![]() |
Rituelen
Waar ik bijster geïnteresseerd in ben is in de vraag of jullie ook nog gebruik maken van rituelen, mascottes en dergelijke tijdens en/of voor het examen?
Ik zelf neem mijn melktandjes mee in een doosje! Dit is een object dat mij tijdens menig schoolexamen al veel gelukt heeft gebracht. Ik hoop dat jullie hier serieus op reageren. |
Ik had ooit in een blad gelezen dat rood ondergoed geluk bracht tijdens tentamens. Toen probeerde ik het voor de grap uit en verrek ik had een voldoende. Nu kan ik niet meer zonder mijn rode ondergoed tijdens een tentamen, ik denk dat ik voor de examens nog extra ga aanschaffen. Ik weet dat het nergens op slaat, maar mijn gevoel is er goed bij.
|
Die dingen werken nooit bij mij :(
|
Ja klopt Ann, ik kan me daar wel in vinden .
Zelf draag ik altijd mijn broek binnenstebuiten tijdens toetsen (het valt niet bepaald op want de kleur is vrijwel gelijk, alleen bij de zakken valt het dus wel op want dat bungelt dan wat maar ja, vaak zit daar mn shirt van Korn overheen), hele gekke gewoonte van me inderdaad maar ja, ik heb het gevoel dat dat me geluk brengt en zou het tegenwoordig vrijwel niet meer aandurven een toets te maken zonder deze 'tik', want dat is het eigenlijk gewoon, een 'tik', een lichte vorm van verslaving. Heel gek al met al. |
Citaat:
Heel veel succes, en als je vragen hebt over het 'hemelse' beantwoord ik ze graag. Schroom je niet om je vragen te stellen! |
Ik hoef dit jaar geen examen te doen, maar toen wel examen moest doen had ik volgens mij geen rituelen, mascottes en dergelijke tijdens en/of voor het examen. Zo nu en dan slaap ik wel met mijn boek onder m'n kussen (wie weet komt er wat informatie door het kussen heen m'n hoofd in tijdens de nacht ;) :p), maar dat is eigenlijk vooral uit praktisch oogpunt (geen zin om het bed uit te gaan om het boek weg te leggen als ik ga slapen).
|
Citaat:
|
ja Antoin heb jij nog een tip voor mij ? Wat ik al zei over mijn broek he, het geeft mij een heel zeker gevoel TIJDENS het maken van de examens maar op het moment dat ik die broek omgekeerd aantrek (en ik dus weet dat er een tentamen staat te wachten) besluipen de zenuwen mij echt als een gek :eek:
heb jij daar geen problemen mee en eventueel tips voor me? Of iemand anders uiteraard? Ik kan zelf namelijk ontzettend moeilijk mijn zenuwen bedwingen . |
Dit is heel serieus! Ik heb een tip, het kost je niets, behalve dan wat dagelijkse tijd. Maar die verdien je dubbel en dwars terug.
Dit is een tip om niet meer bang en gespannen voor een tentamen te zijn. Kortom, om er alles uit te halen wat er in zit (en Laude er zit veel meer in je dan je denkt!). Je moet wel net zo veel aan je huiswerk blijven doen als nu, (en vooral dagelijks oude oefenexamens maken) maar je zult zien dat je met dezelfde moeite, veel betere resultaten gaat halen. Focus je op je broek om je geest te concentreren. Ruik aan je broek, voel aan je broek, luister naar je broek of proef eraan. Je zult de zenuwen voelen wegebben omdat je broek je een gevoel van intense rust en veiligheid geeft! En denk nou niet ‘dat je geen kant op kunt’ tijdens het examen om deze oefening te doen maar voer hem per slot van rekening uit op het urinoir! Succes! |
Citaat:
|
Hm. Nee, geen rituelen. Helemaal niks.
|
OMG, Antoin en Laude. :| Of het uc's zijn of niet, het is wel tamelijk geniaal. :D
Ik doe niet aan rituelen. Drie jaar terug had ik wel ergens een stok gevonden en toen zeulde ik die overal met me mee, ook bij tentamens, dat was leuk, want ik had er het 'backup'-gevoel bij. Maar toen had een retard 'm door midden gebroken en dus mja. :( |
Ik geloof heilig in mn kussentje.
