![]() |
Taakstraf
Zeg mensen, ik heb een vraagje.
Ik wilde weten of je voor een taakstraf, ook direct een strafblad krijg. ik vraag dit voor iemand die een aantal boetes heeft ontvangen voor het rijden met een scooter, en daarmee een aantal overtredingen heeft begaan. Deze persoon wilt naar de universiteit, en wilde weten of ze met een taakstraf ook een strafblad krijgt. Zo te horen zou ze dan niet naar de uni kunnen. |
ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken vanwege wat verkeersovertredingen.
denk ik |
ja wat ik eigelijk wil weten of je met een taakstraf regelrecht een strafblad heb?
|
Een taakstraf is toch om het voorkomen van een strafblad mogelijk te maken.
En het hangt er ook vanaf hoe oud de persoon in kwestie is toch? |
|
maar als je 16 jaar of ouder ben kan je toch wel direct een strafblad krijgen bij d etaakstraf?
|
Lees de link ofzo
|
+ duid ik aan, dat de persoon in kwestie, 3 overtredingen heeft begaan..en nu moet voorkomen...:(
|
Strafblad
Als je veroordeeld wordt tot een vrijheidsstraf (je wordt opgesloten) of taakstraf (je moet werken) voor een overtreding of voor een misdrijf, krijg je een strafblad wanneer je 16 jaar of ouder bent. Een strafblad kun je krijgen als je ten tijde van het plegen van het strafbare feit 16 jaar of ouder bent. Wel is het zo dat je vanaf 12 jaar strafrechtelijk vervolgd kunt worden. In een register wordt bijgehouden waarvoor je veroordeeld bent. Een strafblad kan betekenen dat je geen verklaring van goed gedrag van de gemeente kunt krijgen. Deze verklaring kan je nodig hebben voor het krijgen van een baan. Als je nog minderjarig bent, kan een rechter bepalen dat de straf die je gekregen hebt, niet op een strafblad komt te staan. Een strafblad blijft 4 jaar bewaard. Als je tot een gevangenisstraf bent veroordeeld, worden die 4 jaar opgeteld bij de tijd dat je hebt vastgezeten. Een strafblad van een jongere tot 18 jaar wordt 2 of 4 jaar bewaard. |
wat soleil zegt
|
Citaat:
|
is het zo dat als je een strafblad hebt je mogelijk niet naar een universiteit kan? dat wist ik niet.
|
En ik neem dan wel aan dat deze persoon 16 is?
Aangezien je onder deze leeftijd niet mag rijden op een scooter. |
trouwens, strafblad voor volwassenen heet tegenwoordig niet meer zo. ik weet ff niet meer hoewel.
maar die wordt dus de rest van je leven bewaard. dat is wel crappy voor mensen die nu 20 zijn en iets doms doen en daar later op hun 40e nog last van hebben. maar goed, naar tijdsverloop zal ook wel gekeken worden :) |
In principe merk je er later niet svan als je voor je 18e (iig) een taakstraf krijgt.
Maar je kunt best gewoon ik schrijven ipv 'persoon in kwestie' enzo. |
bureau halt levert je geen strafblad op..
|
Wg&r topic?
|
Wat DP zegt :)
|
Citaat:
|
Citaat:
Voor de vraag of je een strafblad krijgt is met een enkele uitzondering niet van belang wat de straf is, maar wat de overtreding is. Beging je een misdrijf, dan krijg je een strafblad, beging je een overtreding, dan niet. De meeste dingen die je in het verkeer kunt doen, voor zover ze geen opzettelijk gevaar opleveren of schade veroorzaken, zijn overtredingen. De enige uitzondering daarop is de halt-straf, die slechts op minderjarigen wordt toegepast door bureau Halt bij een eerste, licht, misdrijf. Dat is een vorm van taakstraf die het krijgen van een strafblad voorkomt. Scooterpiraten verdienen niet alleen een strafblad, maar natuurlijk überhaupt de doodstraf, maar dat geheel terzijde. |
Citaat:
Wanneer ik een PV opmaak tegen iemand, kan diegene een geldboete en/of taakstraf opgelegd krijgen. Zij krijgen hiervoor geen strafblad. HEt gaat bij mij wel altijd om overtredingen. |
Alsof je niet naar de uni kan met een strafblad :D Bovendien heet het tegenwoordig geen strafblad meer. Tenzij het een HALT-afdoening is heb je in principe wel een aantekening in je justitiele documentatie denk ik zo, maar boeiend, alsof iemand daar nog ooit naar kijkt.
|
Houd je handjes dan ook eens thuis..
|
nee ik moest een keer naar bureau halt, toen moest ik gaan vegen bij postkantoor en toen was t klaar.
geen strafblad dus :D |
op mijn 14e heb ik een taakstraf gehad.. Dit leverde geen strafblad op omdat ik minderjarig was, wel is dit tot mijn 21ste terug te vinden geweest in de politiedossiers o.i.d.
Hoe dit met volwassentaakstraf werkt, heb ik geen ervaring mee.. |
volgens mij is het afhankelijk of je een overtreding of een misdrijf begaat. :)
|
Alleen de taakstraffen die HALT geeft (Dus aan jongeren) zijn (ook) bedoeld om een strafblad te voorkomen, en ze zo een nieuwe kans te geven(jongeren weten soms niet wat ze doen). Volwassenen moeten slimmer zijn echter, en hebben die kans niet.
zo hebben ze dat bedacht. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:39. |