![]() |
SPH of MWD
Hoi,
kan iemand me uitleggen wat nou het verschil is tussen SPH (HBO) en MWD? Het eerste jaar is toch hetzelfde, kan je dan na het eerste jaar kiezen of zie ik dat verkeerd? Groetjes |
Niet overal is het eerste jaar hetzelfde voor zover ik weet. MWD leidt op tot maatschappelijk werker en SPW tot inrichtingswerker geloof ik (dus individueel vs groep). Maar er zijn hier wel mensen die het studeren en die kunnen het vast beter uitleggen dan ik. :)
|
wie?
|
|
ik studeer MWD, dus als je 'n vraagje heb, PM me even ;)
wat hiervoor gezegd werd (over individueel versus groep) heeft voor mij wel 'n groot verschil gemaakt, en is zeker waar. |
Dat verschil van individueel werken versus groepswerken klopt inderdaad.
Wat je zegt over dat het eerste jaar 'hetzelfde' is: dat verschilt per hogeschool, ik weet niet aan welke school je zit te denken? Het is wel zo dat Social Work in opkomst is, en daarbij worden inderdaad de 3 sociale studies meer samengevoegd. |
Je kunt ook kiezen voor
-PTP (=Propedeuse Toegepaste Psychologie) dit is een orientatie jaar, na dit jaar kies je een opleiding. - Social Studies. Ook iets is een orientatie jaar. Na dit jaar kun je kiezen uit opleidingen zoals: Personeel en Arbeid, Pabo, Maatsch & Dienstverlening, SPH ed |
tegenwoordig kan je heel veel sph baantjes ook krijgen met mwd, en ik geloof ook omgekeerd? Vaak vragen ze naar een agogische opleiding. Maar het verschil in de opleiding is vooral dat sph gericht is op groepen, en mwd meer individueel is. Met mwd kan heus ook wel met een gezin oid werken, maar sph leidt meer op tot bijvoorbeeld sociotherapeut. Dat je groepsgesprekken bij mensen in een instelling leidt. Sph heeft op de meeste hogescholen meer creatieve vakken (drama, beeldende vorming, muziek etc.) dan mwd. Op mijn school hebben we bij mwd zelfs hélemaal geen creatieve vakken, op een paar lesjes drama en audio visuele vorming na.
|
bedankt allemaal!!
Mij lijkt individueel veel leuker en ik heb het ook niet zo op drama en beeldende vorming enzo. Dus ik denk dat MWD het meest geschikt is. In ieder geval ga ik een meeloopdag MWD doen. Ik zal ook eens kijken naar de propedeuse toegepaste psychologie. bedankt! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:55. |