Zonder hem krijg ik pijnlijke billen en ga ik t niet halen. |
thnx Antoin, ik ga het zeker proberen al denk ik wel dat ik me op dat moment een beetje een debiel voel ?
Qua oefenen met examens zit het wel goed, ik heb facultatief les maar zit nog steeds uren te ploegen op school (geen concentratie thuis) en spit heel wat oude examens door. Hopenlijk helpt je tip want ik ga het zeker proberen. Paranoide ? Wat zijn uc's en wat is geniaal ? :bloos: |
Ik doe niet aan dit soort dingen.
|
Citaat:
|
Ik leer van te voren.
|
Omg :| :D
Nee, doe ik niet. :o |
Nee, want het is onzin.
|
Helpt toch niet. Je moet het toch met je eigen kennis doen. Zo'n opgekeerde spijkerbroek heeft daar echt geen invloed op hoor.
Lekker zittende kleding trouwens wel. Want een knellende broek of pijnlijke schoenen nemen je concentratie weg. Gewoon lekker shirtje met je lievelingsbroek aan en gympen ofzo. |
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt maar toch is het voor mij een must mn broek om te draaien. kan het ook niet helpen .. :eek:
|
Niet echt een ritueel, misschien wel een tip
Voor mijn wiskunde examen heb ik 2 biertjes gehad. Ter ontspanning... Hielp goed, had het hele jaar door 4en en op me examen een 8! |
Citaat:
@ carmen_46: Haha, dat doet me denken aan een uitspraak van m'n wiskundeleraar. "Een glas wijn voor het maken van een tentamen kan heel heilzaam werken. Ik snap wiskunde het best als ik een beetje aangeschoten ben." |
Ik schrijf altijd met dezelfde pen. Ik weet ook niet waarom eigenlijk, maar toen ik een keer mijn etui vergeten was vond ik dat wel vervelend.
|
huh paranoide, ik begrijp jou echt niet, hehe :P
|
Citaat:
Geestesziekte, gekenmerkt door waanideeën over intenties van anderen, waarbij de verstandelijke vermogens onaangetast blijven! Dit maakt toch een hoop duidelijk lijkt mij! |
dat wist ik ook wel Antoin !
Maar ik snapte haar reactie niet, maar ik denk hem nu overigens wel te begrijpen . :evil: |
- Ik leg mijn etui schuin in de linkerhoek van de tafel waaraan/waarop ik de toets moet maken.
- De dag voor de toets (examens in dit geval) draai ik constant dezelfde muziek tot het moment dat ik stop met leren. - Ik kus een foto van mezelf en ik zeg daarna: ''je hebt het in je''. Verklaar me voor gek, maar de waarheid is niet anders :) |
Geen rituelen voor mij, om 2 redenen:
1) Ik geloof er niet in 2) Ik zou er waarschijnlijk niet in slagen het ritueel telkens op dezelfde manier uit te voeren, ik zou dingen vergeten of in de verkeerde volgorde doen en dat doet de eventuele werking van zo'n ritueel (waar ik dus sowieso niet in geloof ;) ) volgens mij teniet. Ik weet dat ik mijn diploma gewoon moet kunnen halen, tenzij er hele gekke dingen gebeuren (totale black-out ofzo). Simpelweg omdat ik het in me heb, niet omdat ik een bepaald ritueel uitvoer. |
Als je goed genoeg leert heb je helemaal geen rituelen nodig om genoeg zelfvertrouwen uit te putten. Ik vind dat soort dingen altijd erg eng; het gaat spoken in je hoofd en op het moment dat je een keer je ritueel doorbreekt ontstaat er grote paniek. Dus je kan het je juist beter afleren voor je examens. Het zou toch wat zijn als je pen op is (AlopiA), je je tandjes niet kan vinden (Antoin) of je rode ondergoed op is (Ann).
Zoals een docent onlangs zei over dat soort dingen: "M'n vrouw was overtijd en een geneesvrouw raadde aan kokosnoot te drinken: wekt de bevalling op, aldus die vrouw. Dus wij kokosnoot drinken.. En inderdaad! Twee weken later beviel m'n vrouw!!" |
Ik heb bepaalde rituelen, omdat het in ''het verleden'' is 'gebleken' dat deze rituelen een bepaalde, positieve trend in mijn cijfers liet zien.
