![]() |
kwadratische formules
jullie zullen vast iets beters te doen hebben met dit weer maar toch;)
ik moet 2 po's maken maar snap er niks van, ik heb 2 repetitie's gekregen over kwadratische formule's en die moet ik maken en inleveren als po:S a. x^2-8x+15=0 los zo mogelijk de volgende vergelijkingen op schrijf je tussenstappen op, ornd zo nodig af op 2 decimalen... iemand die me kan helpen, of een goeie hulpsite weet:P |
Een kwadratische vergelijking heeft de vorm ax²+bx+c = 0. Je wil de ax²+bx+c zo mogelijk schrijven als een product in de vorm (x+d)(x+e), aangezien je dan kan stellen dat óf x+d óf x+e gelijk aan 0 is (beiden kan ook). Hieruit volgt dan weer dat x = -d of x = -e.
Het probleem zit hem nu in het vinden van de d en de e. Uitwerken van (x+d)(x+e) levert: (x+d)(x+e) = x²+ (d+e)X + de Dit betekent dus dat (d+e) gelijk moet zijn aan de b in de eerder gegeven formule. Verder moet d*e gelijk zijn aan de c. (Ervan uitgaande dat a = 1. Als a niet gelijk is aan 1, kun je het beste eerst alles delen door a). In jouw geval gaat het er dus om dat je een d en een e vindt, waarvan het product gelijk is aan 15 en de som gelijk is aan -8. Er zijn veel getallencombinaties waarvan het product gelijk is aan 15, maar hier komt een beetje inzicht bij kijken. 1 en 15 hebben bijvoorbeeld als som 16 en dus niet -8. De getallen 3 en 5 hebben wel het product 15, maar de som 8. Zoals je echter wel weet is -3*-5 gelijk aan 3*5, maar is de som van -3 en -5 wel -8. Je d en e zijn dus (in willekeurige volgorde) -3 en -5. En aangezien x gelijk was aan -d of -e is je eindantwoord dus x = 3 of x = 5. |
Gebruik hiervoor de abc-formule.
http://wiskunde.hacom.nl/index.php?id=1&gr=1 Eerst maar eens de discriminant uitrekenen: D = b^2 - 4ac D = 8^2 - 60 D = 4 Dus D > 0 , er zijn dus 2 oplossingen. Nu de rest van de formule: x = -b +/- sqrt( D ) / 2a x = 8 +/- 2 / 2 x = 3 of x = 5 (misschien niet zo'n nette notitie met die +/- maar het betekent dus dat je zowel de formule met + moet uitrekenen als met - ) Dit vond ik zelf altijd veel makkelijker dan wat hierboven me geschreven staat. Gewoon formule invullen en 't is duidelijk. |
Citaat:
|
Citaat:
Wil a*x²+b*x+c ontbonden kunnen worden in factoren, dan kan dat alleen als er 2 getallen p en q te vinden zijn, zodat a*x²+b*x+c=a(x-p)(x-q), dus p+q=-b/a en p*q=c/a. Voor a=1 geeft dit: p+q=-b en p*q=c. In het gegeven voorbeeld x²-8*x+15 geldt: p+q=8 en p*q=15. Als we 15 in factoren ontbinden, vinden we onder andere de factoren p=3 en q=5. Omdat p en q aan de gestelde voorwaarden voldoen kunnen we dus schrijven: x²-8*x+15=(x-3)(x-5). Kwadraatafsplitsen is altijd mogelijk. We schrijven a*x²+b*x+c dan in de vorm a(x-r)²+s. Hieruit valt overigens ook de abc-formule af te leiden, die we echter alleen gebruiken als a*x²+b*x+c niet in factoren kan worden ontbonden. |
Citaat:
En in dit geval is het nog eens 100 keer sneller ook dan eerst heel de abc formule uit te rekenen. |
Zou je mij dat ontbinden in factoren kunnen uitleggen? Ik zou het appreciëren. :)
|
Citaat:
|
Dank je wel!
|
Zie mathfreak + mijn eerste post in dit topic (dat was dus ontbinden in factoren). Veel beter kan ik het persoonlijk niet uitleggen ;) .
Edit: ow je snapt het al zie ik :) . |
Citaat:
|
Duurt het niet erg lang om dat te doen?
|
Ontbinden in factoren is een stuk sneller, maar het "werkt" niet altijd.
Kwadraat afsplitsen (of abc formule) is een algemenere methode. --------------- Als je het (correct) oplost met ontbinden in factoren, zal dat *altijd* goed worden gerekend (tenzij er expliciet staat: los op met de abc formule). Vroeger werd kwadraat afsplitsen ook altijd goed gerekend. En in principe komt de abc-formule op hetzelfde neer als kwadraat afsplitsen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
In feite dus gewoon 1 oplossing.
En om het regeltje kloppend te maken, tellen wij die oplossing gewoon dubbel. |
Citaat:
|
Citaat:
-0 is hetzelfde als 0. |