![]() |
Oppassen, verantwoordelijkheid?
Ik heb even een vraag over de verantwoordelijkheid die je draagt bij het oppassen.
Stel dat er iets zou gebeuren met het kind tijdens het oppassen, ligt dan de volle verantwoordelijkheid bij jou en ben je 'strafbaar' als je iets verkeerd zou doen? Of is het de verantwoordelijkheid van de ouders omdat zij jou als oppas hebben aangesteld? Ik heb het dus over dingen die je niet het kind expres aandoet, dus niet zoals je wel eens op tv ziet over nanny's. |
Je bent verantwoordeljk voor het kind ja. Als je op een hond past en hij loopt weg had jij ook beter op moeten letten, toch?
|
zo zwart wit is het niet denk ik
je kunt enigzins wel verantwoordelijk worden gesteld door de ouders en dat is niet meer dan logisch kijk als er iets met het kind gebeurt.... het lijkt me niet dat jij opzettelijk iets zou doen met het kind tenzij je andere gedachten hebt ;) echter stel nou dat dat oppaskind schade toebrengt aan iets? in het personen en familierecht staat duidelijk dat kinderen onder de 14 niet aansprakelijk kunnen worden gesteld voor de dingen die tot schade zouden kunnen leiden. daar ligt de aansprakelijkheid bij de ouders. |
Ligt er ook aan of je zwart oppast..
|
Waarmee ik overigens niet bedoel te zeggen dat je geen verantwoordelijkheid hebt als je zwart oppast, maar dat het dan wel even anders ligt als er daadwerkelijk iets gebeurt.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Gewoon gezond verstand gebruiken, dan kan er weinig gebeuren. |
Citaat:
|
Als er iets met het kind gebeurt tijdens het buitenspelen, ben jij verantwoordelijk. Zo zal je ook zeker gezien worden door de ouders. Ligt er natuurlijk aan he; is het kind op een twee meter hoge glijbaan geklommen, terwijl jij rustig toekeek, en valt ie er vanaf, is het jouw verantwoordelijkheid. Valt het kind omdat het struikelt, en heeft ie een gat in zn hoofd, kun jij er niet veel aan doen.
Het is dus ook gewoon een gevoelskwestie. Komt het echter op een geldkwestie aan, dan kunnen de ouders het jou niet in de schoenen schuiven als je zwart werkt. |
Citaat:
maar goed, als je geen contract, overeenkomst of iets dergelijks hebt getekend, waarin staat dat jij (financieël) verantwoordelijk bent, kunnen ze je juridisch gezien weinig maken. Het is immers hun kind, en hun verantwoordelijkheid, ook al past iemand anders op. Tenzij het jouw fout is natuurlijk, maar dan ben je gewoon financieël aansprakelijk en dat is weer wat anders ;) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:09. |