![]() |
Nederlandse klachtenbrief, fout?
Hallo,
Ik heb een vraagje voor Nederlands moest ik een klachtenbrief schrijven en nu heeft mijn lerares de brief na gekeken, maar ik snap 1 fout niet nl.: Ik heb tijdens mijn gesprek met de betreffende dame meerdere keren aangegeven dat mijn vriendin absoluut niet uit haar rolstoel kan. Volgens de dame was dit helemaal geen probleem. Toen ik gister -> en met mijn vriendin begeleid werd naar onze plekken bleek echter dat iemand met een rolstoel daar helemaal niet terecht kon. Mijn lerares heeft die pijl en die 'en' erbij gezet, moet ik er nu gisteren van maken? Het lijkt mij namelijk dat gister niet fout is. mvg |
het moet inderdaad gisteren zijn (y)
|
like, dûh
gis·te·ren (bw.) 1 op de dag voor vandaag gister- wordt enkel gebruikt in samenstellingen gis·ter·avond (bw.) 1 op de avond van gisteren, op de vorige avond gis·ter·mid·dag (bw.) 1 op de middag van de dag van gisteren gis·ter·mor·gen (bw.) 1 gisterochtend gis·ter·nacht (bw.) 1 in de nacht van eergisteren op gisteren gis·ter·och·tend (bw.) 1 op de morgen van de dag van gisteren => gistermorgen |
Dank jullie wel voor de snelle reactie!!!
@ *blue angel* :bloos: in mijn woordenboek staat niet zo'n uitgebreide uitleg, mag ik misschien weten waar jij die uitleg vandaan hebt, want die is 10x beter. |
www.vandale.nl ;)
als je daar 'gister' opzoekt zie je dat je alleen 'gisteren' krijgt en combinaties van 'gister-' en woorden à la 'ochtend' logische conclusie daaruit is dan dat 'gister' niet bestaat, tenzij in combinatie mét... :) |
ohw ja, verder vind ik http://taalunieversum.org/ wel een prettige site voor alles wat met spelling enzo te maken heeft :)
|
'gister' is echt spreektaal.
|
hier in België heb ik nog nooit iemand 'gister' horen gebruiken :)
|
haha en in Nederland doet iedereen dat :)
|
Zal wel een beetje regio gebonden zijn, maar ik hoor gister ook echt vaak. Zowel in het zuiden, midden als oosten van Nederland :)
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:59. |