![]() |
Huis kopen: geregistreerd partnerschap / samenlevingscontract
Mijn vriend en ik hebben een huis gekocht.
We willen dit huis op allebei onze namen zetten (ook al wordt het betaald van alleen zijn loon). Nu weten we dat het een stuk makkelijker is, als je dan een 'verbintenis' hebt. Ik kom er echter niet helemaal uit wat nu beter bij ons past. Onze hypotheekadviseur raadde ons aan om het allemaal in één keer bij de notaris te regelen (omdat wij als koper toch al de notaris moeten kiezen en betalen). Maar nu lees ik op internet dat een geregistreerd partnerschap bij de burgerlijke stand moet worden voltrokken (en dat je zelfs ervoor in ondertrouw moet gaan). Dit gebeurt dus niet bij de notaris? Van een samenlevingscontract zie ik niet echt de voordelen in, boven 'gewoon samenwonen in hetzelfde huis'. Iemand die mij wijzer kan maken? Ik heb al vele sites bezocht, maar zie door de bomen het bos niet meer eigenlijk. |
samenlevingscontract kan je zelf maken, en dan bij de notaris doen zodat het ook echt is ofzo. iets in die richting.
geregistreerd partnerschap is hetzelfde als trouwen, het was in eerste instantie voor homo's bedoeld. Maar het heeft als verschil dat je meteen kan scheiden zonder rechter erbij. De andere regels zijn voor trouwen en partnerschap hetzelfde. Ik zou daarom het patnerschap aanraden, omdat je dan goed beschermd bent. Je bent dan de wettelijke erfgenaam van je man, en als hij dood is kan de rest van zijn familie je niet op straat zetten, omdat ze zijn deel willen. |
Citaat:
Dat kan dus niet met een samenlevingscontract? En een geregistreerd partnerschap heeft dus niet zoveel met de notaris te maken? Omdat de hypotheekadviseur zei dat we dat gelijk daar moesten regelen. |
Citaat:
Overigens is er wel een verschil tussen trouwen en geregistreerd partnerschap. Bijvoorbeeld wanneer je kinderen krijgt moet de vader volgens mij het kind apart gaan accepteren bij het gemeentehuis. Ofzoiets. |
Ok, het lijkt me dus inderdaad handiger om een geregistreerd partnerschap aan te gaan.
Moet je hier inderdaad voor in ondertrouw? |
Citaat:
|
Citaat:
(Via de notaris zou het net zo gaan; alleen dan kost het geld.) Ondertrouw is volgens mij de periode tussen 't bepalen van de datum en de datum zelf. Dus dat stelt ook niets voor :P |
Citaat:
En met een samenlevingscontract samenwonen zorgt ervoor dat er in ieder geval een aantal dingen duidelijk op papier staan, in tegenstelling tot bij 'samenwonen zonder iets te regelen'. Voor verschillen tussen een geregistreerd partnerschap en een samenlevingscontract zie bijvoorbeeld hier, hier en hier |
Citaat:
|
We hebben inmiddels besloten om inderdaad een samenlevingscontract te doen, in combinatie met testamenten.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:39. |