![]() |
Anorexia
Wanneer heb je nu anorexia.
Hoe wordt krijg je anorexia. Ik weet dat je gaat afvallen en ernstig maar wanneer gaat de knoop om van gewoon afvallen naar anorexia |
Ik zou zeggen:
Gewoon afvallen = Van een hoog gewicht naar een normaal gewicht. Anorexia = Van een normaal/licht gewicht naar een extreem licht gewicht, waardoor je allehande klachten krijgt waar je geen rekening mee houdt en uiteindelijk eraan dood gaat als er niets aan gedaan wordt. |
Ohja, en je denkt ook enkel nog maar aan afvallen, wat je mag eten, hoeveel caloriën je binnenkrijgt, welke smoesjes je zal verzinnen om niet te moeten eten,... dag in, dag uit.
|
ik wil namelijk afvallen om dat buikje weg te werken en die vetrolletjes. maar ben bang dat mensen het dan zien als anorexia
|
Wat vosje zegt klopt maar voor een klein deel, je hebt een eetstoornis als je continue aan eten denkt en dit je normale leven verstoort. (om het maar even heel kort te zeggen)
Bij anorexia houdt het voornamelijk in dat je heel weinig eet en eventueel braakt/laxeert. En dan heb je voor officiele diagnose ondergewicht, maar kan net zo ernstig zijn zonder ondergewicht. Maar normaal afvallen is iets totaal anders. Een eetstoornis gaat ook niet alleen om afvallen/slank willen zijn. |
Het DSM-IV geeft de volgende criteria voor anorexia nervosa:
Weigering om het lichaamsgewicht op een voor de leeftijd en lengte normaal niveau of daarboven te houden (bijvoorbeeld een gewicht van 85% van het normale niveau of het uitblijven van gewichtstoename waardoor het gewicht 85 % van het normale niveau is). Intense angst voor gewichtstoename of dik worden, zelfs bij ondergewicht. Een stoornis in de wijze waarop het lichaam of het gewicht wordt ervaren, overdreven waarde hechten aan het lichaamsgewicht of de lichaamsvorm bij het vormen van een zelfbeeld of ontkenning van de ernst van het te lage lichaamsgewicht. Amenorroe bij vruchtbare vrouwen, in dit geval het uitblijven van minimaal drie opeenvolgende menstruele cycli. (De diagnose amenorroe kan worden gesteld als de ongesteldheid alleen optreedt na hormoonbehandeling.) Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Anorexia_nervosa |
Citaat:
|
Citaat:
|
Laat ik even voor het onderscheid een aantal korte definities geven:
Malnutritie - een tekort hebben aan vitaminen, mineralen, sporenelementen of essentiele vetzuren of essentiele aminozuren als gevolg van een niet gebalanceerd eetpatroon (kan worden vastgesteld met een bloedonderzoek) Ondervoeding - een gewichtsverlies van >5 % in 1 maand of >10 % in 3 maanden (kun je zelf vaststellen met simpele berekening) Ondergewicht - bij volwassenen een bmi <18,5 (<20 is al risicogroep), voor jongeren liggen de waarden anders (bmi is gewicht (kg)/(lengte (m)*lengte(m))) Magerzucht - een lichaamsvetpercentage onder 18 % (vrouw) of 10 % (man) (wordt vastgesteld met een huidplooimeting) Anorexie - gebrekkige eetlust (subjectief) Anorexia nervosa - een psychische stoornis gekenmerkt door de dingen die DDM noemde; alleen vast te stellen door een psycholoog of psychiater En ter advies aan de Ferrywoman: als je nu een gezond gewicht hebt, maar graag wat strakker wil worden, kun je beter gaan sporten dan op dieet te gaan :) als je overgewicht hebt kun je het beste begeleiding zoeken van een diëtist, want je lichaam is nog in ontwikkeling en een gebrek aan voedingsstoffen kan blijvende gevolgen hebben. |
Citaat:
|
Je kunt bij naar een sportschool gaan, daar kun je precies aangeven wat je wil.. Kunnen ze je een schema geven.
