![]() |
Kindersterfte binnen de islam
Hoi allemaal,
Ik zit op de kunstacademie en ben bezig met een project over kindergraven. Ik stuitte een tijd geleden namelijk op een apart deel van een begraafplaats, waar uitsluitend islamitische kindergraven te vinden waren. (De begraafplaats was algemeen, dus niet bij een moskee oid.) Het geheel zag er ontzettend armoedig en verlaten/vervallen uit. Rijen van hopen zand met enkel stokjes erin. Een enkeling met een eigen creatie van bijv. bakstenen of wat knuffeltjes. Grafstenen die omgevallen waren. Eigen gemaakte bordjes... Ik was verbijsterd. Hoe kon dit? Via een emailcontact met iemand van die begraafplaats kwam ik erachter dat het in ieder geval geen gemeentegraven zijn. Een kwestie van geld kan het dus niet echt zijn. Verder hoorde ik ook dat men vroeger in de islamitische gemeenschap wachtte met het plaatsen van een grafsteen tot het lijk in de grond gezakt was. Dit zou traditie zijn geworden en dus nog steeds gebeuren. Toch blijft het voor mij een raadsel. Als het een traditie is te wachten met het plaatsen van een grafsteen, waarom dan die armoedige eigen creaties van bouwmaterialen? De sfeer was zo bedompen, alsof er geen verdriet mocht zijn. Als iemand hier meer informatie over heeft, of tips, dan hoor ik het heel graag. Alvast bedankt! |
Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee. Maar mischien schamen ze zich omdat een kind onder het toezicht van de ouders is gestorven.
|
nee, je verdriet uiten met lieve knuffeltjes en tere bloempjes, dat is een hoogstaande cultuuruiting.
|
Er is in de islam er maar één manier van begraven (uitgezonderd martelaren). De graf van een moslim moet simpel zijn, dus geen extravagante grafstenen of dergelijke. Een stok of rots (markeerpunt) is voldoende.
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb deze vraag ook op een Turks forum gepost. Daar zei iemand dat er verschillende stromingen zijn binnen het islamitische geloof. Niet alle Turkse mensen willen die simpelheid, maar bepaalde groepen wel. Net zoals er binnen het christendom ook verschillende groeperingen bestaan met hun eigen gebruiken. Mahdaoui, klopt dit volgens jou ook? Zo ja, kan je me dan misschien wat meer vertellen over wat jij precies geloofd en of je ook Turkse mensen kent die jouw geloof anders interpreteren? Alvast bedankt! |
Waarom moet wel worden aangegeven waar de persoon begraven ligt dan? Ik ben het er wel mee eens dat het geld dat anders besteed wordt aan een begrafenis veel meer nut zou hebben als het ten behoeve van de levenden wordt uitgegeven.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Mijn opa (moslim) zei voor hij stierf tegen zijn zoon dat hij absoluut geen zin had om 'onder een stuk beton te slapen'. Daarom hebben we zijn graf zo simpel mogelijk gehouden.
Mijn oma, die nog wel in leven is, wil alsnog nog een mooi, groots, betonnen graf laten bouwen voor hem. Maar gelukkig is mijn vader de financier, en die wil er niet aan. Om mijn oma niet teleur te stellen, en mijn opa's wens te honoreren, gaat hij daarom van de zomer boompjes rondom het graf planten. :cool: |
In de Islam zijn overbodige zaken, als bijvoorbeeld iemand zn graf mooi inrichten niet aangeraden. De doden hebben veel meer aan je gebeden. :)
|
Citaat:
|
Dat heeft te maken met het strikte monotheïsme van de Islam. Het plaatsen van een gedenksteen, het zetten van bloemen lijkt al snel op het eren van een overledenen, iets dat aleen de ééne God toekomt.
citaat uit 'grote rituelen in de wereldgodsdiensten' : In de islam is het niet toegestaan doden te herdenken op de manier waarop bijvoorbeeld katholieken dat doen. Moslims branden geen kaarsen, zetten geen foto neer of leggen geen bloemen. De reden daarvoor is dat er maar één God is. Gebruiken als degene die wij toepassen bij het herdenken van een overledene, kunnen tot misverstanden leiden en lijken te sterk op verering. Er mag maar één wezen vereerd worden en dat is God. Toch is er een vorm van herdenking mogelijk in de vorm van smeekbeden. In de smeekbeden voor een overleden persoon wordt God gevraagd om de zonden van de overledene te vergeven. |
Hee Azzurra,
Ontzettend bedankt. Eindelijk iets waar ik ECHT iets van snap. De rest natuurlijk ook onwijs bedankt :) |
Citaat:
En waarom moet het graf bezocht worden? |
Citaat:
Daarnaast staat ook de profeet (vzmh) staat de moslims toe om smeekbedes te verrichten voor de overledene, dit is gebaseerd op de hadith van de profeet, overgeleverd door Abou Hoerayra dat de profeet (vzmh) gezegd heeft :" Wanneer de mens sterft houden zijn beloningen voor zijn daden op, behalve bij in de volgende drie gevallen: een onophoudelijke liefdadigheid, achtergelaten kennis die voor mensen nuttig zal zijn en een oprechte kind die smeekbede voor hem doet ."(Overgeleverd door Tirmidhi) Dit geeft antwoord denk ik ook op de vraag van Il Organista. Er is ook een overlevering (niet bij de hand) waarin de profeet (vzmh) verhaalt dat de positie van een overledene verbetert en zich dan afvraagt waarom. Hij zal dan te horen krijgen dat deze of deze voor hem heeft gebeden. Dit geldt alleen voor mensen van het Paradijs. Zul je je afvragen maar de hemel is toch de hemel? Hoe verbetert de positie van een persoon zich? Er zijn verschillende gradaties en niveaus in het Paradijs en door bijv. smeekgebeden te doen voor je overleden ouders kun je hun positie verbeteren. Deze gebden hoef je perse te verrichten bij het graf. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
In ieder geval, wat is bidden? God vragen om een gunst, in de breedste zin van het woord. Hem bidden om een of andere zonde te vergeven die je van de dode weet, of bidden de dode te laten weten dat zus of zo, of gewoon dat je nog aan die persoon denkt, wat is daar mis mee/onbegrijpelijk aan? verder had je misschien even het stukje dat precies boven je staat moeten lezen ;) |
Citaat:
|
Citaat:
Vergiffenis moet je zèlf vragen, of in ieder geval spijt betuigen. Wederom rijst dan de vraag; "als het kalf al verdronken is, waarom de put nog dempen?" Het enige wat ik kan bedenken is bewustzijn: "voor hem is het te laat, maar ik kan mijn leven nog beteren" (en het geloof afzweren ;) ) |
Als jij van iemand houdt en je wil niet dat hij naar de hel gaat en je vraagt God of hij hem niet naar de hel laat gaan, dan vind ik dat niet achterbaks.
en als jij dat wel vindt, dan zit je gewoon ruzie te zoeken. |
Citaat:
|
Citaat:
Affijn, wat TS beschrijft ben ik gelukkig niet tegengekomen (tenzij het graven betrof die door armoede of het ontbreken van de gemeenschap verlaten is geraakt) en ben alleen nette begraafplaatsen tegengekomen. Misschien had je net "pech"? |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:53. |