Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [WIS] buiglijnen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1571378)

gijsss 18-04-2007 18:57

[WIS] buiglijnen

Ik had even een vraagje,

gegeven is de functie f(x) = (ln x)^2 + 2 ln x - 2
dan staan er wat vragen over buigraaklijnen en coordinaten van de buigpunten en ook:
'er zijn 2 lijnen vanuit O die de grafiek van f raken. Stel van elk van deze lijnen een vergelijking op.'

en daar kwam ik niet uit, ik had gewoon te weinig gegeven ed, maar dan staat er bij de uitwerkingen

'de x-coordinaat van de raakpunten is een oplossing van f'(x) = ( f(x) / x )'

en dat snap ik niet. Is dit een regeltje wat ik moet kennen? geldt dit voor elke grafiek of alleen omdat de grafiek een buigpunten heeft?

alvast bedankt

mathfreak 18-04-2007 21:28

Citaat:

gijsss schreef op 18-04-2007 @ 19:57 :
Ik had even een vraagje,

gegeven is de functie f(x) = (ln x)^2 + 2 ln x - 2
dan staan er wat vragen over buigraaklijnen en coordinaten van de buigpunten en ook:
'er zijn 2 lijnen vanuit O die de grafiek van f raken. Stel van elk van deze lijnen een vergelijking op.'

en daar kwam ik niet uit, ik had gewoon te weinig gegeven ed, maar dan staat er bij de uitwerkingen

'de x-coordinaat van de raakpunten is een oplossing van f'(x) = ( f(x) / x )'

en dat snap ik niet. Is dit een regeltje wat ik moet kennen? geldt dit voor elke grafiek of alleen omdat de grafiek een buigpunten heeft?

alvast bedankt

Een lijn door O heeft de vergelijking y=a*x. Omdat deze lijn de grafiek van f moet raken geldt: f(x)=a*x en f'(x)=a. Blijkbaar geldt in dit geval dus: f'(x)=a*x/x=f(x)/x. Je maakt hier gebruik van de regel dat de grafieken van f en g elkaar raken als f(x)=g(x) en f'(x)=g'(x).
Omdat de x-coördinaat van de raakpunten te vinden is uit f'(x)=f(x)/x moeten we dus 2*ln(x)/x+2/x=(lnČ(x)+2*ln(x)-2)/x oplossen, ofwel 2*ln(x)+2=lnČ(x)+2*ln(x)-2, dus lnČ(x)-4=0, dus (ln(x)-2)(ln(x)+2)=0, dus ln(x)-2=0 of ln(x)+2=0, dus ln(x)=2 of ln(x)=-2, dus x=eČ of x=e-2. Voor x=eČ geldt: f'(x)=a=e-2*2*ln(eČ)+2*e-2
=4*e-2+2*e-2=6*e-2, dus dit geeft de raaklijn y=6*e-2*x. Voor x=e-2 geldt: f'(x)=a=eČ*2*ln(e-2)+2*eČ=-4*eČ+2*eČ=-2*eČ, dus dit geeft de raaklijn y=-2*eČ*x.

gijsss 18-04-2007 21:54

jaa, toen ik die formule gebruikte kwam ik daar ook op uit :) bedankt

maar je zegt 'Blijkbaar geldt in dit geval dus: f'(x)=a*x/x=f(x)/x. '
waarom geldt het in dit geval? omdat het een raaklijn door O is? of om iets anders?

mathfreak 19-04-2007 17:38

Citaat:

gijsss schreef op 18-04-2007 @ 22:54 :
jaa, toen ik die formule gebruikte kwam ik daar ook op uit :) bedankt
Graag gedaan. :)

Citaat:

gijsss schreef op 18-04-2007 @ 22:54 :
maar je zegt 'Blijkbaar geldt in dit geval dus: f'(x)=a*x/x=f(x)/x. '
waarom geldt het in dit geval? omdat het een raaklijn door O is? of om iets anders?

Het heeft inderdaad te maken met het feit dat er sprake is van een raaklijn door O. Je hebt een gegeven functie f, en de raaklijn door O is een functie g met g(x)=a*x. Omdat de grafieken van f en g elkaar raken geldt: f(x)=g(x) en f'(x)=g'(x), dus f(x)=a*x en f'(x)=a, dus f'(x)=a*x/x=f(x)/x.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21.