Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Een vraag over SOA (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1574321)

obladioblada 25-04-2007 13:01

Een vraag over SOA

Hallo Beste mensen,
Ik weet (best) veel over SOA (niet omdat ik het zelf heb of heb gehad), maar toch is er altijd een vraag voor mij onbeantwoord gebleven. Ik zal eerst even omschrijven wat ik precies bedoel.
Mijn partner en ik hebben beide nog nooit sex gehad, alleen met elkaar. (we zijn dus voor elkaar de eerste) Is er dan een kans dat ik een SOA oploop als ik sex met haar heb (bijvoorbeeld door beffen)? Het lijkt mij eigenlijk van niet, maar toch weet ik het niet zeker.
In ieder geval bedankt voor je antwoord.

Clemenzia 25-04-2007 13:15

Als jullie ouders niks hebben volgens mij niet. Maar je kan je voor alle zekerheid toch wel even laten testen

Myuki 25-04-2007 13:44

Nee dan zal je geen geen SOA krijgen, ook niet omdat jouw of haar ouders 't zouden hebben.

Behalve dan als zij minder eerlijk is dan je dacht en ze stiekem ook met anderen aanrommelt.

Andijvie 25-04-2007 13:46

Als zij niets heeft, kan jij niets krijgen :)

obladioblada 25-04-2007 13:50

Ik weet 100% zeker dat mijn vriendin het nog nooit met iemand anders heeft gedaan. In ieder geval bedankt voor de antwoorden tot nu toe!

Lautitia 25-04-2007 13:53

Citaat:

obladioblada schreef op 25-04-2007 @ 14:01 :
Hallo Beste mensen,
Ik weet (best) veel over SOA (niet omdat ik het zelf heb of heb gehad), maar toch is er altijd een vraag voor mij onbeantwoord gebleven. Ik zal eerst even omschrijven wat ik precies bedoel.
Mijn partner en ik hebben beide nog nooit sex gehad, alleen met elkaar. (we zijn dus voor elkaar de eerste) Is er dan een kans dat ik een SOA oploop als ik sex met haar heb (bijvoorbeeld door beffen)? Het lijkt mij eigenlijk van niet, maar toch weet ik het niet zeker.
In ieder geval bedankt voor je antwoord.

Sommige SOA's (HIV en Hepatitis B) worden niet alleen maar overgedragen via de slijmvliezen en via lichaamsvloeistoffen (vaginaal vocht, sperma) tijdens seksueel contact, maar ook via allerlei manieren van bloed-bloedcontact (tijdens geboorte; transfusie van besmet bloed; gebruik van besmette naalden in het ziekenhuis, bij de tattoeërder, bij drugsgebruik).

Overigens is de kans dat je een SOA oploopt via orale seks onder normale omstandigheden (dus geen beschadigde slijmvliezen, wondjes of blaasjes) kleiner dan via vaginaal of anaal contact. Maar let wel: beschadiging van slijmvliezen kan soms zo minimaal zijn dat je er niets van merkt en de kans is dan wat groter dan normaal dat je wel iets oploopt via orale seks. Dus als je niet zeker weet of iemand SOA-vrij is, kun je beter ook maar beschermde orale seks hebben, naast beschermd vaginaal en anaal contact.

Poepkind 25-04-2007 14:21

Citaat:

Lautitia schreef op 25-04-2007 @ 14:53 :
Sommige SOA's (HIV en Hepatitis B) worden niet alleen maar overgedragen via de slijmvliezen en via lichaamsvloeistoffen (vaginaal vocht, sperma) tijdens seksueel contact, maar ook via allerlei manieren van bloed-bloedcontact (tijdens geboorte; transfusie van besmet bloed; gebruik van besmette naalden in het ziekenhuis, bij de tattoeërder, bij drugsgebruik).

Daar wil ik nog aan toevoegen dat Hepatitis B behoorlijk besmettelijk en onuitroeibaar is, en volgens mij kan je dat niet alleen via een naald of seks krijgen, maar ook in slechte hygienische omstandigheden. Als 1 van jullie dus een avontuurlijke reis door de sloppen van Rio de Janeiro heeft gemaakt kan je het opgelopen hebben;)
De moeder wordt in NL getest op Syphilis, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. HIV was er ws nog niet toen jullie ouders jullie maakten:D Andere soa gaan niet via de geboorte.
Als je dan ook geen tattoo hebt of drugs spuit heb je geen soa.
Ohja en een koortslip kan ook op je geslachtsorganen komen, maar dan had je dan wel geweten.

DDM 25-04-2007 17:19

Citaat:

Poepkind schreef op 25-04-2007 @ 15:21 :
Daar wil ik nog aan toevoegen dat Hepatitis B behoorlijk besmettelijk en onuitroeibaar is, en volgens mij kan je dat niet alleen via een naald of seks krijgen, maar ook in slechte hygienische omstandigheden.
Onuitroeibaar? :confused: Hepatitis B kan je alleen middels vloeistofoverdracht oplopen. Hepatitis A kan je wel oplopen bij slechte hygienische omstandigheden (feco-orale route) Oftewel handen wassen na het poepen dus. Maar daar weet jij natuurlijk alles van met zo een naam.:)

Poepkind 25-04-2007 19:08

Citaat:

DDM schreef op 25-04-2007 @ 18:19 :
Onuitroeibaar? :confused:
dat het veel moeilijker te steriliseren is dan gemiddelde gore troep. :o

Krabs 26-04-2007 21:28

Citaat:

DDM schreef op 25-04-2007 @ 18:19 :
Onuitroeibaar? :confused: Hepatitis B kan je alleen middels vloeistofoverdracht oplopen. Hepatitis A kan je wel oplopen bij slechte hygienische omstandigheden (feco-orale route) Oftewel handen wassen na het poepen dus. Maar daar weet jij natuurlijk alles van met zo een naam.:)
zo avatar zo poster ;)

vosje16 27-04-2007 12:19

Zijn jullie niet gevaccineerd tegen hepatitis B? In België is dat alleszins verplicht (voor vrouwen)...

Leonoor 27-04-2007 12:23

Citaat:

vosje16 schreef op 27-04-2007 @ 13:19 :
Zijn jullie niet gevaccineerd tegen hepatitis B? In België is dat alleszins verplicht (voor vrouwen)...
In Nederland alleen als je tot een risicogroep behoort...en/of als je je in het ziekenhuis, medisch kinderdagverblijven en soortgelijke omgevingen wilt werken, volgens mij.

Krabs 27-04-2007 12:28

Citaat:

vosje16 schreef op 27-04-2007 @ 13:19 :
Zwangere vrouwen worden er wel op getest meen ik.

Sarah 27-04-2007 12:50

Ja, zwangere vrouwen worden er standaard op getest en iedereen die in de zorg werkt wordt gevaccineerd.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:07.