![]() |
Indiër wil zoon en begraaft dochtertjes levend
Indiër wil zoon en begraaft dochtertjes levend
Uitgegeven op vrijdag 11 mei 2007 om 11:10:17 (Novum/AP) - In India is een man gearresteerd die zijn zes dagen oude tweelingdochtertjes levend heeft begraven. Hij wilde liever een zoon, heeft de politie vrijdag gemeld. De pompbediende nam de meisjes woensdagavond terwijl zijn vrouw sliep mee en begroef hen in een put, waardoor zij stierven. Een dag later werd hij in de kraag gevat. Het drama had plaats in Nakhtrana, in de westelijke deelstaat Gujarat. In India willen veel arme gezinnen liever een zoon, omdat ze de bruidsschat die bij het huwelijk van een dochter betaald moet worden niet kunnen opbrengen. Volgens internationale organisaties zijn in India de afgelopen twintig jaar tien miljoen zwangerschappen vroegtijdig beëindigd, toen bleek dat er een dochter op komst was. Dat heeft tot een ongelijke getalsverhouding tussen mannen en vrouwen geleid. |
Citaat:
|
Wat wil je duidelijk maken met dit topic? wil je een vraag stellen aan de hand van dit topic? wil je een discussie opgang brengen?
|
oeps was vergeten de stelling neer te zetten :nono:
stelling: om dit te voorkomen moet ze de bruidsschat afschaffen. |
Zo'n bruidsschat zit ingebakken in de cultuur. Vrouwenbesnijdenis zouden ze ook wel moeten afschaffen, maar dat kan dus niet zomaar.
En verder past dit beter op N&A. |
welke idioot heeft eigenlijk die besnijdenis en bruidsschat uitgevonden :rolleyes:
|
bruidsschat vind ik een stuk beter cultuurding dan vrouwenbesnijdenis, niet echt vergelijkbaar. Alleen is dit een kwalijk gevolg ervan. Maar meer dan een gevolg van de bruidsschatscultuur, is het een gevolg van de armoede - als die man genoeg geld zou hebben voor een bruidsschat, zou er niets aan de hand zijn.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Tiswah.
|
Citaat:
|
tiswah, marja dit is Nederland en niet Indie...
|
Citaat:
Deze man had natuurlijk ook gewoon z'n verstand kunnen gebruiken en kunnen bedenken dat het gebrek aan een bruidsschat in geen verhouding staat tot een dubbele moord. |
Citaat:
|
Ceterum censeo indiam esse delendam
|
Ik dacht serieus dat een bruidschat van de man naar de familie van de vrouw ging :|
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het is wat.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
OT: In de middeleeuwen was het in nederland ook gebruikelijk dat de meisjes de bruidsschat meenamen. De mannen zorgden later tijdens het huwelijk voor de inkomsten, de vrouwen voor de kinderen. Daar gaat het nu nog steeds zo, kennelijk. |
Citaat:
Maar ja, waarom vergapen we ons aan dergelijke fenomenen, het is universeel, hier in Nederland hebben we bijvoorbeeld ook SGP'ers. |
Citaat:
Nou sorry als ik iemand hier beledig maar ik kan me er persoonlijk niet echt druk om maken dat het daar anders gaat. |
Citaat:
|
Citaat:
Het valt toch te hopen dat je later geen kinderen neemt. Als je ze maar niet in mijn tuin.. :o |
Het is dan ook een achterlijke cultuur. (goh, waar kennen we die term van)
|
Citaat:
|
het is een beetje loos te beweren dat iemand die anders is dan maar achter in ontwikkeling moet zijn. misschien verder. dichter bij de waarheid. geen waarheid. ontspoord. of wij. whatever.
|
Citaat:
Citaat:
|
Iedere cultuur waarbij meisjes en vrouwen stelselmatig als minder waard worden beschouwd dan jongens vind ik knap achterlijk. Eerwraak is achterlijk. Bruidverbranding is achterlijk. Een debiel hoge bruidsschat is achterlijk, evenals een debiel hoge bruidsprijs. Gearrangeerde huwelijken op jonge leeftijd zonder inspraak van de betrokkenen is achterlijk. Dochters zijn mensen, geen handel. Infanticide op dochtertjes is achterlijk. Het rigide kastensysteem is sowieso achterlijk.
Ik snap best dat julie dat anders zien, maar jullie zijn dan ook jongens. Jullie trekken niet steeds aan het kortste eind. |
Citaat:
Of laten we over de Indiase politiek praten, hoe bijvoorbeeld alle politieke partijen (de Congress partij is als middenpartij zonder duidelijke grondslag een goed voorbeeld) ambtsdragers omkopen (tot op een piek van 85 'defections' op 318 ambtsdragers in Bihar) na hun verkiezing, zelfs na het verbod erop in 1985, en hoe 'presidential rule' misbruikt werd om provincies die andere partijen kozen van hun regionale bestuur te ontdoen. Maar jij gaat dan schelden op iemand die een negatief waardeoordeel over dergelijke vertoningen durft te vellen? |
India is een enorm land met een miljard mensen en meer dan 50 talen. Het is even onzinnig om te spreken over 'de Indiase cultuur' als het is om te spreken over 'de Europese cultuur'.
|
europese cultuur lijkt me wel degelijk een zinnig concept. democratie, mensenrechten, gedeelde klassieke gronden, redelijke man-vrouw verhoudingen, etc.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
niet helemaal of altijd. Het lijkt me moeilijk om vol te houden dat bijvoorbeeld japan geen nationale cultuur kent.
|
Citaat:
|
Citaat:
Zo kan ik ook zeggen "De huidige gristelijk-conservatieve regering schaft de vrijheden sluipenderwijs af, wat totaal niet past in de Nederlandse cultuur van vrijheid en tolerantie". Dan refereer ik daarmee aan het voorgaande politieke klimaat, de 19e eeuw en de 16e eeuw, wat uiteraard strikt binnen de grenzen van Nederland blijft, maar wel degelijk deel uitmaakt van de Nederlandse cultuur. Trek de term 'Indian culture' eens door google scholar. De hits over native americans negerend zie je dat het wel degelijk een gangbare term is. |
Citaat:
|
als ik het zo lees zou ik bijna denken dat families hun dochters moeten "verkopen" :mad:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik hik liever tegen het probleem aan dat ik niet makkelijk een topfunctie kan bekleden, dan dat ik levend verbrand wordt door mijn schoonfamilie als mijn echtgenoot overlijdt.
Je moet de zaken wel in verhouding blijven zien he. |
Citaat:
Citaat:
Dit is gewoon een achterlijk, antiek en middeleeuws systeem dat in stand wordt gehouden door de 'elite'. Het topje van de kastenpiramide. |
Citaat:
Ik praat het kastesymsteen niet goed btw, maar het topje trekt zich al lang niks meer aan van die piramide. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:56. |