![]() |
[WIS] buiglijnen
Ik had even een vraagje,
gegeven is de functie f(x) = (ln x)^2 + 2 ln x - 2 dan staan er wat vragen over buigraaklijnen en coordinaten van de buigpunten en ook: 'er zijn 2 lijnen vanuit O die de grafiek van f raken. Stel van elk van deze lijnen een vergelijking op.' en daar kwam ik niet uit, ik had gewoon te weinig gegeven ed, maar dan staat er bij de uitwerkingen 'de x-coordinaat van de raakpunten is een oplossing van f'(x) = ( f(x) / x )' en dat snap ik niet. Is dit een regeltje wat ik moet kennen? geldt dit voor elke grafiek of alleen omdat de grafiek een buigpunten heeft? alvast bedankt |
Citaat:
Omdat de x-coördinaat van de raakpunten te vinden is uit f'(x)=f(x)/x moeten we dus 2*ln(x)/x+2/x=(lnČ(x)+2*ln(x)-2)/x oplossen, ofwel 2*ln(x)+2=lnČ(x)+2*ln(x)-2, dus lnČ(x)-4=0, dus (ln(x)-2)(ln(x)+2)=0, dus ln(x)-2=0 of ln(x)+2=0, dus ln(x)=2 of ln(x)=-2, dus x=eČ of x=e-2. Voor x=eČ geldt: f'(x)=a=e-2*2*ln(eČ)+2*e-2 =4*e-2+2*e-2=6*e-2, dus dit geeft de raaklijn y=6*e-2*x. Voor x=e-2 geldt: f'(x)=a=eČ*2*ln(e-2)+2*eČ=-4*eČ+2*eČ=-2*eČ, dus dit geeft de raaklijn y=-2*eČ*x. |
jaa, toen ik die formule gebruikte kwam ik daar ook op uit :) bedankt
maar je zegt 'Blijkbaar geldt in dit geval dus: f'(x)=a*x/x=f(x)/x. ' waarom geldt het in dit geval? omdat het een raaklijn door O is? of om iets anders? |
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21. |