ik heb wel + glazen, misschien is het dan anders.

QP 12-04-2007 21:14

ik heb - , dus voor afstand

Roos 13-04-2007 22:04

Er zitten 2 gevaren aan:
- je kunt hoofdpijn krijgen omdat je de hele dag zit te turen
- je kunt onder een auto komen omdat je niks ziet :p

Als je deze risico's wilt nemen, is er verder geen probleem met het niet-dragen van je bril :)

Als je wel last hebt van hoofdpijn, zou je lenzen kunnen overwegen?

Freyja 14-04-2007 08:54

Citaat:

Toddish schreef op 12-04-2007 @ 21:27 :
Wel een beetje op de lange duur. Wat jou oog kan het het licht niet voldoende afbuigen/ of juist te ver. Dit gaat op de lange duur tot vermoeide ogen lijden. Als je dan nog niet een bril gaat dragen gaan je ogen langzaam achteruit.
Volgens mij niet, hoor, dat ze vermoeid zijn wil niet zeggen dat ze slechter worden. Net zoiets als lezen in het donker - daar worden je ogen ook niet slechter van, alleen veel sneller moe dan wanneer je in het licht leest.

chilloh 14-04-2007 16:39

daar zit wel wat in :)

lawallan 14-04-2007 18:44

ik heb zelf een lichte - afwijking en draag mijn bril alleen als ik tv kijk, een schoolbord moet lezen of autorij en ik heb er nooit last van als ik mijn bril niet op heb. Het enige wat ik wel eens hoor is dat andere brildragers hoofdpijn krijgen zonder bril, maar misschien ligt dat ook wel aan hoe groot je afwijking is. Dat je ogen er van achteruit gaan lijkt me sterk, aangezien je afwijking word bepaald door hoe je oog is ''opgebouwd'' en dat veranderd niet door het wel of niet dragen van een bril.

Encrypted 14-04-2007 19:03

Mijn ogen hebben ook een (geringe) + afwijking, hiervoor heb ik ook altijd een bril gehad. Sinds mijn 8e heb ik deze echter nóóit op school op gehad, en thuis alleen bij (lang) tv kijken of computeren. Dit gaat nu nog steeds zo door, en ik heb er in die 11 jaar géén enkel moment last van ondervonden dat ik mijn bril niet altijd droeg, en heb mijn middelbare school dus ook gewoon prima afgesloten, zonder bril. Ook me rijbewijs heb ik gehaald, zonder bril. Dus ik blijf zo lekker doorgaan, zo lang ik er geen problemen mee krijg.

T_ID 14-04-2007 20:58

Inspanningshoofdpijn is killing voor je concentratie, bovendien heb ik me laten vertellen dat altijd turen met een afwijking slecht is voor je ogen, net zoals een te sterke bril slecht is voor je ogen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:50.