Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   hersenscan eng??? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=157087)

devilcat 12-07-2002 17:45

hersenscan eng???

Als je zo in zo'n ding moet om een hersenscan te laten maken, wat gebeurd er allemaal, iemand ervaring ee??

en hoelang moet je erin zitten??
is het een herrie?

jnieuwelaar 12-07-2002 18:12

je moet er een tijdje in liggen. Het is best een nauwe buis geloof ik. Is niet eng, alleen een beetje vreemd. Eng wordt het als je claustofobisch bent. Zelf gelukkig geen ervaring mee.

Alicia Silverstone 12-07-2002 18:18

hoezo, ben je al naar de dokter geweest met je hoofdpijn dan? :)
(als ik vragen mag..)

eddie 12-07-2002 18:22

D'r gebeurt vrij weinig.
Je hoeft alleen maar te liggen. Meer niet.
En als iets fout gaat, kun je op een knopje drukken.

Het kan zijn dat er wat contrastvloeistof moet worden ingespoten. Meestal gebeurt dit halverwege. Wordt dmv een naald in je arm ingebracht.

Verder is het wel een lawaai. Je kan die magneet horen draaien; links-boven-rechts-boven-links

Maar verder is er niks engs aan.

damaetas 12-07-2002 19:38

neej hoor, je moet gewoon een tijdje in die buis liggen, die eigenlijk best ruim is (geen angst voor claustrofobie ofzo)
ligt wel ongemakkelijk

niekske17 12-07-2002 19:48

mijn moeder moest vandaag in zo een ding, en ze zei dat het echt veel lawaai maakt voorderest zei ze er niet veel over...

halve gare 13-07-2002 12:34

inderdaad zoals hier al staat is niet veel engs aan, je hebt een knopje voor als er iets niet goed is en een kop telefoon met muziek al de scan even niet bezig is. je moet alleen heel stil liggen en het is wel een hels kabaal om je heen maar niet zo erg dat je er oorpijn ofzo van overhoud hoor, maar in slaap val je er niet in....
succes...

devilcat 13-07-2002 12:53

maar hoelang moet je erin liggen gemiddeld???

Severus 13-07-2002 14:17

Zo'n hersenscan duurt meestal een kwartiertje tot een half uur. (n) Ik heb een aantal maanden geleden nog zo'n hersenscan gehad. Ik vond het heel eng: ik heb niet claustrofobie, maar toch kreeg ik een beetje last van claustrofobische gevoelens (dat kan ieder mens wel eens overkomen). :( Het maakt inderdaad veel lawaai, die tunnel waar je in moet, maar je hoofd wordt vastgezet en je krijgt een soort van kussentjes tegen je oren, waardoor het geluid minder hard is. Ook vibreert het 'bed' waar je op ligt wel eens. Ik vond het saai en ook eng, en ik heb de hele tijd met mijn ogen stijf dichtgeknepen daar gelegen. Ik mocht ook niet bewegen in die tunnel, want als je je beweegt, kan de scan mislukken ofzoiets.

Nou ja, verder zie je wel wat er allemaal gebeurt tijdens zo'n scan.

Voor mij was het geen leuke ervaring, daarom wens ik je veel sterkte, Devilcat. Hopelijk valt het voor jou meer mee dan voor mij.

Groetjes,

Ripper

*blue angel* 26-09-2002 18:06

ik moet woensdagmorgen ook... :(

ik had ook een vraagje, de resultaten van zo'n scan, krijg je die dan dadelijk, of moet je een paar dagen wachten?

xxx

Milk 26-09-2002 18:46

ik persoonlijk vond het echt totaal niet eng, ik heb er gewoon rustig met me ogen dicht gelegen. Verder vond ik het lawaai ook wel meevallen, de droger thuis maakt meer lawaai. Als je maar gewoon rustig blijft en stil blijft liggen is er niets aan de hand. Zowel, kan je nog altijd het balletje indrukken om eruitgehaald te worden, maar bedenk wel dat het dan helemaal over moet.

en blue angel, volgens mij krijg je de uitslag meteen, ik toen iig wel.

