Ik wist niet zo goed waar dit hoorde dus ik plaats het maar hier:
Ongeveer 34 jaar geleden kocht mijn opa een huis in Noord-Griekenland (provincie Makedonia).
Voor de zekerheid, dat m'n moeder altijd een huis heeft om terug te vallen als er iets zou gebeuren, en voor anderen familieleden mocht er oorlog in Servië komen.
Eind jaren '70 of '80 zag m'n vader een reportage over onderdrukking/haat jegens de Slaviërs daar (ze mogen daar buitenlanders niet zo) en die vroeg zich af of m'n moeder haar (erfenis) huis in Noord-Griekenland moest afstaan, dat was toen niet het geval.
Maar er woont daar ook een handje vol Macedoniërs (uit F.Y.R.O.M) en de grieken haten (eigen ervaring) Macedoniërs omdat ze geen griekse oorsprong hebben en daar toch wonen :nono:
Dus toen was m'n moeders' huis daar veilig gesteld en de lokale leiders van dat kleine stadje lieten m'n moeders huis gewoon voor wat het was, omdat wij geen Macedoniërs zijn kregen we geen problemen. :|
Maar nu (een paar maanden geleden) blijken er toch weer spanningen te zijn tussen Macedoniërs (uit F.Y.R.O.M) en de Grieken die er allang wonen.
En eerst wist ik niet waarom al die spanningen er waren maar het blijkt dat het Slavische Macedonië geschiedenis ''probeert te stelen'' van het Griekse Makedonia (die noordelijke provincie).
Bijvoorbeeld, de vlag in 1998 bleek de Griekse zon van vergina te zijn, dit dus:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...Verginasun.jpg
En de Slavo-Macedoniërs wilden deze vlag in 1998 als hun staatsvlag houden:
http://www.mymacedonia.net/links/images/zname2.gif
En de grieken bleken daar boos om te worden, omdat die ''zon'' in de vlag de Grieks-Macedonische vlag zou zijn :confused:
En ook omdat de Voormalig Joegoslavische Republiek Macedonië symbolen gebruikt van de Noord-Griekse provincie Makedonia en ze beweren zelfs dat F.Y.R.O.M de landnaam ''gekopieërd'' zou hebben van het griekse Macedonië.
En zoals ik al zei zijn er daar spanningen enzo. en nu is m'n moeder weer bang dat er iets met haar huis gaat gebeuren in het Griekse Makedonia omdat er daar spanningen zijn tussen Slavische Macedoniërs en Griekse Macedoniërs :|
En nu is er daar een discussie gaanden omdat de Slavo-Macedoniërs in een enorme minderheid zijn (iets van 3% van de bevolking ofzo) en de Grieken daar ''eisen'' een soort van dat de Slavische Macedoniërs verhuizen naar de F.Y.R.O.M. omdat daar Slaviërs wonen.
En mijn moeder is nu bang dat ze ook van haar gaan eisen dat ze haar huis daar opgeeft :s
Maar wat vinden jullie:
Mag Griekenland van de Slavische Macedoniërs daar eisen dat ze teruggaan naar de Voormalig Joegoslavische Republiek Macedonië omdat ze geen griekse oorsprong hebben, of mogen ze (aangezien ze lid zijn van de EU) mensen daar niet discrimineren op grond van oorsprong :|
:confused: