![]() |
Wat is cum laude?
In het hoger onderwijs? Studeer je cum laude af als je gemiddeld voor al je vakken 8 of hoger hebt gehaald of voor élk vak een 8 of hoger? En wie bepaalt dat? Verschilt het per universiteit en waar kan je de 'definitie' of regeling vinden?
Had er een 'discussie' met studiegenootjes over, was wel benieuwd.. Anyone? |
Kijk eens hier.
|
Bij mij (Hogeschool Rotterdam) was cum laude voor je propedeuse: alle vakken acht of hoger en voor je afstuderen: je gemiddelde een acht of hoger.
Ik weet alleen niet of dat overal zo is. |
Citaat:
|
Citaat:
http://www2.let.uu.nl/Solis/engels/cumMA.htm |
Bij de opleiding die ik op de Hogeschool Rotterdam heb gevolgd deden ze er niet aan.
En nu op de UU, faculteit sociale wetenschappen, geldt: minimaal een 8,0 gemiddeld, niets lager dan een 7,0 (herkansingen tellen wat dat betreft niet, wat dat betreft telt het eerste cijfer) en voor je thesis moet in één keer met minimaal 8,0 beoordeeld te zijn. Behalve per instelling kan het dus ook nog per opleiding/faculteit verschillen. |
Dat hangt af van de universiteit. In Delft is het zo dat je gemiddeld een 7,5 moet hebben en niets lager dan een 6.
|
Volgens mij is het op de RU zo dat je gemiddeld een 8 of hoger moet hebben en niet lager dan een 6 op je eindlijst. Of je ze in een keer gehaald moet hebben, weet ik niet, maar ik denk het niet.
|
Bij ons heb je een GPA van 3,5 nodig (4,0 is het maximum).
|
biomedische wetenschappen UU:
1. 8,0 of hoger gemiddeld 2. geen cijfers onder de 7,0, bij een eerste maal afleggen van het tentamen 3. bachelorthesis tenminste met een 8,0 beoordeeld Verder is er ook nog een judicium, dat niet op het diploma wordt vermeld: 1. 7,5 of hoger 2. geen cijfers lager dan 6,5 |
Wat is het nut van cum laude?
Dat je net ff een streepje voor hebt bij een sollicitatie, net als bij een bestuursjaar of iets? |
Citaat:
en het verschilt idd enorm per instelling enzo, ik denk dat als je even gaat zoeken op de site van je instelling/faculteit etc je wel een beschrijving kan vinden. In leiden was het iets met geen herkansing, alles hoger dan 7 en gem een 8 plus nog een goede scriptie beoordeling. |
De cijfers van cum laude (voor je bachelor dan) kan je ook nodig hebben om als toelating voor een bepaalde master...vaak mag je die master met mindere cijfers ook wel beginnen, maar heb je met betere cijfers en een goede motivatie 'voorrang'.
En het is natuurlijk ook gewoon leuk. :o (Ik vond het iig wel jammer dat ze er op het hbo niet aan deden...er werd zelfs niet eens wat over gezegd bij de diploma uitreiking (omdat ze het niet nakijken, hadden ze het niet gezien). Nu op de universiteit doen ze er dus wel aan...maar ik geloof niet dat ik dat ga halen. :o) |
Ok, thx voor alle reacties. :)
|
In Nijmegen gold als cum laude de regel 'alle vakken acht of hoger, met maximaal één vak een zeven en het gemiddelde acht'. In de master kwam daarbij dat die zeven niet je scriptie mocht zijn.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
cum laude is in België een onderscheiding. En die heb je al vrij snel. Slaagpercentage van ong. 70%, als ik me niet vergis.
Andere mogelijke graden: grote onderscheiding grootste onderscheiding met felicitaties van de jury Wordt in principe toegekend door de examencommissie. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:25. |