![]() |
Assertiviteitscursus
Ik heb gezocht maar kon alleen een vrij oud topic hierover vinden.
Mijn probleem is dus, dat mensen vaak vinden dat ik een onzekere of zelfs bangige/ongelukkige indruk maak, terwijl ik me niet onzeker voel, ik heb gewoon een normaal zelfvertrouwen en ben ook absoluut niet ongelukkig. In september of oktober begin ik (als alles goed gaat) aan junior-coschappen en dan is het niet handig als mensen voortdurend denken dat ik onzeker ben. Dus dat moet ik zien te voorkomen. Mijn moeder had het vanmiddag over een personal coach, maar dat leek me wat overdreven, omdat ik dus eigenlijk geen probleem heb. Het bracht me echter wel op het idee dat een assertiviteitstraining misschien wel van pas zou kunnen komen. Ik ga sowieso eerst even afwachten of ik er niet gewoon vanzelf inrol en dat het dan wel goed komt, maar het is toch handig om er alvast wat informatie over te hebben. Dus bij deze de volgende vragen - Wie heeft er wel eens zo'n cursus gevolgd? Kan je me daar wat meer over vertellen, gewoon algemene dingen? - Is het meer gericht op je zelfvertrouwen of op je gedrag? - Is er misschien iemand die een ander idee heeft over hoe ik kan voorkomen dat mensen denken dat ik onzeker ben? |
Ik krijg assertiviteitscursus bij therapie. We zitten in een groep met ongeveer 8 mensen, en dan 2 therapeuten. Vaak moeten we eerst zelf een stukje lezen, bijvoorbeeld over nee zeggen, complimenten ontvangen......dan vragen ze of we er moeite mee hebben. En vaak spelen we dan een situatie uit. En je krijgt dan te horen van de groep hoe je overkwam.
Het is gericht op zelfvertrouwen in de zin dat je dingen die je niet durft te zeggen, moet leren zeggen. Maar ik leer er ook veel van qua gedrag. Bijvoorbeeld wat voor houdingen je moet aannemen, want het ligt vooral aan je houding hoe je overkomt. En een idee over hoe je minder onzeker overkomt. Je houding. Recht op staan, mensen in de ogen aankijken, open houding aannemen, dus liefst geen handen voor je lichaam, benen niet over elkaar enz. Als je nog vragen hebt, hoor ik ze wel :) |
Misschien is een assertiviteitscursus niet echt wat je nodig hebt? Je voelt jezelf wel zeker, maar je komt zo niet over, dus ik denk dat iemand je gewoon op persoonlijk vlak moet coachen? Een personal coach klinkt dan toch zo gek nog niet?
Misschien ligt het aan je houding / spraak of wat dan ook, en kan het met at simpele tips verholpen worden :) |
Ik heb zelf ook een assertiviteitscursus gehad. En bij mij hielp het aan mijn zelfvertrouwen maar ook mijn gedrag en hoe ik op anderen overkwam. Wij deden oefeningen met betrekking tot kritiek, zelfvertrouwen, voorstellen, presentatie, gevoelens uiten en gedrag. Ik heb er best veel aan gehad. Ben volgens veel mensen positief veranderd. Eigenlijk was deze cursus niet verbeterend voor waar ik last van heb. Maar het heeft wel een heel klein beetje geholpen, achteraf gezien.
Ik denk wel degelijk dat je er minder onzeker van overkomt. Hoe je het anders zou kunnen doen, weet ik niet. Misschien als ik er dadelijk wat langer over heb na gedacht ofzo. :p |
Bedankt voor jullie reacties :)
Ik heb al volgens mij een rechte en open houding (behalve als ik het koud heb :p maar dan moet ik het gewoon niet koud krijgen). Ik weet wel dat een probleem is dat ik een zacht stem heb en de neiging heb om mijn stem aan het eind van een zin zachter en hoger te laten klinken, maar als ik hier op let doe ik dat niet en praat ik ook harder, ik moet alleen niet vergeten om daar op te letten. |
Citaat:
|
Logopedie is inderdaad ook een goed idee (ik praat ook wat binnensmonds en ik kan de r niet :o). Ik heb al wel wat stemoefeningen (zelf gegoogeld), maar die doe ik zelden of nooit dus een stok achter de deur zou op zich wel handig zijn.
|
Een bepaald accent kan ook verlegen over komen en misschien moet je mensen wat directer aanspreken dan 'dwing' je meer respect af.
|
Citaat:
Alvast succes ermee (y) . |
Is het misschien ook een idee om een soort acteer/toneel lessen te volgen? Vooral omdat je zegt dat je zelfverzekerd en blij bent, maar niet zo overkomt.
Nu staat me vaag voor de geest dat jij al iets aan toneel doet, maar het is maar een ideetje ;) |
Ja ik doe al aan toneel. Ik kan ook uitstekend een zelfingenomen vrouw spelen, maar ik heb geen zin om de hele tijd het idee te hebben dat ik een rol aan het spelen ben, het moet vanzelf gaan :)
|
Citaat:
Zelf volg ik de wijsheid van Homer Simpson: Citaat:
|
Citaat:
...Mss een soort improvisatiecursus dan ;). |
Toch denk ik dat je toneel misschien wel positief kan bijdragen.
Onder het mom van: fake it, 'till you make it ;) |
Ach ja, als je denkt dat het kan bijdragen aan je opleiding kan je het altijd proberen, al maakt je moeder zich misschien meer zorgen dan jij. ;)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:32. |