Maar het is natuurlijk onlogisch om dan te denken dat die rituelen eraan hebben bijgedragen dat die trend positief uit is gevallen. Ik heb rituelen om ''mijn lot (qua cijfers)'' in de handen van een ''ander'' te leggen, zodat mijn stress omtrend de toetsen weg te nemen. Voorafgaande aan de toets heb ik me meer dan goed voorbereid, de rituelen zorgen ervoor dat ik de twijfel aan mezelf kan wegnemen en in de handen van een ''ander'' kan leggen, waardoor ik met een goed gevoel de toets tegemoet ga. Of je er nu in gelooft of niet; ik zal ze altijd blijven behouden. |
Citaat:
Misschien werkt het zo wel helemaal niet hoor, maar ik heb bij zulke dingen altijd het idee dat je de uiteindelijke prestatie dan ook min of meer aan iemand anders toeschijft, terwijl je er zélf de credits voor moet nemen!! Citaat:
|
Natuurlijk ben je altijd zelf verantwoordelijk voor wat je gehaald hebt, maar ieder mens verlangt (sorry als ik hiermee mensen voor het hoofd stoot:P) erna om de ''schuld'' in ''andersmans'' schoenen te schuiven.
Ik neem alle credits op me, ik ben diegene die fouten heeft gemaakt, ik schuif het af op ''een ander'', maar ik voel me wel een stuk gelukkiger en bevrijder dan wanneer ik me niet aan het ''vasthouden aan rituelen'' had schuldig gemaakt... |
Citaat:
Maar nogmaals: je goed recht. Als je je er beter door voelt, zou ik er zeker niet mee ophouden ;) |
Blij dat iemand het met me eens is, want ik krijg vaker het vermoeden dat mensen mij zien als een individu verstrikt in zijn eigen logica en filosofie, verdronken in individualistische wijsheid en verdwaald in z'n eigen innerlijke chaos....
|
Citaat:
Ach, zolang je het zelf allemaal nog maar snapt en weet waarom je bepaalde dingen vindt of doet, toch? ;) Maar we gaan hier een beetje off-topic geloof ik.. |
De logica/wijsheid/filosofie die jezelf in goede banen leidt, zal nooit de logica/wijsheid/filosofie van een ander kunnen zijn...
Dat maakt mijne uniek en dat maakt mij uniek en dat heeft men maar te accepteren.. (zowaar het makkelijk zou moeten gaan...) |
Een beetje zenuwen heeft een positief effect op je resultaten. Het zorgt er namelijk voor dat je scherp en alert bent.
Maar als je teveel en onterecht zenuwachtig bent, bijv dat je een 5,4 haalt voor een vak waar je altijd een 6 voor hebt gehaald, dan denk ik dat een mascotte of een ritueel wel enigszinds kan helpen. Je bent niet meer zo overdreven zenuwachtig, en dus alerter. |
Ik ben het met de meeste mensen hier eens. Mijn spijkerbroek omgedraaid is inmiddels een houvast voor me geworden dus ik zou het lef niet eens hebben hem niet te gebruiken tijdens toetsen en examens. :bloos:
|
Citaat:
|
Ik draag het liefst mijn ring, als ik die niet om heb word ik zenuwachtig. Ik kan niet zeggen dat het ooit is bewezen dat het werkt, of dat het echt zich positief uitte in mijn cijfers, maar ach, ik word er wel rustiger van. En hij is mooi.
|
-Ik sla een kruisje als ik in de zaal kom
-Ik leg mijn pennen, rekenmachientje enz. heel netjes neer -Ik bel mijn vriend de avond van tevoren -Ik doe weinig gel in mijn haar -Ik vermijd contact met mijn broer (zit bij mij in de klas) Ik maak NOOIT een toets zonder: -Beugel-bh -Roodshirtje (of een ander strak shirtje) -Skateschoenen -Van tevoren muziek hebben geluisterd Helpt vaak bij mij! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ja, is inmiddels een heel ritueel geworden, na meer dan 35 tentamens te hebben gemaakt... :rolleyes:
Bij mij helpt het enorm, ik ontspan erdoor. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:38. |