Miracle 26-09-2002 20:31

Key ik heb ook iets minder leuke ervaring van zo'n ding
(dit is niet bedoeld om je angst aan te jagen hoor, je kunt er eerder denk ik om lachen)
toen ik 3 was, was ik erg ziek. ze wisten niet wat ik had dus werd ik erg veel onderzocht. en moest ik ook zo'n hersenscan laten maken. ik vond het vreselijk eng en absoluut niet leuk. ik vond dat ding net een vergrote wasmachine en m'n moeder had ooit een verhaaltje voorgelezen over een meisje was haar hoofd in de wasmachine had gestopt en dat hij daardoor eraf was gegaan. en toen moest ze een nieuw hoofd gaan kopen. nou dat verhaaltje kende ik toen nog heel goed, en dacht dat het ding ook een wasmachine was. naja nogal vaag hé, maar ik weet nog heel goed hoe eng ik het vond (volgens mij dik een trauma :o ) En ik wilde dus absoluut niet in dat ding. hoe ze het uiteindelijk gedaan hebben weet ik niet, ik kan me alleen het stuk herrinneren voordat ik erin moest.
Niet echt een pep talk voor je, maar ik denk dat het allemaal reuze meevalt. En dat kun je ook wel lezen in de andere reply's
nou succes en laat ff weten hoe het was
Kuzzzz

Martin 26-09-2002 21:38

Ik heb zelf ook een hersenscan gehad en mijn ervaringen waar erg positief:
  • Ruime buis
  • Relatief weinig geluid
  • Bed ligt redelijk lekker
  • Scan duurde redelijk kort (15 minuten)

Desp 27-09-2002 09:50

Mijn moeder heeft zoiets gehad, duurde 20 minuutjes, geloof ik. Ze had een knijp-ding mee, waarmee ze aan kon geven hoe ze zich voelde (een keer knijpen -> ik voel me niet zo goed, twee keer knijpen -> haal me hier uit) maar die heeft ze niet gebruikt. Naderhand vertelde ze dat het geluid wat vervelend is, maar alleen omdat er íets vervelend gevonden moet worden :)
Ze kreeg ook meteen de uitslag: niets aan de hand.

Milk 27-09-2002 12:27

misschien heb je iets hieraan:

toen ik in het ziekenhuis lag en de scan al had gehad lag er een vrouw op zaal die er heeel erg bang voor was, zo bang dat de 1e keer niet doorging.
Ik vertelde haar mijn ervaring ermee, dat het dus niet eng was en zo.
Nadat ze geweest was zei ze dat ik gelijk had en dat ze door mijn verhaal wel kalm was gebleven en geen angst meer had..
Echt hoor, het valt reuze mee!

Dit was weer een real life story..

*blue angel* 27-09-2002 18:03

voor de scan zelf heb ik geen schrik, voor de uitslag des te meer... :(

ik weet niet waarom, maar ik maak me super zorgen... als er geen kans was dat er iets op te zien zou zijn zou zo'n scan niet nodig zijn hé...
ik heb al enkele maanden last van knallende hoofdpijn, zo erg dat ik er in het midden van da nacht ineens van wakker word [het begint met een gewéldig harde steek, dan krimp ik echt ineen...] en de laatste tijd gebeurt het dikwijlder en dikwijlder en duurt het ook langer. eerst was het zo eens een uurtje *beng* (migraine, maar dan x20, zegt genoeg...) en de rest van de dag "gewone" hoofdpijn, nu is dat hetzelfde, maar dan vier uur *beng*, twee à drie dagen hoofdpijn en dan nog anderhalve week nadien last van nekkrampen (alle spieren in mijn nek en schouders verkrampen als ik zo'n hoofdpijn heb). verder ben ik vaak duizelig (gisteren vier keer bijna van de trap gevallen bijvoorbeeld), vergeet ik heel snel heel veel (terwijl dat niet m'n gewoonte is... gisteren keken we tijdens nederlands een film, ik vond het een goeie, dus ik heb heel aandachtig gevolgd, en achteraf zei iemand iets over een mafioso in een café, en ik kon me dat niet herinneren...), etc...
nja iig, migraine was het niet, want daar heb ik pillen tegen genomen (imitrex) en die hielpen niet...

naja ik ben er niet gerust in... :( als er niets te zien is op de scan, zoveel te beter natuurlijk, dan weet ik tenminste dat het al geen hersentumor of iets dergelijk is, maar dan zal ik eigenlijk ook het omgekeerde van opgelucht zijn, want dan weet ik namelijk nog altijd niet vanwaar die hoofdpijn enzo komt...

:(

xxx

running spirit 27-09-2002 18:42

Citaat:

devilcat schreef:
Als je zo in zo'n ding moet om een hersenscan te laten maken, wat gebeurd er allemaal, iemand ervaring ee??

en hoelang moet je erin zitten??
is het een herrie?

dat ding maakt een tering herrie en dan krijg je zo'n knop in je hand voor als er iets mis gaat of je voelt je niet lekker meer ofzo het schudt wat en het trilt wat verder lig je erg ongemakkelijk en word je met je hoofd vastgezet

Leonoor 27-09-2002 19:01

Volgens mij helpen medicijnen tegen migraine niet altijd en niet bij alle mensen... Hopen dat het mee valt en dat ze iets vinden wat te verhelpen is. Sterkte. Wanneer moet je? Laat je de uitslag weten?

