![]() |
Allimentatie
Mijn ouders zijn een paar jaar geleden uit elkaar gegaan en sindsdien maakt mijn vader elke maand een bedrag over aan allimentatie. Nu las ik net dat je daar vanaf je 18e wettelijk rechtstreeks recht op hebt. Het geld werd altijd overgemaakt naar mijn moeder.
Ik word binnenkort 20 en ga weer op kamers dus kan ik mijn vader dan gewoon vragen het geld op míjn rekening over te maken? Ik weet dat mijn moeder hier niet al te blij mee zal zijn, maar is er een manier om dit 'goed' te doen? Míjn huur moet nl straks óók betaald worden... |
"geachte pa, gelieve alimentatie voortaan over te boeken op nummer [bankrekening] ten name van [naam], mvgr"
|
Citaat:
|
Citaat:
En of zij het krijgt en er de huur mee betaald of dat jij het krijgt en er de huur mee betaald, het lijkt me weinig anders dan een formaliteit, waarom zou ze een probleem zien? |
Citaat:
|
En als je vader het er neit mee eens is ook :)
|
Alimentatie - kinderalimentatie dan, er schijnt ook partneralimentatie te bestaan - is bedoeld als bijdrage in de kosten van het levensonderhoud van het kind, niet als bijdrage in de kosten van het levensonderhoud van de ex-partner... Als jij het huis uitgaat (en ook als je dat niet doet ;)) heb jij zelf recht op dat geld, dat kan je moeder niet leuk vinden, maar dat verandert er weinig aan. Ik zou het gewoon aan je vader vragen om het voortaan rechtstreeks naar jou over te maken.
|
Citaat:
De kinderalimentatie is "voor jou". Dat is om in de kosten van jouw levensonderhoud te voorzien, en jij mag daar vanaf je 18e aanspraak op maken, ook als je nog thuis woont (dan is het natuurlijk wel redelijk om een vorm van kostgeld te betalen). Sterker nog, volgensmij is je vader verplicht om vanaf je 18e het geld aan jou over te maken, en als je uit huis gaat natuurlijk ook. Je moeder wil misschien wel anders, maar zo is het nu eenmaal geregeld in de wet. Nadeel is natuurlijk dat je moeder dan wel vindt dat jij de huur straks zelf moet betalen. |
Precies, kinderalimentatie is gewoon voor jou. Eventuele partneralimentatie is voor je moeder, maar dat staat los van wat je vader voor jou betaalt.
|
Gewoon dus eerst met je moeder overleggen en dan, als ze het er niet mee eens is, toch doen.
|
Citaat:
|
Citaat:
maar soms is dat handiger. Want stel nou dat met een gesprek haar moeder het er wel mee eens word scheelt dat een hoop geruzie |
Citaat:
Tot hier is het overleggen :) |
Citaat:
|
In principe heb jij er recht op, maar ik weet niet hoe de relatie met je moeder is. Je moeder gebruikt dat geld voor jullie tweeen, om rond te komen. Als je uit huis gaat wordt de huur natuurlijk niet lager, en kan het toch zo zijn dat je moeder dan in financiele problemen komt. En ik weet niet of ze werkt, en of dat toereikend is, maar ik zou niet graag mijn moeder op straat zetten. In het geval dat het voor haar een leuke extra is die jij voor je kleding gebruikt, is er natuurlijk geen vuiltje aan de lucht.
|
Citaat:
Als TS zometeen op kamers woont, heeft ze het geld waar we hier over praten waarschijnlijk minstens net zo hard nodig als haar moeder om de huur te betalen. Als mams dus van mening is dat ze zonder dat geld waar ze geen recht op heeft niet kan rondkomen, moet ze gewoon eens grondig haar huishoudboekje nakijken. Ik weet dat het nogal bot kan overkomen zoals ik het hier schrijf, maar is het dan minder bot dat een moeder het haar dochter niet gunt om op kamers te gaan, en dat te betalen van geld waar dochterlief gewoon recht op heeft? |
Waar kun je dat natrekken? Dit is wel interessant om aan me gierege geldwolf ma te vertellen. Zij koopt alleen maar sigaretten van die 'ali'.
|
Citaat:
|
Citaat:
En ik neem aan dat er ook wel een mooi wetsartikel over is, maar dat heb ik even niet bij de hand ;). |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:26. |