![]() |
[Systeem] HDD zo veel mogelijk uit houden.
Hey Hallo,
Ik wil weer een servertje gaan installeren voor mezelf zodat ik op mijn thuis ip een webservertje heb, files kan sharen en zodat ik via SSH dingen thuis kan downloaden. Ik gebruik hier voor een Intel bordje met onboard video sound en lan, een Pentium 3/Celeron ergens tussen de 600 en 800MHz en 256+ ram. Verder wil ik er sowieso mijn oude 120GB schijf in hangen en ik heb nog een paar 40 en 80GB schijven rondhangen. Als OS kies ik voor Fedora Core 6 of als ik me avontuurlijk voel Ubuntu. Nu hoor ik wel eens dat desktop hdd's er niet op zijn gemaakt 24/7 te draaien. Hoe kan ik er nu voor zorgen dat die hdd's puur alleen werken wanneer het systeem wordt gebruikt? En dan ook de hdd met het OS er op. Dat ik een paar seconden moet wachten voordat de hdd op spint kan me niets schelen. Is dit mogelijk en zowaar, hoe? |
Helaas zou ik niet weten hoe je harde schijven kan laten stoppen, wel lees ik hier hoe je ze langzamer kan laten draaien.
Deze script pas je zo aan dat hij ze helemaal stopt, en weer actief gaat draaien als het nodig is. De aangepaste script met een combinatie van een mount-scriptje, zou het moeten lukken. |
Desnoods een oude hdd als boot schijf en dat de data schijven gewoon uit kunnen als die niets doen.
Overigens, Pentium 3 600, Celeron 733 of Celeron 1,2? |
daar hebben ze toch energiebeheer voor uitgevonden? BIOS instelbaar enzo?
hey maar even tussendoor, sinds 2003 draait er 24/7 in rotterdam-zuid een WD Protégé 20GB consumentenschijf, werkt nog steeds. sinds 2004 draait er 24/7 in maasdam een 20 GB Maxtor consumentenschijf, werkt nog steeds. ik zou me niet alteveel aantrekken van die beweringen. Kijk wel uit met oude Deskstar schijven, die schijnen er niet zo goed tegen te kunnen. Ik heb er 4 en 1 daarvan is nu definitief kapot. Die dingen kunnen niet zo tegen temperatuurverschillen volgens mij |
Citaat:
Overigens gaan alle hdd's altijd stuk los van merk / type. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:04. |