*blue angel* 28-09-2002 11:52

Citaat:

Leonoor schreef:
Volgens mij helpen medicijnen tegen migraine niet altijd en niet bij alle mensen... Hopen dat het mee valt en dat ze iets vinden wat te verhelpen is. Sterkte. Wanneer moet je? Laat je de uitslag weten?
twee oktober, acht uur 's morgens. ik laat zeker iets weten...

xxx

Mephisto 28-09-2002 23:51

Wat ze dan doen is gewoon je hoofd opensnijden, je hersens eruithalen, onderzoeken, en dan weer terugstoppen. Een hele pijnlijke behandeling.

*blue angel* 29-09-2002 19:47

Citaat:

Mephisto schreef:
Wat ze dan doen is gewoon je hoofd opensnijden, je hersens eruithalen, onderzoeken, en dan weer terugstoppen. Een hele pijnlijke behandeling.
vind je jezelf nu grappig?

Milk 30-09-2002 18:55

Citaat:

Mephisto schreef:
wat ben jij triest.. je mag hopen dat dàt je echt niet overkomt, maar ik zou het zo'n triest mannetje als jij bijna toewensen..

Femme-Fatale 01-10-2002 08:10

En bij een skelet onderzoek (scintigrafie) gebeurt er dan hetzelfde? Weet iemand hoe dat gaat?

Mephisto 01-10-2002 15:28

Citaat:

Milk schreef:
wat ben jij triest.. je mag hopen dat dàt je echt niet overkomt, maar ik zou het zo'n triest mannetje als jij bijna toewensen..
Ok, het was inderdaad een trieste opmerking; ik was nogal cynisch die dag. Als ik een mes in jouw hersenpan zet voel je daar niets van; je hersens zijn gevoelloos.

Zo'n CATscan die 'snijdt' je hersens in plakjes; op de computer. Zo kan je dus al die slides stuk voor stuk bekijken. Het duurt een tijdje, maar dan zie je wel wat er aan de hand is (tumoren etc)

*blue angel* 01-10-2002 16:57

Citaat:

Mephisto schreef:
maar dan zie je wel wat er aan de hand is (tumoren etc)
bedankt voor de goede hoop ;)

't is trouwens niet erg hoor, je flauw mopje, normaal gezien zou ik er best mee kunnen lachen, maar de laatste twee weken zit ik best in de prak... :(

Mephisto 01-10-2002 18:04

Citaat:

*blue angel* schreef:
bedankt voor de goede hoop ;)

Is een keer een bouwvakker geweest die een week lang met een spijker van 7 cm in z'n kop rondliep; spijkerpistool viel op z'n hoofd. Dus hij had'n beetje hoofdpijn (hoofdhuid en schedel is wél gevoelig) en na'n week viel 'ie bewusteloos neer waarna de medici in het ziekenhuis met grote verbazing dus die spijker vonden.

Milk 01-10-2002 18:15

boeiende info ( :rolleyes: ), maar zeker NIET als je nog een scan moet ondergaan..gelukkig geef je de triestheid zelf toe.

*blue angel* 02-10-2002 12:02

de binnenkant van m'n elleboog doet nog wat pijn (drie spuiten van drie cm diameter en twaalf cm lang ingespoten gekregen! :eek: ), maar voorts voel ik me prima :cool:
die scan was echt niet eng, was fijn! :)
morgen weet ik de uitslag...

m'n vriend was bijna van zijne sus gegaan :eek:
't was daar vrij warm binnen, en bij het naar buiten gaan loopt dieje gewoon *boem-knots* met zijne appel tegen de deur, dieje ziet keibleek, ik pak dieje bij zijn armen, vraag of het gaat en hij zegt dat hij helemaal niks kon zien :eek:

gelukkig was er een dokter in de zaal :cool: :D

xxx

*blue angel* 03-10-2002 21:10

buiten een flink stel hersens was er op de foto's niks te zien :cool:

xxx

Mephisto 03-10-2002 21:34

Citaat:

*blue angel* schreef:
buiten een flink stel hersens was er op de foto's niks te zien :cool:

xxx

Hahaha; ik neem aan dat je dat 'flink stel hersens' figuurlijk bedoeld of heb je een waterhoofd :p

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:56.