![]() |
Religie en scholen
Hallo allemaal,
Ik ben een best interresant bericht tegen gekomen.. quote van blaatmaar ofzo Scholen en Religie "Misschien is het eens een idee als wij scholen en religie van elkaar gaan scheiden. Religie is zeer belangrijk voor veel mensen terwijl het voor andere mensen niet aan de orde is. Eigenlijk zou het voor Nederland beter zijn als we geen verschillen meer hebben in wel- en niet religieuse scholen omdat we dan voor jonge kinderen het verschil van wel en niet gevloven wegnemen. Dan is het makkelijker voor kinderen om mensen met een andere geloofsinstelling als hetzelfde te zien als zichzelf. Ook is het goed dat kinderen leren om te weten wat die andere geloven ongeveer inhouden, dat leer je gemakkelijk met elk geloof in je klas en onder je vrienden. Religie heeft trouwens ook niets te maken met educatie, het is een veel te subjectief oogpunt om onderwijs in te geven. HEt is beter dat iedereen in vooral de eerste jaren van het leven de zelfde educatie dus dezelfde normen en waardes leert. Zo accepteren we elkaar sneller! Ik ben er heilig van overtuigd dat de meeste mensen met een kritiek op een godsdienst niet veel afweten van die godsdienst! Let wel op: ik bedoel dan werkelijk de godsdienst niet de acties van de mensen die haar nastreven." Wat denken jullie hierover? groetjes |
Het enige waar ik het mee eens ben in dit artikel is deze zin:
Ik ben er heilig van overtuigd dat de meeste mensen met een kritiek op een godsdienst niet veel afweten van die godsdienst! Ik vind dat er geen scheiding moet komen tussen religie en school, dat men zelf moet kunnen kiezen om naar een openbare of een religieuze school te gaan. Ikzelf ben bijvoorbeeld erg blij dat ik zelf die keuze kan maken. Zit nu op een openbare school, maar heb er bewust voor gekozen om volgend jaar naar een christelijke hogeschool te gaan. Daarom vind ik dat iedereen die keuze moet kunnen maken, en dat er dus geen scheiding moet komen... |
Zolang onderwijs zich aan de wet houdt zie ik geen enkele reden om religieus onderwijs af te schaffen. Ik vind (keuze)vrijheid een groot goed, ook op gebied van religie en onderwijs.
Trouwens, alsof het verschil tussen wel en niet geloven verdwijnt als iedereen hetzelfde onderwijs krijgt. Waarom zou je dat überhaupt willen? Met 'als hetzelfde te zien als zichzelf' bedoel je neem ik aan dat kinderen moeten leren dat iedereen gelijkwaardig is? Dat krijgt juist nóg meer betekenis als ze leren dat ook mensen die anders denken, naar een andere school gaan, gelijkwaardig zijn. |
Als religieus onderwijs afgeschaft zou worden en een 'objectieve' godsdienstleer een normaal vak op alle scholen zou worden, zou ik dat een positieve ontwikkeling vinden, omdat ik enerzijds vind dat het geven van een religieuze richting meer een taak is van de ouders dan van de school, maar anderzijds vind dat kennis over de verschillende godsdiensten onderdeel is van je algemene ontwikkeling, net zoals kennis over de topografie van Azie ook al ga je daar nooit naar toe. Maar zo lang het niet gebeurt, heb ik daar ook geen problemen mee.
|
Ik vind het goed als het bijzonder onderwijs wordt afgeschaft (zeker in het voortgezet onderwijs, waar vaak maar een beperkte keus is in scholen), en op iedere school een filosofie/levensbeschouwelijk vak gegeven wordt. Lijkt me prima, alleen ik denk dat het toch niet te bewerkstelligen is.
|
Citaat:
Verder kan ik me uitstekend vinden in bovenstaand voorstel. Laat iedereen een algemeen godsdienstelijk/levensbeschouwelijk vak volgen (En dan bij voorkeur op de basisschool zodat er op de middelbare school meer aandacht aan andere dingen besteed kan worden; Ook heeft het een iets preventievere werking) en gooi het bijzonder(religieus) onderwijs in de prullenbak. Ook op het lager onderwijs. |
Citaat:
Maar, ontopic, ik ben altijd voorstander geweest van het terugdraaien van de onderwijssituatie naar zoals die altijd was. Gewoon onderwijs, en als iemand zo nodig een religieuze school wil oprechten, dan kan dat, maar zonder wat voor vorm van subsidie dan ook. Geen gezeik meer met islamitische scholen met misstanden en vage financiering. Geen gezeik meer met leerlingen die geweigerd worden omdat hun zus een broek draagt. Geen gezeik meer met leerlingen die voorgelogen worden omdat feiten de schoolleiding niet goed liggen... Al die problemen behoren in een klap tot het verleden, en te verwachten is ook dat de verschillen tussen zwarte en witte scholen verminderen. |
Citaat:
Dat jij het misschien gelezen hebt zegt niet dat het voor iedereen geld. Ontopique: Ik vind dat religieus onderwijs eens herzien moet worden, maar niet perse afgeschaft. |
Citaat:
|
Citaat:
Dat is het zelfde te zeggen van 'De Aanslag' van Harry Mulish is een kutboek, maar ik heb het nog nooit gelezen... "Ja, hoe weet je dat dan?" "Ik heb een recensie gelezen." Reken dan maar dat boekenliefhebbers of mensen met verstand ervan je keihard in je gezicht uitlachen. Dit is bijna hetzelfde geval naar mijn mening waar je een bevolkingsgroep harder treft en gewoon getolleerd word. |
Ik vind dat mensen zelf op een latere leeftijd moeten kiezen of ze een religieus bestaan willen hebben. Dat doe je niet door kinderen naar religieus onderwijs te sturen, aangezien kinderen zelf vaak erg beïnvloedbaar zijn.
|
Religie is of je het wil of niet een belangrijk deel in de samenleving en ik vind dus ook dat er op school les in (over is misschien beter) gegeven moet worden, maar dan ook wel over alle belangrijke geloven, wat ze inhouden en de verschillen ertussen. Zelf zat ik op een christelijke middelbare school en hadden ze het vak beter christendom kunnen noemen, want over de andere geloven hebben we het welgeteld 3 uur/3 weken over gehad.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:36. |