|
Citaat:
|
Zoveel opties, tis maar net wat je graag doet en wil. Je kan cardio oefenigen doen zoals; rennen, zwemmen, skeeleren, fietsen enz. Steppen is helemaal in bij de vrouwen op dit moment:p En je kan ook een paar buikspieroefeningen doen. Combinatie van de 2 is natuurlijk het beste ^^
@ da leentjuh Als je dat onder professionele begeleiding doet mss niet maar volges mij is het niet gezond en houdt je een paar dezelfde "symptomen" aan over. Maar dan niet mentaal maar lichamelijk. Maar ik weer niet precies hoe zo'n crash dieet werkt dus forgive me als ik mis zit ;p |
Citaat:
Ik zeg ook niet dat het gezond is, maar anorexia is het niet (althans lang niet altijd). Het is zeker ongezond, en je komt meestal net zo hard weer aan. En je hebt een grotere kans om dood neer te vallen dan mensen met behoorlijk overgewicht. Dus niet doen :) (haha, hoor mij :o ) |
haha, je hebt helemaal gelijk. En best gek eigk, als je op een gezonde (langzame) manier naar een goed streef gewicht gaat heb je juist minder kans om dood neer te vallen :p Dus uhm dat wel wel doen :P
|
Is anorexia toch ook niet voornamelijk psychisch en zijn de lichamelijke klachten niet enkel gevolgen? Volgens mij hoef je niet eens per se zoveel af te vallen, als je ondergewicht hebt en je weigert aan te komen en denkt heel de dag door aan eten, lijkt mij dat ook al behoorlijk anorexia-achtig. Of geldt het dan enkel als eetstoornis?
|
Citaat:
|
Citaat:
Oké:) |
Citaat:
Om aftevallen moet je gaan bewegen, hoe maakt opzich niet zoveel uit. Kies iets wat je zelf leuk vind. |
Citaat:
|
Citaat:
;) |
Citaat:
Sowieso, iemand van 200 kg kan ook anorexia hebben, maar dan duurt 't best even voordat ze een BMI van <17 heeft. Maar anorexia heeft ze dan toch echt wel. Misschien is een BMI van <17 gewoon een teken dat 't te kritiek wordt ofzo? |
Citaat:
ik ben het ook helemaal met je eens hoor, daar niet van! en anorexia hoeft helemaal niet altijd bmi <17 te zijn, als je idd van hoog komt duurt dat erg lang. Of als je er gewoon vroeg bij bent zeg maar... kan je ook nog een bmi van 18 of hoger ofzo hebben. Dun worden is een gevolg van anorexia, anorexia is niet dun worden. en ookal heb je een bmi van <17 dan hoef je nog niet dun te zijn, ik heb een bmi van 15,4 ofzo en ik ben nog best stevig:o of in ieder geval niet dun, mensen zeggen niet van ''heb je anorexia ofzo!?!'' (en dat heb ik dus wel) maar dat heeft er niks mee te maken eigenlijk |
Stevig kan je niet zijn met een bmi van 15,4. En mensen zullen heus niet zomaar zeggen "heb je anorexia ofzoooo"
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik denk dat mensen eerder tegen iemand van bmi 18/19 vragen of ze anorexia hebben dan aan iemand met een bmi van 15 :|. volgens mij durven mensen dat helemaal niet te vragen dan.
|
Anorexia heeft niets te maken met BMI's. Anorexia is gewoon psychologisch, goed iemand met anorexia zal idd een lager BMI hebben. Maar het is niet omdat je een BMI hebt van <18 dat je spontaan anorexia hebt. Anorexia is als je haat te eten en hartkloppingen krijgt als je weegschaal 50 gram hoger staat dan vorige week ofzo
|
Mijn BMI zit rond de 20 en ik heb het grootste eetprobleem wat je maar voor kunt stellen..
|
Citaat:
|
om anorexia te hebben hoef je idd geen heel laag bmi te hebben, het zit in je hoofd. Al word er door psychologen wel naar de DSM-IV gekeken en daar staat als punt bij dat bmi onder de 17,5 zit.
Maar slaat eigenlijk nergens op..want dan zou iemand die aankomt in een kliniek/deeltijd ineens geen anorexia meer hebben, terwijl diegene nogsteeds heel veel moeite heeft met eten/gewicht.. |
Citaat:
|
Je moet voor anorexia wel een gewicht lager dan die 85% (Leonoor: dat is bij mensen boven de 18 idd bmi 17.5) hebben. Voldoe je niet precies aan de criteria van de DSM dan heb je geen anorexia maar noem je het eetstoornis NAO (niet anderszinds omschreven). Voorbeelden die letterlijk uit de DSM komen:
- Bij vrouwen wordt voldaan aan alle criteria van anorexia nervosa, behalve dat betrokkene regelmatig menstrueert. - Aan alle criteria van anorexia nervosa wordt voldaan, behalve dat, ondanks significant gewichtsverlies, het huidig lichaamsgewicht van betrokkene binnen de normale grens ligt. Je kan ook niet anorexia EN boulimia hebben, dan is het of één van de twee (vb: anorexia vreetbuien/purgerent of boulimia restrictief) of ze wisselen elkaar af, dat kan wel, maar je kan het niet tegelijk hebben. Wanneer je dus aan alle criteria van anorexia voldoet maar geen ernstig ondergewicht (minder dan 85% van het te verwachten gewicht) hebt noemen ze het dus NAO. Dat is het stikkertje, maar je neigt dan wel naar anorexia en het is ook niet minder erg ofzo. Ze mogen je gewoon niet officieel bestempelen als anorexia nervosa. Voor de officiele diagnose moet je aan ALLE criteria voldoen, dat is gewoon zo vastgelegd en maakt dingen ook wel duidelijker en overzichtelijk voor de diagnose. Dus helaas, anorexia heeft wel degelijk met bmi te maken maar als je bmi "normaal" is hoeft dat niet te betekenen dat je ineens geen (ernstige) eetstoornis hebt. |
Citaat:
In de meesten klinieken hanteren ze BMI 19/20 als gezond. Onder de 16 mag je vaak niet meer meedoen met therapieën. Bovenstaande gaat niet overal meer op. Een voorbeeld uit vele voorbeelden; Ik ben in behandeling geweest voor anorexia, mijn bmi is nog steeds te laag, menstrueer wel alweer ruim jaar, dit is uitzonderlijk i.c. mijn bmi. Desondanks, heb ik nog steeds anorexia. Zo zijn er nog wel een aantal voorbeelden. |
Dan mag het dus officieel geen anorexia meer genoemd worden. Natuurlijk zal het in de wandelgangen wel anorexia genoemd worden maar op papier zal het dan NAO heten.
Voor BMI lager dan 16 geldt vaak een rustprogramma inderdaad, je doet dan een aantal therapieën maar niet allemaal. |
dan zou ik officieel ook geen anorexia meer hebben, maar volgens mij komt dat toch nog wel op mijn behandelplan te staan...
Ik blijf het raar vinden :s |
Vanaf bmi 18 ging de psychiater het bij mij NAO noemen. Maar ik geloof dat dat vooral kwam omdat ik toen periodes had waarin alles goed ging, periodes waarin ik anorectisch gedrag vertoonde en periodes waarin ik vreetbuien had. Maar misschien kwam het ook door het BMI.
Maar wat maakt het stikkertje uit? |
Terwijl ik toch ergens ook wel denk dat anorexia niet perse van een gewicht af hangt. Wat heb je dan als je een normaal gewicht hebt maar wel eetproblemen hebt en een verkeerd denkpatroon, vergelijkbaar met dat van een enorexiapatiënt, maar het enige verschil is dat je geen 40 kilo weegt?
Dan heb je toch zeker wel een eetstoornis of een ander groot probleem? |
Dan noem je het "eetstoornis". Dan is het "net zo erg", alleen is het geen anorexia.
|
Citaat:
|
ik vind het criterium dat je menstruatie uitblijft al helemaal vaag; want dat betekent dat het wel in een erg ver stadium is. Dit geldt ook voor een BMI onder de 17,5 natuurlijk (maar volgens mij menstrueer je nog wle als je op die grens zit)
|
Citaat:
|
Citaat:
:s waren ze dan echt zo streng daar?? (srry voor t vage berichtje) |
Wtf, waarom mag je met een BMI van 19/16/whatever niet meer meedoen aan therapie? Het lijkt me dat je het dan júist nodig hebt, of is het dan dat je een verplichte opname in een kliniek moet (of iets in die richting) en dat het dan geen therapie meer heet maar iets anders?
|
Op Rintveld is het zo dat je voor de deeltijdgroep AN en BN/NAO een bmi van 17,5 moet hebben en voor een andere deeltijdgroep (nazorg) 20.
Als je dat niet haalt kun je eerst een korte opname krijgen (tot bmi 17,5) of een lange opname (tot 20) Dit is wat ik eruit heb begrepen.. |
Citaat:
je mag met een laag BMI niet meer meedoen aan de therapieen, omdat dat dan te zwaar is. Je moet dan eerst op "normaal"gewicht komen. En bijvoorbeeld bij PMT moet je veel bewegen dus dat mag dan helemaal niet.. |
Misschien wel een interessant linkje over de mogelijke oorzaak van anorexia: defect in het AgRP-gen
AgRP-gen |
Citaat:
Paranoide: natuurlijk worden meiden met een bmi 16 wel opgenomen (in een kliniek of ziekenhuis), maar ze mogen dan niet alle therapieën volgen. Dat is te zwaar en veel komt niet meer binnen als je zo dun (en ondervoed) bent. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:24. |