Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Krankzinnigheid relatief? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=157547)

TMLWKY 13-07-2002 06:19

Krankzinnigheid relatief?

Ik had het hier gister met m'n ouders over..

Stel dat nou de hele wereld krankzinnig wordt, behalve jij... Zal de rest van de wereld jou dan niet krankzinnig vinden, en de rest normaal?

Met andere woorden: krankzinnigheid is relatief aan de geestestoestand van de massa.

Mee eens?

Grtz,
F

Isa 13-07-2002 07:20

met andere woorden:krankzinnigheid is subjectief.

Joris 13-07-2002 07:31

Citaat:

Kenny McCormick schreef:
met andere woorden:krankzinnigheid is subjectief.
:D

Joris 13-07-2002 07:40

maar het kan ook, dat alle krankzinnige mensen ons (de mensen die niet krankzinnig zijn) als (hoe zeg je dat als je iemand als heel erg slim beschouwd, ik kom niet op het woord) of sterker als goden?

kijk, het is inderdaad zo, dat de massa het beeld bepaald, maar als de 'normale' een bepaalde visie hebben kunnen zij deze makkelijker onderbouwen dan de krankzinnige. Maar, de krankzinnige denken niet als de normalen en zullen dus ook eigen visies hebben en deze makkelijker aannemen omdat die van hun gezichtsveld is getekend (als je snapt wat ik bedoel).

wij worden dan waarschijnlijk als de krankzinnige beschouwd, maar nu... ZIJN WIJ DAN DE KRANKZINNIGE EN ZIJN DE KRANKZINNIGE DAN NIET DE NORMALEN?

(nu wordt het interessant), want dat zou best eens kunnen, wij zijn alleen de massa, en daarom denken wij dat de krankzinnigen daadwerkelijk krankzinnig zijn.

~

CraigDavid 17-07-2002 18:13

denk hier maar over na

als je 600 jaar geleden had gezegd dat de zon in het midden van onze sterrenstelsel stond en niet de aarde zou je zeker als gek en ketter beschouwd worden en mischien zelfs gestenigd worden

als je nu zegt dat de aarde in het midden van onze sterrenstelsel staat en de zon om de aarde heen draait wordt je voor gek verklaart

wie weet hoe ze over 500 jaar zullen denken

VoRaZ 18-07-2002 22:48

Mijn definitie van krankzinnig is anders denkend dan de rest. Dat klopt toch ook wel zo'n beetje?

Alles is relatief :D :cool:

tacidvs 19-07-2002 11:45

Die stelling komt toch uit een boek? Ik weet alleen niet meer welk. :(

Lethalis 19-07-2002 12:12

krank·īzin·nig (bn.)

1 zodanig gestoord in zijn geestelijke vermogens, dat men niet in staat is zichzelf te leiden of de rechten van anderen te eerbiedigen

..

Dit is toch wel iets anders dan 'anders denken' :p

EvilSmiley 20-07-2002 16:38

als iedereen zegt dat hij gek is is dat normaal, ook al ben je dus gek.

maar gelukkig is het overgrote deel van de bevolking niet te bestempellen als gek en kan ik nog steeds gewoon geflipt zijn.

(WIE SNAPT HET :D )

VoRaZ 20-07-2002 17:14

Citaat:

******** schreef:
krank·īzin·nig (bn.)

1 zodanig gestoord in zijn geestelijke vermogens, dat men niet in staat is zichzelf te leiden of de rechten van anderen te eerbiedigen

..

Dit is toch wel iets anders dan 'anders denken' :p

Mooi gezegd jongen. Maar ik zei ook:
MIJN definitie

REIE 20-07-2002 20:17

Citaat:

TMLWKY schreef:

Stel dat nou de hele wereld krankzinnig wordt, behalve jij... Zal de rest van de wereld jou dan niet krankzinnig vinden, en de rest normaal?

Grtz,
F

Hieruit leid ik af dat iedereen zichzelf als "normaal" beschouwd

REIE

Lethalis 21-07-2002 07:18

Citaat:

VoRaZ schreef:
MIJN definitie
We doen in realiteit niet aan function-overloading :p

VoRaZ 21-07-2002 15:43

Kan iemand me ff uitleggen wtf function-overloading is? Ik ben niet zo goed in nederl.. engels.

Optima 23-07-2002 19:14

normaal?

een norm wordt gemaakt door een groep mensen

maar wat als je nu twee groepen mensen hebt, door een lijn gescheiden

de een verklaard in de neus peuteren normaal, en in het oor peuteren niet
de andere groep juist andersom

wie is er dan ' normaal' ?

VoRaZ 23-07-2002 22:13

Weet niemand het, of is iedereen bang om ook een ***-opmerking van hoeheetieookalweer te krijgen.

TMLWKY 24-07-2002 11:40

Citaat:

Optima schreef:
normaal?

een norm wordt gemaakt door een groep mensen

maar wat als je nu twee groepen mensen hebt, door een lijn gescheiden

de een verklaard in de neus peuteren normaal, en in het oor peuteren niet
de andere groep juist andersom

wie is er dan ' normaal' ?

Goeie vraag... En ik heb het antwoord niet.

Normaal is wat door de gevestigde orde is geaccepteerd. Dus ze zijn beiden normaal. En als je bij de een zit is het normaal als je in je neus peutert, terwijl dit bij de andere abnormaal is.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:29.