![]() |
Platenspeler klinkt zacht.
Hoi,
deze koninginnedag liep ik eens rustig rond, en viel mijn oog op een mooie platenspeler. Deze heb ik gekocht, en aangesloten op de aux-ingang van mijn radio. Er kwam wel geluid uit, maar met één probleem: het geluid is erg zacht, zelfs of maximaal volume. Later heb ik het geprobeerd met een versterker, en zelfs met een andere platenspeler. Weet iemand misschien hoe ik het volume omhoog kan krijgen? Aan de speakers zal het niet liggen, want die functioneren op de radio gewoon prima.... groet, Ivan |
Hoi Ivan,
Een platenspeler hoor je aan te sluiten op de phono-ingang van je versterker, niet de aux-ingang. Op je phono-ingang zit namelijk extra versterking. Als jouw versterker deze ingang niet heeft zou je eventueel een losse phono voorversterker aan kunnen schaffen. |
De hedendaagse jeugd weet op vandaag niet meer hoe een platenspeler klinkt en aangesloten moet worden, gezien het probleem wat de TS aankaart. :rolleyes:
Een losse phono versterkertje is in zijn geval zeker een optie, of alsnog uitkijken naar een hifi versterker met een aparte phono ingang. Wel moet bij het aansluiten niet vergeten worden de losse aardkabel ook aan te sluiten, anders onstaat er brom. Tenslotte het meest gebruikte element in platenspelers is van het MM (Moving Magnet) type. ;) Kleurcode aansluitingen pickup element. Wit= Signaal Links Rood= Signaal Rechts Blauw= Aarde Links Groen= Aarde Rechts |
Hoi, bedankt voor de tip, maar wat bedoel je met een losse aardkabel? Waar moet ik deze op aansluiten? Is deze makkelijk verkrijgbaar?
groet, Ivan |
Citaat:
Plaats eens een foto of typenummer van je platenspeler hier. ;) |
Citaat:
Vaak koop je op een rommelmarkt een oude platenspeler. Volgens dat principe hadden de versterkers van vroeger die voorversterker (dus die phono ingang) ingebouwd zitten. Tegenwoordig is dat niet meer zo voor de hand liggend. Veel jongeren hebben tegenwoordig zo'n (budget) home theatre system waar die shit niet in zit. Ik heb een sony 5.1 DTS versterker en die heeft ook geen phono-ingang. Ding komt uit de STR-DE serie. En daar hoort ook een bijpassende sony 'turntable' bij. Met die versterker dus ingebouwd. Wanneer je daarintegen een degelijke stereo 2.0/1 versterker koopt, dan zit hij er meestal wel in. Sowieso hebben de A+ klasse receivers zoals Marantz, NAD, Harman-Kardon, Onkyo etc die voorversterker altijd al ingebouwd gehad. |
Hmm oke, ik heb nu maar een voorversterker gekocht, en hij doet het prima. Bedankt!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:38. |